Oregon600 slaat uit op vaste lokatie (Nijmeegse 4-Daagse)

Ook ik denk dat het geen hardware probleem is, maar meer een aansturings probleem naar de hardware. De zg. Firmware lijkt voor mij de oorzaak te zijn. Afgezien dat in het topic over een Garmin Pregon 600 een geladen track actief was, heeft Garmin al veel firmware releases (elke maand wel 1) uitgebracht. Waaronder veel spontane crashes en stroomuitval verschijnselen.
De programmering va opdrachten op het toestel heeft niet dw kwaliteit van een consumenten product.

Dit laatste is volgens mij te wijten aan 2 oorzaken.

  1. Te snelle invoering van nieuwe apparaten.
  2. Beleid om de causaliteit, als gevolg van punt , voor lief te nemen.

Garmin hinkt hiermee volgens mij op 2 gedachten.
Door snelle innovatie wil men de concurrentie voorblijven terwijl het marktaandeel angstvallig in de gaten wordt gehouden.
De cijfers van het bedrijf zijn nog steeds rooskleurig.
Mede moet benoemd worden dat de outdoor markt niet de grootste omzet heeft.

Ik geef toe dat de kans dat de firmware de schuldige groter is dan dat de hardware problemen bevat. Maar zonder de nodige tools of kennis kan je niets uitsluiten. Ik heb in mijn leven al te veel naar fouten in software gezocht op de verkeerde plek, gewoon omdat we dachten, “maar daar kan de fout niet zitten”

Een collega van mij heeft een oudere Garmin en bij grotere tracks slaat die ook tilt. Niet bij kleinere tracks. Geen OSM, puur Garmin kaarten en track gedownload van GPSies.com of zo.

En aangezien firmware, niets anders is dan software, is die gedoemd om fouten te bevatten. Jammer maar het is zo.
Je kan wel zeggen dat Garmin beter moet testen enz. maar misschien is dit zo’n specifieke, zeer moeilijk te reproduceren bug. Jammer genoeg heb net jij de pech om die te ontmoeten.

Ken je iemand met een gelijkaardig toestel die de zelfde instellingen, kaart, route enz eens zou kunnen testen ?

Ik heb mijn 3e toestel inmiddels in 1,5jr tijd. (1x glasbreuk, 1x usb poort beschadigd van het omruil apparaat na de 1e aansluiting op de PC)
Mijn Oregon 600 gebruik ik voor 2 toepassingen. De eerste is MTB en de 2e LAW.
Met MTB zijn er een aantal vrienden die een identiek apparaat hebben. Tijdens een rit (die we net 1km hadden gevolgd via een ingeladen track) De ene persoon had de MTB kaart actief en ik had de wandelkaart actief. Spontaan op hetzelfe punt vallen beide Oregons uit!

De betreffende locatie was in Barchem thv bosweg 4
Tevens had ik met het eerste toestel (op één dag) op een wandeling van Hengelo (gld) naar Wierden (55km) ongeveer 20 freezes, dit is geen stroomuitval maar een freezed beeld. De enigste oplossing op zo’n moment is batterijen eruit, 10 sec wachten en batterijen er weer in.

Toch wil ik onderstaande herhalen:

Waar het mij om gaat is de oorzaak te kunnen achterhalen waar Garmin iets mee kan, hiervoor gebruik ik de kennis van jullie omtrent specifieke mogelijke randfactoren.
Het is ook een bepaalde nieuwsgierigheid die ik als acceptatie tester in het verleden vaak heb gekoesterd. Hendrikklaas heeft al een mogelijke oorzaak van een “weglus” gegeven. Zo kun je nog meer externe factoren bedenken. Hopelijk kan iemand (die specifieke kennis heeft) een voorbeeld toelichten.

Misschien kan je al eerst Garmin contacteren. Zij kunnen als geen ander weten welke extra gegevens ze nodig hebben om het probleem te reproduceren. Als iemand die al 15 jaar bugs in software moet oplossen, het rapport dat de klanten geven omdat ze denken te weten waar de oorzaak ligt, is meestal verkeerd. Geef Garmin wat je nu al weet, als ze meer informatie willen, zullen ze wel vragen wat ze juist willen.

Zie 10 & 11 :slight_smile:

  1. Het is bij Garmin bekend.
  2. ?? Ja, Garmin heeft geen oplossing

Diverse gebruikers rapporteren nu dat de OFM een crash veroorzaakt op rotondes met fietsroutes. Zie
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113&t=47637&sid=e9027a9a7a20874aef1fb663967cb917
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=47761&sid=e9027a9a7a20874aef1fb663967cb917
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54925

Inmiddels zijn er zoveel klachten binnengekomen dat ik de OFM ga aanpassen.
Komende versies komen er geen fietsroutes meer op rotondes.
Wachten totdat Garmin de brakke firmware gaat aanpassen heeft geen nut, ze ondersteunen de kaart niet.

Dank je voor je reactie.

Bij de Garmin NuviCam is het probleem nog veel groter.
Hier kan nog wel een OSM kaart op worden geïnstalleerd, maar om de haverklap slaat het toestel uit.

Op mijn Monterra zijn alle OSM/OFM kaarten praktisch onbruikbaar. Maar gelukkig heeft die Android zodat ik probleemloos Osmand kan gebruiken. Lekker bezig daar bij Garmin, als ze zo doorgaan kan de OFM binnenkort met pensioen! :wink:

Mijn GPSMap 64 valt regelmatig uit, vaak bij rotondes, maar een verband met fietsroutes had ik nog niet gezocht. Wel was mijn bevinding dat de 64 niet van scherpe bochten houdt.

Dick, mocht je een rotonde in de buurt hebben waarbij dat consistent gebeurde zou je dan kunnen testen of dat met de volgende OFM nog steeds gebeurt? En ook vermelden welke firmware je hebt.

OsmAnd of andere soortgelijke apps, zal de toekomst voor OSM wel worden.
Dit zal in de outdoor, en autonavigatie nog omzet verlies kunnen gaan opleveren voor Garmin.

Ik zal het in de gaten houden.

ligfietser,
Mijn GPSmap62st valt ook wel eens uit maar nooit gekeken op welke momenten.
Nu heb net 3 rotondes gereden met fietsroute er over.
Admiraalplein, Poelplein en Rotatieplein.
Op het Poelplein viel die uit.
Wat later nogmaals de rotonde genomen en viel de GPS weer uit en wel op het zelfde punt, het oversteken van Anthony Fokkerstraat .
Mvrgr. Jan

Bedankt voor het testen Jan! Ik heb je een pm gestuurd met de verbeterde kaart om nogmaals te testen.

Maar als je dan alleen fietsroutes volgen wil je op GPS, dus de aangepaste OFM-auto versie noem ik het maar dat je alleen tolwegen hebt, dan krijg je denk ik wel vreemde routes als de fietsroutes er niet meer zijn op de rotondes.

Niet dat ik dat veel, zeg maar rustig niet gebruik maar vroeg me dat wel af.
Een niet uitvallende GPS lijkt me toch beter dan die fietsroutes.

Daar is rekening mee gehouden, de blauwe stippellijn van de fietsroute zal ik -helaas- moeten verwijderen maar de “anti-tolweg” tag heb ik vooralsnog niet uitgeschakeld op die rotonde :wink:

In post #6 beschreef ik al het uitvallen van mijn GPSmap62st terwijl ik in Frankrijk fietste. Ik probeer nu te achterhalen of dat ook in de buurt van een rotonde was. Gebeurt het uitvallen inderdaad specifiek als je op die rotonde rijdt, of ook als je hem passeert op bv. een parallelweg?

Ik heb hier mijn GPS track:

En dit is de OSM positie:

http://www.openstreetmap.org/way/307283928

Duidelijk is te zien dat ik bij de afslag van het fietspad (bij de kerncentrale) geen GPS signaal meer had en pas op de weg in het dorpje weer mijn GPS aanzette.
Ik kan niet beoordelen of mijn route aldaar voldeed aan de voorwaarden voor dit probleem…

Heeft het ook te maken met een geknipte of ongeknipte rotonde?