Oregon600 slaat uit op vaste lokatie (Nijmeegse 4-Daagse)

Hi Commodoortje, zit er een zender op die plek in de straat ? Er lijkt ooit een lus aangebracht te zijn, maar dat is zo bij iedere verkeersregelinstallatie die met ingeslepen sensoren werkt. Te herkennen aan de zwarte gietlijnen waar de gefreesde of gezaagde sleuf mee wordt afgedekt als de lussen zijn gelegd. Of een verkeersteller die een te groot sterk signaal uitzendt, maar vraag ook aan Garmin of ze dat eerder gehoord hebben. Er zijn daar denk ik vast meer GPS’sjes langs gekomen.

Dat is heel “normaal” med de Oregon 600 - die crasht echt vak. En so n plaats waar de Oregon uitgaat, heb ik ook gevonden, in Mallorca, zie http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=25714 en ook op andere plaatsen. Probier een nieuwer versie van de kaart, maar ik ben er niet zeker van, op dat het probleem oplost.
Het crasht ook vak bij andere acties, b.v. bij het editeren van een wegpunt.
De Oregon 400 was er beter - maar daarmee had ik ook en paar problemen med de “Memory Full” bug. En bij deze “Memory Full” problemen was de oplossing een nieuwer kaart.

1- [Open deur] Heb je de laatste Firmware: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Firmware ?

2- Hier al gekeken: http://garminoregon6xx.wikispaces.com/Common+Issues ?

Bekend met dit forum, ik bespreek regelmatig mijn bevindingen.

Het gaat er in deze case meer om de discussie of de oorzaak een externe kan zijn.
En welke mogelijke oorzaken hieraan ten grondslag liggen.

  1. Kaart fout OSM
  2. Omgevimgsfactoren

Of het wat toevoegt weet ik niet, maar ik maakte eerder iets dergelijks mee (GPSmap62) en schreef er toen over in het GPS-forum:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=41969

Voegt zeker iets toe, ben op zoek naar meer van dit soort verschijnslelen.

Mijn Fenix2 heeft geen uitval gehad op dit stukje waar mijn Oregon600 3x op hetzelfde stuk uitviel.

Het lijkt erop dat het een externe oorzaak heeft maar een interne gevoeligheid van de Oregon600.

Ik heb met mijn Dakota 20 daar geen enkel probleem.
En toch al een keer of tien getrackt,

Het lijkt erop dat het toestel gebonden is, dat de Oregon600 of misschien wel alleen mijn Oregon600 een crash op het bewuste punt laat plaatsvinden.
Het kan bijna geen toeval zijn dat het 3x op dezelfde postitie op verschillende dagen (achter elkaar) crasht.

Voor mijn gevoel is een (OSM) kaart fout uitgesloten.

Commodoortje, de vraag of het probleem al bij Garmin neergelegd ?

Heeft niet zoveel zin, die zeggen dan meteen dat het aan de kaart ligt.

Garmin weet dat het probleem er is. Alhoewel ze (volgens mij) in de verkeerde hoek zoeken.

Hopelijk wordt in een firmware release deze “bug” een keer onderkend en opgelost.
Alhoewel de laatste firmware al weer dateert van 03.07.14
De frequentie lijkt opgerekt te zijn, wordt het toestel inmiddels als “oud” afgedaan? (first release eind april 2013) De bugs zijn er namelijk nog lang niet allemaal uit.
Het lijkt dat de eerste 2 jaar gebruikt zijn voor first buyers die een beta toestel mochten testen. (Maar eerst kopen)
Een koers die Garmin (helaas) lijkt te zijn ingeslagen.

Ik wil voor potientiële kopers het toestel zeker aanbevelen, zowel voor wandelen, fietsen en mtb.
Inmiddels zijn zeer veel bugs verholpen en het toestel lijkt nu voor de consument aanvaardbaar om aan te schaffen.

Ik ben het met de conclusie van Commodoortje eens. Het frustrerende is alleen dat mijn oude Oregon 400 nooit spontaan stopte met de route (automatisch herberekenen =aan) en een nauwkeuriger GPS fix lijkt te hebben. Dat lijken zaken die oplosbaar zouden moeten zijn.

Come on, het zijn al twee maanden geleden. Neem er een update van de kaart, en de plaatsen waar het Oregon crasht, zijn er zeker ander dan nu. En hoop, dat deze nieuwe plaatsen niet op jouw wegen zijn…

Nog wat nieuwe ervaringen (GPSmap62) met spontaan uitgaan:
Gebruikte kaart: OFM benelux van augustus 2014 (in Basecamp en in GPSmap).
Ik had in Basecamp een route uitgezet van Heerlen naar Aken en deze route omgezet in een spoor en geladen in de GPSmap. Op een zeker punt tijdens het volgen van dat spoor ging de GPSmap spontaan uit.
Opnieuw opgestart waarna er geen problemen meer waren.
Een dag later op het vervolg van de route opnieuw een ander spoor ingeladen en ook dat leidde na een aantal kilometers tot het uitgaan van mijn GPSmap. Opstarten en nu het spoor NIET meer geladen. Ook daarna geen problemen meer.
De vraag blijft of het probleem door de kaart komt, het spoor, of de combinatie van die twee.

waarom sluit je foutieve hardware of firmware uit ?
Recentelijk nog een PC gezien die uitsloeg omdat er een beschadigde geheugenstrip instak.

