Mapping party achterhoek/twente .....

Inmiddels ben ik (bijna) een jaartje bekend met OSM en actief op het OSM forum, ik vraag me af of er belangstelling bestaat onder de lezers om een mapping party te houden in de Achterhoek/Twente/Liemers.

Allereerst dank voor de medemappers/forum leden om mij een stap op weg te helpen in de nieuwe wereld. Ik merk dat ik vrij snel mijn kennis tot een redelijk peil heb kunnen brengen door de hulp van dit forum.
Vanuit deze beginstappen vond ik het interessant om eind 2013 een bijeenkomst omtrent de BAG import te bezoeken. Deze stap heeft me zeer veel geleerd. Hierdoor ben ik enthousiast geworden in de inmiddels redelijk afgeronde import van BAG op OSM via de plugin van Gert-jan. :slight_smile:
Als newbi vond ik het zeer spannend om mijn kennis te verhogen dmv de inmiddels geschreven handleiding voor deze plugin. Dit heeft veel hoofdbrekens gekost en hierop is de handleiding elke keer aangepast. Zodat een beginneling zoals ik toch redelijk kon werken met de plug-in. Natuurlijk is niet alles auto-didact gegaan.
Via Teamviewer en hangouts heeft It’s so funny mij in 2 avonden alle stappen laten zien waardoor de wereld van JOSM voor mij open ging.

Nu dit te hebben verteld vroeg ik mij af of er meerdere personen interesse hebben om via deze mapping party kennis verhoging op te doen.
Natuurlijk hebben we hier ook meer ervaren mappers bij nodig, om dit te kunnen bereiken.
Ook zal de motivatie (van mij) kunnen stijgen om nog meer begrip op te kunnen brengen voor mede mappers in de omgeving.

Mocht dit draadje een succes worden, kunnen we naar een datum werken waarop de mapping party zal worden gehouden.

:slight_smile:

Ik ben voor. De vraag die ik vooral heb nu NL is voorzien van adressen en nieuwe gebouwen: wat willen we hierna bereiken? Het lijkt me leuk om daar over te babbelen. En tevens een goed bereikbaar dorp (Twello?) zodanig gaan mappen dat dit de norm wordt voor de beste kaart ter wereld (waar TomTom, Navteq en Google Maps naar kunnen gaan kijken om te leren hoe je een kaart moet mappen :slight_smile: ). Het programma zou dan zoiets worden als:

  1. een uurtje of twee met elkaar praten wat we willen in NL (kaart, community, x mappingparties per jaar, local chapter met OSGEo?)
  2. twee-aan-twee er op uit trekken om POI’s en zo vast te leggen per auto, fiets en wandelend (vanaf 29 september a.s. heb ik 4 GB 4G ter beschikking op het KPN netwerk, wie wil met een laptop met JOSM mee met mij in de auto?)
  3. een leuk restaurant opzoeken met zijn allen

Cheers, Johan

Ik ben ook voor. Om meteen op Johan zijn vraag "wat willen we hierna bereiken? "in te gaan. Ik denk dat we tav POI info in NL nog een hele weg te gaan hebben. Als ik het vergelijk met DE dan is het bij ons wat magertjes. Hoewel ik graag fiets en map denk ik dat er een handiger manier is om POI data toe te laten voegen. In de databa van OpenKVK ligt heel veel POI data vast. Met behulp dan deze data moet het voor echte techneuten volgens mijn niet zo moeilijk zijn om een “HINT kaartje” te maken. Daarmee zou een lokaal bekende mapper snel POI data zou kunnen toevoegen aan OSM. Ik heb al eens een “concept” kaartje gemaakt. ( Let op. Het duurt even voordat er wat verschijnt, de data is oud, niet compleet, niet betrouwbaar maar het gaat om het idee). Zeker nu alle adresdata al in OSM zit is er waarschijnlijk nog wel een handiger manier te bedenken om OpenKVK data aan OSM te koppelen. Over mutaties in OpenKVK zijn vast ook nog wel ideeen zodat we OSM actueel kunnen houden.

Hierover zou ik wel met een aantal willen brainstormen en dan is de Achterhoek/Twente voor mij een prima locatie.

