Vaststelling bijzondere werkwijze van merken huisnummers.

Een voorbeeld omgeving coordinaten 51.3425/3.6594 of Driewegenweg, Nederland werden enorm veel inspanningen geleverd om huisnummers toe te voegen.
Bij nader bekijken wordt elk huisnummer aangemaakt met individueel punt. Met als naam adres. In de editor zie je zo overal ballonnetjes. Drukke bedoening.
Mijn werkwijze:
Ik klik op gebouw of teken met vlak een gebouw waar je ook het volledige adres gegevens kunt invoeren.

Zijn er voor of nadelen aan beide werkwijzen?

Hi Jakka, hier is een bijna 2 jaar lange discussie over de zojuist uitgevoerde BAG import mbt de nummering, veel lees plezier. Er is dus aardig over geboomd.

Stel dat er ooit nog eens andere gebouwen worden geïmporteerd. 3D bijvoorbeeld. Dan is het mooi dat er zo min mogelijk gegevens aan het gebouw hangen.

René.

Jakka, iedere community heeft zo zijn gewoontes. In Denemarken zullen ze bijvoorbeeld elke wijziging naar “jouw” methode terugdraaien naar een punt adres.
In België liggen we er dan weer niet van wakker. Alle methodes zijn goed. Persoonlijk vind ik “puntadressen” niet zo handig als je ook nog POIs wil toevoegen. Ik zou niet weten wat ik moet doen als er zowel een woning als een winkel is op huisnummer X. In zo’n geval vind ik het nummer op het gebouw handiger. Dan kan je de POI gewoon in het gebouw plaatsen en krijgt die de nummer van het gebouw. Alles op het punt zetten geeft mij dan weer de indruk dat er alleen maar een winkel is op dat nummer.
Aan de andere kant zie je dan in Nederland ook weer POI informatie op het gebouw en een adrespunt erin. Dat lijkt me al helemaal niet te werken.

Nou ja, iedere community heeft zijn manier van werken en daar moeten we niet moeilijk over doen.

Jakka, sorry geen link (2) bij deze http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=18311

Mijn voorkeur heeft het om het adres in dat geval op het gebouw te zetten.

die zijn soms ook het gevolg van landspecifieke verschillen in het uitgeven van adressen. Nederland kent bijvoorbeeld het begrip verblijfsobject. In de officiële definitie is dat ‘de kleinste binnen één of meerdere panden gelegen en voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte eenheid van gebruik die ontsloten wordt via een eigen toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde verkeersruimte en die onderwerp kan zijn van goederenrechtelijke rechtshandelingen.’ Elk verblijfsobject heeft een uniek adres. Dat betekent dat in Nederland de verhouding gebouw:verblijfsobjecten 1:n is. Als n gelijk is aan 1 is dan kan de adresinfo aan een gebouw worden geplakt. Zodra n groter is dan 1 wordt dat lastig.

Als er sprake is van een 1:1 verhouding heb je vervolgens ook nog het issue van adresseerbaarheid: als de locatie van een officieel adres redelijk zinnige informatie geeft over de locatie van de ingang, dan is het zonde als je die informatie zomaar weggooit door het adres op een gebouw te zetten. Dat is ook de reden dat ik bij veel van mijn poi’s (en zeker als het gaat om grote gebouwen zoals evenementenhallen) de ingang als entrance tag. Het is namelijk prettig als je op OSM gebaseerde smartphone app je naar de ingang van bijvoorbeeld de Bossche Brabanthallen leidt in plaats van naar een willekeurig gedeelte van dat gebouw.

Bedankt It’s so funny, nuttige informatie waar ik wat mee ben als ik nog eens POIs in Nederland toevoeg.

Is het adres nummer dan nog zichtbaar op de basis mapnik kaart.
Zag dat een door allroads_BAG gemaakt pand het adres op het pand gezet is, nu met name op pand en dan adres nummer niet meer zichtbaar.

Vroeg me af of dit zonder name zichtbaar is.

Allroads, ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb: toont de standard style het huisnummer voor een gebouw met daarop addr:housenumber ?
Als ik hier http://osm.org/go/0EpYMM1p1- kijk, denk ik het wel :slight_smile:

Het ging om het adres op het gebouw te zetten, i.p.v. van op een eigen node.
Nu op het gebouw, zonder naam van instelling.
Nu op het gebouw, met naam van instelling. Staat nu een i adres nummer niet zichtbaar

als er een naam staat krijgt die inderdaad voorrang op de huisnummer bij de renderer. Zowel bij gebouwen als bij individuele nodes
maar wat is belangrijker ? de mapnik style of de mogelijkheid om een huisnummer aan een POI te koppelen (voor data gebruikers) ?