Omdat het probleem zich tot nu toe alleen maar heeft voorgedaan als er sporen geladen waren en verdween als ik die sporen uitschakelde.
De echte test zou natuurlijk bestaan uit het nogmaals rijden van hetzelfde traject met dezelfde kaart/spoor combinatie. Dat ga ik de volgende keer dat het probleem zich voordoet dan ook proberen!

Ook ik denk dat het geen hardware probleem is, maar meer een aansturings probleem naar de hardware. De zg. Firmware lijkt voor mij de oorzaak te zijn. Afgezien dat in het topic over een Garmin Pregon 600 een geladen track actief was, heeft Garmin al veel firmware releases (elke maand wel 1) uitgebracht. Waaronder veel spontane crashes en stroomuitval verschijnselen.
De programmering va opdrachten op het toestel heeft niet dw kwaliteit van een consumenten product.

Dit laatste is volgens mij te wijten aan 2 oorzaken.

  1. Te snelle invoering van nieuwe apparaten.
  2. Beleid om de causaliteit, als gevolg van punt , voor lief te nemen.

Garmin hinkt hiermee volgens mij op 2 gedachten.
Door snelle innovatie wil men de concurrentie voorblijven terwijl het marktaandeel angstvallig in de gaten wordt gehouden.
De cijfers van het bedrijf zijn nog steeds rooskleurig.
Mede moet benoemd worden dat de outdoor markt niet de grootste omzet heeft.

Ik geef toe dat de kans dat de firmware de schuldige groter is dan dat de hardware problemen bevat. Maar zonder de nodige tools of kennis kan je niets uitsluiten. Ik heb in mijn leven al te veel naar fouten in software gezocht op de verkeerde plek, gewoon omdat we dachten, “maar daar kan de fout niet zitten”

Een collega van mij heeft een oudere Garmin en bij grotere tracks slaat die ook tilt. Niet bij kleinere tracks. Geen OSM, puur Garmin kaarten en track gedownload van GPSies.com of zo.

En aangezien firmware, niets anders is dan software, is die gedoemd om fouten te bevatten. Jammer maar het is zo.
Je kan wel zeggen dat Garmin beter moet testen enz. maar misschien is dit zo’n specifieke, zeer moeilijk te reproduceren bug. Jammer genoeg heb net jij de pech om die te ontmoeten.

Ken je iemand met een gelijkaardig toestel die de zelfde instellingen, kaart, route enz eens zou kunnen testen ?

Ik heb mijn 3e toestel inmiddels in 1,5jr tijd. (1x glasbreuk, 1x usb poort beschadigd van het omruil apparaat na de 1e aansluiting op de PC)
Mijn Oregon 600 gebruik ik voor 2 toepassingen. De eerste is MTB en de 2e LAW.
Met MTB zijn er een aantal vrienden die een identiek apparaat hebben. Tijdens een rit (die we net 1km hadden gevolgd via een ingeladen track) De ene persoon had de MTB kaart actief en ik had de wandelkaart actief. Spontaan op hetzelfe punt vallen beide Oregons uit!

De betreffende locatie was in Barchem thv bosweg 4
Tevens had ik met het eerste toestel (op één dag) op een wandeling van Hengelo (gld) naar Wierden (55km) ongeveer 20 freezes, dit is geen stroomuitval maar een freezed beeld. De enigste oplossing op zo’n moment is batterijen eruit, 10 sec wachten en batterijen er weer in.

Toch wil ik onderstaande herhalen:

Waar het mij om gaat is de oorzaak te kunnen achterhalen waar Garmin iets mee kan, hiervoor gebruik ik de kennis van jullie omtrent specifieke mogelijke randfactoren.
Het is ook een bepaalde nieuwsgierigheid die ik als acceptatie tester in het verleden vaak heb gekoesterd. Hendrikklaas heeft al een mogelijke oorzaak van een “weglus” gegeven. Zo kun je nog meer externe factoren bedenken. Hopelijk kan iemand (die specifieke kennis heeft) een voorbeeld toelichten.

Misschien kan je al eerst Garmin contacteren. Zij kunnen als geen ander weten welke extra gegevens ze nodig hebben om het probleem te reproduceren. Als iemand die al 15 jaar bugs in software moet oplossen, het rapport dat de klanten geven omdat ze denken te weten waar de oorzaak ligt, is meestal verkeerd. Geef Garmin wat je nu al weet, als ze meer informatie willen, zullen ze wel vragen wat ze juist willen.