Hulp bij videomappen......

Ik ben al een tijdje aan het denken hoe ik leuke stukjes van de achterhoek in kaart zou kunnen brengen. Deze zou ik dan willen verzamelen en willen koppelen aan video beelden.
Als ik mezelf naga, ken ik mijn omgeving vrij goed. Je herkent de gebieden perfect als je er loopt of fietst of op een andere manier verplaatst. Het wordt moeilijker als je de kaart voor je hebt. Dan weet je meestal wel dat het bewuste mooie paadje ergens in dat bos aanwezig is, maar welk paadje was het ook alweer… Ongetwijfeld ben ik niet de enige die dit weleens heeft.

Het mooiste zou zijn dat je bewegende video beelden van de gehele route ter beschikking hebt. Aangezien dat ik zo’n leuk cameratje op mijn MTB heb gemonteerd heb ik al redelijk wat mooie stukjes vastgelegd.

Inmiddels heb ik ervaren dat dit beeldmateriaal zeer prettig is om ontbrekende items toe te voegen aan OSM. (Video mapping)
Je kunt hierbij denken aan surface=, highway=, amenity=bench, maxspeed=*, en andere ontbrekende eigenschappen.

Inmiddels heb ik de video op YouTube gezet. (tip: snelheid verhogen naar 2x en resolutie naar 1080p)
De track links heb ik in de Youtube info geplaatst.

Basecamp gpx bestand inclusief de losse stukjes tracks is als rar file bijgevoegd.
(in de notitie staat een link naar het stukje film van het stukje track)
Jammer dat de menustructuur niet meegekopieerd wordt in dit gpx bestand.
Ik had namelijk een aantal lijsten als onderverdeling gemaakt (verhard, onverhard, mooie stukjes, etc.)

Tevens heb ik (als voorbereiding) een xls bestand gemaakt voor het overzicht. (deze is ook als rar file bijgevoegd)

Graag zou wil ik jullie ervaringen en aanverwante tips aanhoren waardoor verbetering en efficiëncy ingepast kan worden.

Ligfietser had laatst hier op het forum ook een link, een video met kaart video draaien en tegelijk op kaart de locatie, zodat je kan schuiven, stilzetten, hoe was het ook al weer.
Kan het niet vinden.
Ik zat er wel eens aan te denken om in de auto een camera te hangen. Zelfde principe.
Zou mooi zijn als we dat ergens kon uploaden met track erbij.
Voor anderen.

Ik ben ook zo’n videomapper, erg handig hulpmiddel :sunglasses:
Hoe groter de groothoeklens van de camera hoe beter. Als camera gebruik ik de Sony HDR-AS15 Action Cam.
Bij voorkeur monteer ik de camera vast aan het frame, niet op het stuur.

Zie ook http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=24631

Zo’n action cam hoeft niet duur te zijn, zie de weblog van Techmoan.
Voor 50 euro heb je een Mobius action cam uit China, een minicam die uitstekende beelden maakt.

Om een kaartje met videobeelden te combineren gebruik ik software van http://www.dashware.net.

Dashware heb ik persoonlijk nog niet gebruikt. Inmiddels is Garmin Virb Edit redelijk ver gevorderd. Grote bugs zijn inmiddels weggenomen, kwaliteit van de oorspronkelijke beelden blijft nagenoeg behouden (geen lichte waas meer)
Wel dien je over Windows 8 te beschikken om bestanden groter dan 4Gb aan te kunnen in de eindproductie. Op één of andere manier krijgt Garmin het niet onder controle om onder Windows 7 bestanden groter dan 4Gb te produceren.

Als voorbeeld heb ik een tijdje geleden deze video gemaakt (gedeelte van MTB route Veluwezoom)

Maar wat uiteindelijk mijn bedoeling is:

Alle stukjes tracks de koppelen aan een tijdcode gestuurde link van het begin van het stukje track tot het eind ervan.
Uiteindelijk kun je op deze manier een complete database creëren gelinkt met videobeelden.

Waar ik me nog wel wat zorgen om maak is de privacy van andere personen die in beeld komen, en kentekens van auto’s. Weet iemand hoe je hier mee om moet gaan?
Ik weet dat Duitsland zeer terughoudend is mbt mapping met beelden. Google Streetmap heeft om deze reden zeer weinig van Duitsland gefotografeerd voor Streetmap. Daar mag een huis niet eens in beeld komen, en moet al geblurred worden.

Waar ligt de grens, in dit geval, voor een particulier die wat toeristische informatie wil gaan publiceren via een YouTube kanaal.

Ook tips wat jullie aan de hand van videomapping zoal taggen. En de methode die hiervoor wordt gebruikt.

Portretrecht @ Ius mentis

In het kort komt het erop neer dat zolang er niemand klaagt je in Nederland niks hoeft te doen. Als ze klagen moeten ze wel een enigszins redelijke reden hebben. Als je de details wilt weten moet je het hele verhaal maar lezen.

Hoezo privacy? https://www.youtube.com/watch?v=ECs8ZrmH8D8 :wink: