telecommast

Als ik op:

http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx

kijk, zie ik 2 masten staan. Dit lijkt betrouwbaar :slight_smile: want het is een site van de Rijksoverheid.

Als ik op

http://www.gsmmasten.nl/

kijk, zie ik ook 2 masten. Met wat meer gegevens. Hier staan namelijk ook de providers en de hoogte van de masten aangegeven.

Als ik op

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.373571&lon=5.829849&zoom=18&layers=M

kijk, staan er ook keurig 2 masten.

Als ik echter naar buiten kijk zie ik Ă©Ă©n (1) grote telecommast.

De mast die niet bestaat, en de afgelopen 10 jaar ook niet bestaan heeft, heeft een hoogte van 41 meter volgens de tag. Op GSMmasten.nl staat echter voor de hoogste mast aangegeven 51 meter.

Nu kan ik de niet-bestaande mast weghalen en bij de echte mast de hoogte aanpassen. Maar dan zit ik nog met het probleem van de tags.
Beide masten zijn getagd met technology=UMTS Er hangt echter ook GSM in de mast.

Wat te doen?

Peter

In mijn buurt staat ook veel GSM masten getagd. Dat is ooit meen ik door Stefan de Koning en bulk gedaan. Voor iedere frequentie is hierdoor een mast ontstaan die echter boven op elkaar staan. Omdat op iedere node/way geen gelijk waardige tags geplaatst kunnen worden, was dat wellicht de meest elegante oplossing.
Is dit ook de situatie bij jou?

Bij mij in de buurt staat ook al jaren een hoogspanningsmast met antenne/zenders , maar deze staat niet in antenneregister, terwijl een mast eerder en Ă©Ă©ntje later wel vermeld staan.

Daarnaast zie ik (persoonlijk) niet het nut/toegevoegde waarde is, wat er in die mast zit qua frequentie, als ik maar kan bellen :slight_smile:

Ik heb me in vroegere jaren op de site van antennebureau ook altijd verbaast over de manier van weergeven, waardoor het lijkt alsof er meerdere masten vlak bij elkaar staan. Uiteraard snap ik wel dat je op een platte kaart het anders niet goed kan weergeven, maar het lijkt me toch vast wel mogelijk om middels pop-up meerdere zaken op Ă©Ă©n locatie te kunnen weergeven.

Voor mij zou dus al volstaan dat er een locatie getekend staat met als omschrijving iets van zendmast tbv telefonie

groen_duiven

Als het niet zo belangrijk gevonden wordt laat ik het maar zo. Het is voor mij voorlopig even aftasten wat gebruikelijk is.

Maar ik zal nog wel eens vaker van dit soort vragen hebben.

Dank.

Peter

Deze import van masten zal waarschijnlijk ook wel sneuvelen bij de komende opschoning i.v.m. de nieuwe licentie. Ik zou er voor dit moment dus ook niet al te uitgebreid naar kijken.

Maar dan kan je ook bij bvb bankjes het matriaal weglaten.
Bij trappen het aantal treden.
Bij spoorlijnen de bovenleidingsspanning
Bij paden of het een zand, grint of houtsnipperspad is
 enz. enz. enz.

De manier van weergeven bij het antennebureau verschilt niet van de manier van weergave zoals dat bij providers gebruikelijk is. Hoewel het visueel maar Ă©Ă©n mast is die je ziet, zitten er antennes op van de drie providers in Nederland. Formeel is er dus sprake van drie providers, die alle drie een vergunning moeten hebben om een anttene te plaatsen. Ik werk wel eens vaker met dergelijke gegevens en mij is deze manier van weergave niet vreemd.
Het overnemen van de antennes op de kaart zou ik juist wel toejuichen omdat ik regelmatig werk met dit soort gegevens, maar dat terzijde.

Het invullen van Cell-ID is volledig nutteloos omdat die regelmatig veranderen, zeker nu met nog druk doende is met de uitrol van 4G(+).

Als iemand in de gelegenheid is om me uit te leggen hoe ik dat excel bestand van het register kan imprteren, zorg ik zelf wel dat het geschoond wordt en dat er overal maar Ă©Ă©n mast komt te staan.

Dat is misschien goed, er zitten aan de huidige import nog wel wat probleempjes. Zo ben ik er via mijn werk aan de OSM Renderer for ArcGIS achtergekomen, dat eigenlijk al die GSM masten, als “tower” zijn opgenomen, i.p.v. onder de ook gedocumenteerde tag man_made=mast. Nu zijn er best wel een aantal “towers”, maar de bulk van de zenders zit toch echt aan gebouwen geplakt, of op kleine masten op platte daken. Een default van “tower”, is dus wat ongelukkig (de Wiki noemt iets pas een tower als het minimaal 1 platform heeft, i.t.t. de “mast” zonder platform, wat denk ik niet zo’n heel slechte grens is als je toch ergens een onderscheid wilt maken).

Ook staan er nog wel wat verkeerd, zo staat er een GSM “tower” midden op het grasveld van het museumplein in Amsterdam;):

http://www.openstreetmap.org/node/599588358

en ben ik ze ook midden in het water tegengekomen
 Die positieproblemen zullen denk ik niets met de import, maar met de brondata van doen hebben. Ik zie die misplaatste mast van het museumplein ook op de antenneregister site (waar die misplaatsting niet duidelijk wordt omdat de grove achtergrond kaart niet eens het grasveld toont, maar de zuidoostelijke helft daarvan zelfs als bebouwd gebied weergeeft
)

Mboeringa, tja ik heb daar eens hele discussies over gevoerd, na het gebruik van een ingeburgerde notatie als de semicolon (:wink: Sindsdien heb ik een blinde vlek ontwikkeld voor die dingen, 't behoort bij de fundamenten van OSM, historisch dus. Geen aandacht aan schenken er is nog genoeg te doen.