Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik veronderstel dat op het huisnummerbordje bijv. het nummer 3400 staat?
Dan zou ref=34 en name=De Flier voor de straatnaam een heel pragmatische oplossing zijn, waarbij de navigatie apps het adres nog goed kunnen vinden.
De vraag is hoe de osm.org kaart dit rendert, bij highway=unclassified zie je dan de ref tag (dus 34), weet niet of dit ook zo is bij andere type highways als residential of living_street.
Een andere oplossing is de addr:streetname tags aan te passen in bv addr:streetname=De Flier 34 met als straatnaam name=De Flier 34

Hoofddorp is ook zo’n fantasierijke gemeente, met een straat (wijk) als Graan voor Visch, nummers 13711Q - 19924, daar is alles door Plompy_BAG gebruikt.

Ook in Lelystad heeft men ook weinig fantasie :wink:

Daar heten de straten bijv. Jol 15 met addr:housenumber=##
Op de straatnaambordjes heeft men nog nét de moeite genomen om de straat (wijk?)naam toe te voegen ipv alleen het nummer.

addr:streetname aanpassen naar De Flier 34 wil ik eigenlijk niet doen, want als je dan een straat zoekt voor navigatiedoeleinden weet je als vreemde met deze straten niet welke “De Flier” je moet hebben en bewoners zullen ook niet perse “De Flier 34” opgeven aangezien zij onbekend zijn met de " 34" toevoeging in OSM.
Ben maar voor de ref oplossing gegaan. Rendering blijkt niet onaardig, afhankelijk van lengte van de way en zoomlevel wordt of ref of name of beide getoond.

Ik had al een tijdje zo’n zelfde probleem bij industrieterrein Ekkersrijt, waar de straten ook genummerd zijn. Op de straatnaambordjes staat alleen het viercijferige nummer, maar volgens BAG heten alle straten “Ekkersrijt”. Ik heb nu alle straten “Ekkersrijt” genoemd en het nummer in de ref tag geplaatst. Er loopt echter ook een secondary weg door het industrieterrein, waar het nummer omrand wordt zoals bij een N-weg.

Ik merk dat diverse mappers stap 4B niet helemaal conform de instructies uitvoeren.
In de wiki staat: “In OSM worden straatnamen echter voluit geschreven. Volg in die gevallen de OSM notatie en verander dan de adresnodes.”

In de praktijk zie ik dat de voluit geschreven straatnamen worden ingekort tot de afkorting uit BAG adresnodes. Dit lijkt me niet de bedoeling.
In enkele gevallen heb ik zowel highways als adresnodes omgezet naar de voluit geschreven namen.

In Overpass Turbo heb ik wat zitten knutselen om een aantal veelvoorkomende afkortingen in adresnodes en highways op te sporen.

Beste mensen,

Ik ben een absolute amateur op dit gebied en kan moeilijk de materie tot me nemen, hoe dit allemaal werkt met dit BAG.
Toch heb ik een gerichte vraag; Begin dit jaar heb ik flinke reeks ‘vaste caravans’ op twee plekken ingevuld. Die zijn 3 maanden geleden allemaal verwijderd toen iemand (Zugführer_BAG) een BAG-import heeft gedaan. Nu vind ik dat wel fijn omdat er dan ook huisnummers bij een paar huizen staan, maar ik vind het ook heel zonde dat de enkele honderden stacaravans, chalets en vakantiehuisjes eruit zijn…

Hoe staan jullie hier tegenover en… kunnen we nog iets terugdraaien?

Vrolijke groet, Yordi

Yordi,
Je zou die Zugführer_BAG in ieder geval een mailtje kunnen sturen met de mededeling dat je er niet zo blij mee bent. Als je het terugdraait zijn de nummers natuurlijk ook weer weg.

Eggie

Als je (Yordi) de plaats geeft van waar dit was (erheen gaan op openstreetmap.org en de link kopiëren) kunnen we misschien in de history kijken. Ik ben er zelf niet zo heel handig mee, maar als ik iets van history opzoek is de locatie wel een beginpunt.

Dank Eggie & lucb1e,

Ik heb hem een berichtje gestuurd of we het kunnen samenvoegen. Als hij er niet op terugkomt hoop ik dat ik hier nog eens om hulp mag vragen.
Het gaat overigens om de plaats Vinkeveen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Vrolijke Groet, Yordi

Hoe staat het er inmiddels mee? Zijn er nog gebieden die gedaan moeten worden, of is de import af?

Helaas is de BAG layer op http://tile.openstreetmap.nl/ niet helemaal up-to-date, maar het meeste (of alle?) blauw daar lijkt al gedaan te zijn.

Hi Math1985, vraag t It so funny, hij is in Friesland wezen mappen.

Als alternatief voor tile.openstreetmap.nl kan je ook deze kaart raadplegen:
http://a.tiles.mapbox.com/v3/vholten.hjpi72nl/page.html#8/52.169/5.260

Daarop is te zien dat er in Friesland nog het e.e.a. afgemaakt moet worden, en dat er her en der vlekjes zijn waar nog eens naar gekeken kan worden.