Als je de naam (van de POI) op het gebouw zet en de nummer op een node in het gebouw, kan niemand een huisnummer koppelen aan de POI. Lukt ook niet bij twee punten (een voor de POI, een voor het huisnummer).
Maar bij een huisnummer op het gebouw en een node voor de POI in het gebouw kan wel. Dan kan bv. Nominatim wel een huisnummer aan de POI geven.

Het is maar wat je wil en hoe je dat wil bereiken.

Kom je toch in de buurt van deze bespreking/problematiek.
Meerdere poi, binnen buiten bij een adres.

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=23199

Inderdaad, dezelfde discussie. Enkel, sinds die tijd heeft Nominatim wel een implementatie gekregen waar POIs binnen gebouw het adres krijgen van het gebouw er rond. Dus mijn opmerking daarover is niet meer geldig.

Er zullen binnen openstreetmap altijd verschillende manieren van taggen blijven.

Dit houd in dat de render (o.a. Nominatim) die de data verwerkt meerdere stijlen zal moeten blijven hanteren of ontwikkelen.

gebouw met adres
gebouw met binnenin adresnode en meerdere poi node

en zelfs het zoeken binnen een polygon
staat er binnen een polygon, een gebouw met daarin adresnode, dan zal de poi buiten het gebouw gekoppeld kunnen worden aan de adresnode.

Een woonhuis met adresnode binnen in, daarnaast staat los een schuur met de bedrijfsactiviteit (in of op dat gebouw staat geen adres) dan zal er een koppeling met het huis gemaakt moeten worden, de poi van de bedrijfsactiviteit zet je binnen in de schuur. Een meer voorkomend geval.

De oplossing ligt bij de render.

Neem HC met als POI het NS loket, de banken, de bioscoop en het stilte centrum naast alle winkels en magazijnen, met als toetje de nodige kantoren en woningen. Allemaal binnen een contour, maar de huidige contour is IMHO niet compleet of correct.

Allroads, ik vind een aanpak waarbij je expliciet mapped wat er is beter. Neem nu je voorbeeld van het woonhuis met de schuur. Wat als de buurman in een andere schuur, vlak naast dat eerder vermelde woonhuis ook een activiteit ontplooit ? Hoe gaat nominatim (of een andere tool) dan weten waar de grenzen van dat huis nummer zijn ? Via een relatie ? een polygoon om het perceel af te bakenen ? expliciet het huisnummer op de schuur vermelden ? Ik heb niet zo’n goede ervaringen met “nominatim en nearby”. Het kan verbeteren in de toekomst, maar alles wat niet expliciet getagged is, is vatbaar voor interpretatie. Dus liever toch maar het huisnummer ook op de POI in de schuur plaatsen.

Een behoorlijk complex voorbeeld: Dorpsdijk 32 in Vrouwenpolder: http://osm.org/go/0EmTTDwOa?node=3130206316
5 of 6 adrespunten en een aantal POIs binnen hetzelfde pand. Wil je in zo’n geval ook alles afzonderlijk houden ? Dit is misschien een extreem geval, maar POI en adrespunt op 1 punt plaatsen gaat nooit fouten geven, tenminste als je weet of de bank nu 32a, 32b, of … is.

BTW, een aantal van die POIs heb ik toegevoegd, maar ik zag op mijn wandeling niet zo gauw de individuele nummers van bv de bank. Wat doen jullie in zo’n geval ? Website opzoeken om het exacte nummertje te weten te komen ? Het “rotzooitje” maar zo laten ?

Vrijheid van mappen/taggen is mooi, maar je moet nu ook weer niet teveel manieren bedenken om iets te taggen. Anders gaat er niemand met onze data willen werken. POI + adres als punt of als gebouw is wat je meestal leest. adres als punt en POI als gebouw ben ik nog niet tegengekomen. Is deze manier al besproken met bv de mensen van nominatim ?

Voor mij is het ook nog steeds zoeken naar de betere methode.
Net zoveel vragen, die jij hebt heb ik ook. Als dat, hoe dan?

Zo ook bij activiteiten poi’s, adres etc.

Als niet treinreiziger weet ik niet wat je hiermee bedoelt, afleidend zal wel met een station te maken hebben, maar waar. klikbaar linkje.

Hi Allroads, station ja, als het daar niet loopt rijdt het nergens. Ook bekend als Utrecht Centraal, met daarover heen Hoog Catherijne een winkeldoolhof in het rijtje BB en HH. Link http://www.openstreetmap.org/#map=16/52.0893/5.1079 uitvergroten voor de details en verdeeld over meerdere vloerlagen. Van parkeergarage ondergronds tot appartementen op level >10. De onderlinge verdeling van de panden na de import is mi onduidelijk er liggen nu scheidingen die ik daar nog nooit gezien heb.