Ook kan je denken aan het verbeteren van de Nederlandse wiki. De leidraad voor vele.
Bespreken van zaken of veranderen. Onderdelen toevoegen.
Het aanpassen van verkeersborden wiki (nog te vroeg? of discussie over tagging verkeersborden/borden)

Ik denk dat er vooral op het gebied van de geometrische en topologische kwaliteit van de (Nederlandse) OSM kaart nog heel wat werk ligt. Wil OSM echt breder inzetbaar zijn, en dus ook in GIS (Geografische Informatie Systeem) applicaties als het Open Source QGIS, of het ArcGIS waarvoor ik mijn OSM Renderer heb ontwikkeld, dan moeten objecten toch eigenlijk minimaal aan Simple Features specificatie voldoen. Dat betekent b.v. dat tags van multi-polygonen niet op de outer way moeten staan, maar op de multi-polygon relation, zoals ook de “moderne” conventie lijkt te zijn binnen OSM. Hier valt nog een wereld te winnen.

In mijn renderer voor ArcGIS vallen dergelijke objecten met tags op slechts de outer way, ook “buiten de boot”. Ik kan ze niet goed weergeven, omdat ArcGIS (en ook QGIS), die tags op de multi-polygon relatie verwachten / nodig hebben. Gevolg is dat het wel weergegeven object van de outer way, of geen gaten vertoond waar die zouden moeten zijn (denk aan een gebouw met binnenplein), of dat ik slechts de outline kan weergeven, en geen vlak. Met tags op de multi-polygon relation, spelen dat soort problemen niet.

Ook mag er in dit verband nog naar overlappingen worden gekeken. Voor een GIS is het niet handig als twee polygonen / vlakken over elkaar liggen. Heel vaak zijn in OSM kleine vlakken op grotere vlakken geplaatst. Hoewel dit niet altijd een probleem is, is de correct weergave / rendering (kleinere vlak liggend in grotere vlak en er niet door bedekt en dus onzichtbaar), alleen gegarandeerd bij een multi-polygon relatie, want hoe bepaal je de render-volgorde (kleiner vlak tekenen na of voor het grotere vlak - dit ligt nergens vast!). De overlappende of dubbele vlakken zouden dus liefst zoveel mogelijk verwijderd moeten worden indien doublure, of omgezet naar “donut” multi-polygoon relaties, waarbij het kleinere vlak dan in het gat van het grotere vlak komt te liggen.

Hier valt nog een hoop te doen.

Lijkt me leuk/goed plan. Enerzijds om eens de gezichten achter de namen te leren kennen, maar ook om eens wat meer op te steken.

Ikzelf ben eigenlijk alleen maar aan het mappen wat ik zelf gefietst heb, maar langzamerhand is daarmee de regio Liemers wel een keer af :slight_smile: , dus om in de wintermaanden eens wat anders te kunnen doen, lijkt me leuk.

@ It’s so funny: Wist niet dat Twello ook al in Achterhoek/Twente/Liemers lag :slight_smile:

groen_duiven

Ben wel eens bezig geweest met JOSM, maar vermoedelijk als gevolg van geen geduld/tijd om me hier iets meer in te verdiepen

Ik ben bewust met JOSM begonnen met mijn eerste stappen op OSM.
Het is misschien wel makkelijkerd an jezelf zou denken.

Ik heb al een stevige professionele basis op dit vlak, maar ik moet zeggen, ik was eigenlijk prettig verrast bij mijn eerste ervaringen met JOSM, gezien de CAD achtige tekenmaterie waar het mee moet omgaan. Ja, je kunt niet zoals bij ID via een mooie korte intro meteen aan de slag, maar als je even doorbijt, dan blijken de meest belangrijke zaken goed uit te zoeken en te doen. Je krijgt tevens een veel beter inzicht in die multipolygonen opbouw en betere opties om daar mee om te gaan.

Niet slecht, en bijzonder leuk om via de JOSM tools data en edits te zien down- en uploaden van en naar de OSM servers! Zo krijg je echt het gevoel dat je iets aan het bijdragen bent aan een groter geheel, en niet slechts wat op een canvasje aan het schetsen bent.

Afgelopen tijd heb ik veel positieve geluiden vernomen over een “Mapping Party” in Oost Nederland.
De intentie is dan ook om in maart een bijeenkomst te houden.

Weet je een leuke lokatie tussen Rijssen en Zevenaar en/of Mocht je leuke ideeën hebben om deze dag te behandelen, laat het dan gerust weten (liefst dicht bij treinstation, waar een goede wifi verbinding aanwezig is en waar eventueel een hapje te is te bestellen)

Groeten,
Myckel

Hoi nabij Holten maar de andere kant op Nijverdal, waar dit jaar de omleiding langs het spoor gereed komt, met parallel daaraan een lange winkelstraat. Of Delden ook aan het spoor, kleiner dat wel maar gemengd van opzet, veel hofjes met grijs industriegebied.