Het noorden van Friesland wordt inderdaad nog aan gewerkt door de mensen die afgelopen weekend (6 sept 2014) bij de mapping party geweest zijn in Leeuwarden.
De rest van Friesland is klaar voor zover ik weet. Een dubbelcheck is altijd goed.
Er is nog wel wat correctie werk te doen met OSM inspector als je daar mee bekend bent. Zelf ben ik bezig in de buurt van Leiden, Katwijk, Noordwijk om fouten die osm inspector vindt te herstellen.
Ik zie bij Nijmegen dat er ook nog wel wat te doen valt met OSM inspector. Misschien kun je daar aan de slag.

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=5.834&lat=51.84&zoom=14

René.

Noord-West Friesland is inmiddels geheel geïmporteerd. Uit http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:BAG_import_graph.png blijkt dat er op 1 september nog 65.410 3dShapes panden waren. Dat zullen er nu nog maar een paar duizend zijn denk ik. Dat aantal zal niet naar nul gaan. Bijvoorbeeld de Rotterdamse Europoort (al die olieterminals) was wel in 3dShapes maar niet in de BAG opgenomen. Het lijkt er dus op dat heel Nederland nu is voorzien van adressen en nieuwe gebouwen. Knap gedaan zo met zijn allen!

Op de - overigens leuke - meeting vorige week is afgestemd dat ik vlak voor SOTM een post plaats op @talk dat de import rond is. Tot die tijd ligt er nog wel een klusje voor in eerste instantie de importeerders. Maar aangezien geen BAG import kennis nodig is zou het ook fijn zijn als niet-importeerders zouden meehelpen. De klus houdt het volgende in:

  1. zie bovenstaande post van René
  2. het oplossen van de fouten qua overlappende panden die Osmose signaleert (http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/, uitsluitend de overlappende gebouwen selecteren als foutmelding met ‘all severity’ als niveaus. Met de toetsen ‘DEL’ en soms ook met ‘ALT-J’ in JOSM kun je deze foutmeldingen oplossen)

Johan nog bedankt voor het organiseren van de mapping party in Leeuwarden, jammer dat er geen meer medemappers uit Friesland aanwezig konden/wilden zijn. En ook nog dank aan alle aanwezigen die de ‘verre’ reis naar het hoge noorden wilden maken. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt.

Met betrekking tot het controleren met behulp van OSM inspector. In de praktijk blijkt dat een adres niet altijd gekoppelt is aan de straat waar hij ligt. Soms bestaan er helemaal geen straten met de adres-straatnamen.
Zie de besproken uitzonderingssituaties in Ekkersrijt, Urk en met de waternaam adressen bij Eernewoude in Friesland.

Ik kom er in de gemeente Ferwerderadiel nog 2 tegen. Het betreft huizen aan de rand van de gemeente die vlakbij/in gehuchten liggen die deels in de aanliggende gemeente liggen.
Het eerste is Bartlehiem. De huizen hier hebben als straat Bartelehiem F. Waarbij de F gok ik staat voor Ferwerderadiel. Bartlehiem ligt ook in de gemeenten Tietsjerksteradeel en Stiens maar die gebruiken gelukkig niet zo’n vreemde constructie. Nergens staat echter een straatnaam bordje met Barlehiem F. Ik ga nog even verifiëren of er aan de Ferwerderadiel kant wel straatnamen ‘Bartlehiem’ zijn, dan lijkt het me verstandig de adressen maar naar ‘Bartlehiem’ te renamen. Anders lijkt het mij beter de huidige situatie te houden.
Verder zijn aan de westzijde huizen met straatnaam Nieuwebildtzijl F. Die liggen vlakbij het gehucht nieuwebildtzijl wat onder Oudebildtzijl valt. Nergens is echter een straat Nieuwebildtzijl ook niet aan de andere kant van de gemeentegrens. Ik denk dat hier eigenlijk niet zoveel aan te verbeteren is. OSM inspector zal hier een fout op blijven geven en maar het lijkt mij onverstandig dat op een gekunstelde manier op te gaan lossen om OSM inspector tevreden te stellen.

Blijkbaar is het in Nederland op een paar plekken zo dat voor adressen waarbij wel een straatnaam in de bestanden staat niet een één op één relatie met een ‘highway’ vlakbij met dezelfde naam. Uitzonderingen bevestigen blijkbaar de regel.

Goed werk!

3dShapes gaat ook een stuk de grens over, soms wel een paar kilometer, terwijl BAG bij de grens ophoudt. Dat is waarschijnlijk de voornaamste reden van de 3dShapes gebouwen die we nog hebben.

Wie beheert http://tile.openstreetmap.nl/ ook al weer? Zou diegene voor de zekerheid de import status tiles nog een keer kunnen genereren?

Dat vermoeden had ik ook, dus heb ik alle getallen op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:BAG_import_graph.png opnieuw berekend, waarbij ik gebouwen over de grens niet meer meetel. Het aantal 3dShapes-gebouwen is daardoor ongeveer 10.000 lager dan bij de eerdere telling en is nu 21.000.

Ldp is degene die tile.openstreetmap.nl kan bijwerken.

Volgt Ldp dit topic nog?

Hi Math1985, kun je dat niet beter aan LDP vragen door hem een mailtje te sturen, Ldp kan wel getransformeerd zijn van een schrijver in een lurker.