Webhallen accepterar visst Bitcoin. payment:bitcoin=yes

Update: Jag besökte och var i butiken under hela köpet(Webhallen, Sveavägen 39). Det tog 1 timma, 32 minuter och 57 sekunder totalt från att börja köpet till att få varan. Jag befann mig i butiken under hela köpet.

12.10 Loggade in på Webhallen och gick till den virtuella kassan.
12.14 Att scanna QR koden gick inte för laptop skärmen var för ljus, så jag skrev in Bitcoin adressen och beloppet manuellt vilket tog extra onödig tid.
12.29 e-mail “Orderinformation angående betalning med Bitpay”(skickade iväg min betalning)
13.03 e-mail “Tack för din beställning”(Webhallen registrerade betalningen)
13.38 e-mail “Din beställning finns att hämta” (det var då jag tog en nummerlapp för beställd vara)
13.43 Angav mitt ordernummer, gav legitimation och fick senare min vara i en påse vid kassan.


Imorgon Söndag ska jag besöka Webhallen på Sveavägen 39 i Stockholm, City för att visa att det går att betala med Bitcoin…direkt i affären, inte bara hemifrån.
Hur går betalningen till?

  1. Jag loggar in på mitt konto i Webhallen på deras datorer.
  2. När jag kommer till betalsidan fotar jag QR koden och skickar pengarna.(använder Webhallens utrustning för att betala med Bitcoin samt min mobil)
  3. Jag får mina produkter.

Sedan tänkte jag meddela hur fort(eller långsamt) det gick från att köpa varan till att få den. Kul att ha fått så mycket respons!(#OSM.se oftc irc nätverk) :slight_smile:
Jag ska prova att köpa en billig kexchoklad bara som exempel.

Ser fram emot era synpunkter/synvinklar här och/eller på oftc :slight_smile:

Förresten det finns en nod som har taggen payment:online:bitcoin. Det är den enda noden i hela världen som är taggad så.
Kör man en overpass turbo på hela världen får man bara en träff, i Stockholm för den butiken jag tänker besöka imorgon. http://overpass-turbo.eu/?template=key-value&key=payment:online:bitcoin&value=yes

Det går inte att gå i på Webhallen (Sveavägen 39) och köpa en pryl för bitcoin. Jag har varit där och frågat och svaret i kassan var entydigt “nej vi tar inte emot bitcoin här i kassan”. Visst det går att göra som swelogictheorist gjorde, dvs. hämta ut en vara som han köpt på nätet. Men det är inte samma sak som att köpa en vara över disk och tycker det är väsentligt att göra skillnad mellan de två olika fallen. Annars förlorar coinmap.org sitt värde som guide över ställen man kan besöka i den fysiska verkligheten för att köpa varor och tjänster för bitcoin.

Stämmer inte för jag köpte min vara för Bitcoin på Sveavägen 39 i förrgår(10/8). En Ninjas In Pyjamas faktiskt. Jag var i affären under hela köpet tills jag fick varan. Det stämmer att jag inte betalade vid kassan. För att betala med Bitcoin använde jag Webhallens laptop.

En tagg som förmedlar att det inte går att betala vid kassorna? T.ex i typ med payment:pos:bitcoin=no (pos=point of sale=kassa). En tagg som förmedlar att de tar emot betalningar i Bitcoin via deras webbsida t.ex i stil med payment:website:bitcoin=yes?
Jag tycker dock inte att vi borde ta bort taggen som förmedlar att de tar emot Bitcoin överhuvudtaget(payment:bitcoin=yes), men det kanske också är en diskussion för tagging mailing listan.

Det är bra att den här frågan tas upp. Kanske något i stil med payment:pos:bitcoin=no och payment:website:bitcoin=yes?

Kan du inte lägga till någon kod för coinmap på https://github.com/prusnak/coinmap som visar skillnaden? Alla Webhallen butiker funkar att välja att hämta ut ifrån när jag betalar med Bitcoin, så det jag tror du vill lägga till är på vilket sätt de tar emot betalningar i Bitcoin.

Dessa Webhallen butiker går att välja att hämta sina varor ifrån när man betalar med Bitcoin direkt till Webhallen genom deras webbsida:

Elsa Brändströms gata 52, Fruängen
Sveavägen 39, Stockholm
Englundavägen 5, Solna
Täby Centrum, Täby
Siroccogatan 9, Sickla
Kalvshällavägen 1, Barkarby
Ekelundsgatan 4, Göteborg
Sisjövägen 45, Sisjön
Djäknegatan 16, Malmö
Svartbäcksgatan 14, Uppsala
St Larsgatan 30, Linköping
Traversgatan 10, Västerås

Nu har jag öppnat en tråd i tagging mailinglistan här: https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2014-August/018760.html

“som hen köpt från Webhallen”. När du betalar med kontanter hämtar du ut varan från kassan. När jag betalar med Bitcoin gör jag samma sak.
Webhallen tar emot Bitcoin och ber du kassan om hjälp får du din vara mycket snabbare än om du väntar som jag gjorde första försöket. Idag gjorde jag mitt andra köp med Bitcoin i Täby Centrum och då tog det 48 minuter med hjälp av personalen. (jag fick även hjälp med att sänka ljusstyrkan på datorskärmen så min mobil kunde läsa QR koden!)

Webhallen hör i min mening till både payment:website:bitcoin=yes och payment:bitcoin=yes. Det accepteras både genom webbsidan(vänta i ~“1t, 32m”) samt genom webbsidan plus samarbete med personal, vilket i det sistnämnda får dig att få dina produkter mycket snabbare(48 minuter 18/8 Täby Centrum).

Du borde nog fråga nästa gång “Om jag samarbetar med er kan min betalning med Bitcoin gå snabbare?”. Prova det och rapportera vad de svarade, det vill nog både vi Bitcoin sugna och ni andra få reda på :wink: även om jag redan vet svaret.
Förresten hur gick det med din Bitcoin betalning på Webhallen? Väntar du fortfarande på att få din produkt från Webhallen och hur gick din betalning med Bitcoin? Bra/Dåligt/Medel? :smiley:

Korrekt ställe att diskutera det här är tagging-mailinglistan där det redan finns en tråd. Det är inget unikt svenskt varken med taggen eller Webhallens upplägg.

Webhallen tar emot Bitcoin i butiken som jag förklarade innan. En vägran att diskutera? Det finns ingen tråd i den listan vilken är relevant till just Webhallens use case. Har du någon relevant länk?

Snacka inte snömos.

Rubiken var “Bitcoin: Distinction of purchase through website and cash register/Point of sale”, ifall du skulle ha glömt.

I den berörda tråden ansåg ingen (vad jag kunde se) att payment:bitcoin=yes eller varianter där den ingick var korrekt taggning