Avoin Suomi ja maastotietokannan hyödyntäminen OSM:ssä

Ensi syyskussa järjestään Avoin Suomi 2014-tilaisuus ( http://avoinsuomi2014.fi/ ). Tilaisuutta varten valmistellaan promo-videoita. Yksi aihe on MML:n maastotietokannan hyödyntäminen.

Minuun oltiin yhteydessä ja videoon kaivattiin “puhuvaa päätä” OpenStreetMap -yhteisöstä. Lähinnä siis kertomaan että miten MML:n maastotietokantaa on hyödynnetty OSM:n puitteissa.

Minun mielestäni tärkeimmät hyödyntämistavat ovat olleet (ja ovat):

  • Rasteriaineistot (kartat ja ilmakuvat) referenssiainestoina kartoituksen apuna
  • Maastotietokannan tiestön importointi osaksi OSM

Sitten kysymyksiä:

  1. Vapaaehtoista OSM aktiivia puhuvaksi pääksi? Videointi tapahtuu “lähiaikoina” [lue: muutaman viikon sisään]. Voin itsekin mennä, jos muita vapaaehtoisia ei löydy.

  2. Muita hyödyntämistapoja kuin em. aiheet?

P

Mielestäni olisi hyvä ehkä mainita myös aineiston ristiinvertailu. Eli ainakin allekirjoittanut on etsinyt virheitä OSM:sta (ja myös MTK:sta) aika simppeleilläkin tarkistuksilla kannassa+tutkimalla löytyneitä tilanteita, lähinnä tiennimien osalta ainakin (kirjoitusvirheet, selvästi väärät tiedot / kuvitteelliset jutut OSM:ssa, yms.). Kyse ei ole ihan importoinnista sanan varsinaisessa merkityksessä, koska olen n. 10 kohteessa käynyt ihan paikan päälläkin katsomassa että mitenkäs ne tiennimet maastossa oikein menevät ja #osm-fi:llä oli joku toinenkin aktiivi + Tampereelta nakitin yhden paikallisen joitain potentiaalisia eroja tutkimaan). Tiennimissäkin on vielä varsin paljon tehtävää tuolta osalta, isoin virheluokka on genetiivierot, joita ei oikein pysty arvaamalla vetämään oikein (tarkoitus nimenomaan ei ole kopioida MTK:sta virheitä ja hukata sitä myöten potential-issue eroflageja). Tiennimien muutoskohtavirheet MTK:ssa pitäisi jaksaa laittaa eteenpäinkin tässä MML:lle, niitäkin on tullut vastaan jo kourallinen. Ehkä jossain vaiheessa saa noista jotain hienompaakin osmtm:ään jobiksi asti risteysankkuripohjaisella matchayksellä, niin saadaan kaikki metadataerot esiin kaikille ihmeteltäväksi/ratkottaviksi.

Kuntien tietoja päivitin käsin (lähinnä name:sv täydennyksen) vertaamalla kuntarelaatioiden metadatoja MML vs OSM. Jotain selkeitä virheitä löysin samalla OSM:sta (kuntaliitos tekemättä ja geometriat rikki). Itse rajoihin en varsinaisesti ole vielä kajonnut, tosin jotain suunnitelmia siihenkin suuntaan on tiestömetadataanalyysejä hyötykäyttäen (luodaan rajoista tieverkon kaltainen häkkyrä ensin ja sitten heitetään arvio kuinka paljon joku “tie” heittää MML vs OSM). Samalla jutulla saattaisi saada myös vesielementitkin tehtyä, mutta siellä ongelma lienee landsat tarkkuus osmissa aika monella geometrialla ja lukuisat nimettömät ojat.


i.

Auts,

Ilmeisesti OSM ei olekaan valmis kun MML:n maastotietokannan import on valmistunut… :open_mouth:

P
ps. ja perään vielä muutama hymiö korostamaan ironiaa :wink: :wink: :wink: :wink:

Moi,

Kun muita halukkaita ei ole ilmaantunut, niin menen sitten itse “puhuvaksi pääksi”. Videointi tapahtuu ensi keskiviikkona Otaniemessä.

P