Een hek - hoe doen we dat het beste?

“Mapping what’s on the ground” is les 1 bij OSM.

Een hek (of een afscheiding) om een terrein is iets waar je als wandelaar, fietser of weggebruiker letterlijk omheen moet. Het is dus plezierig als dat op de kaart goed is aangegeven.
Daarbij loop ik tegen een aantal onduidelijke attributen aan:

barrier=fence
fence_type=*

of

fenced=yes

Met name die laatste wordt aangeraden als je niet het hele gebied als hek wilt omschrijven, wat het in principe ook nooit is. Een hek staat ergens omheen en vormt geen onderdeel van dat wat het afschermt van de rest van de wereld.

Hier heb ik twee voorbeelden naast elkaar:

http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.66420/5.25661&layers=N

In het midden de PI Vught (De voormalige EBI gevangenis) en links en rechts daarvan twee kazerne terreinen.

De gevangenis heeft deze tags:

amenity=prison
barrier=wall
landuse=prison (dit lijkt me niet correct te zijn trouwens)

de kazerne’s hebben dit:

rechts van de PI:
landuse=military
fenced=yes
fence_type=chain_link

links van de PI:
landuse=military
barrier=fence
fence_type=chain_link

De gevangenis (PI) heeft op de kaart duidelijk zichtbaar (een grijze lijn) die muur eromheen, de kazerne’s hebben alleen maar een gearceerd grondgebied.

Ik heb nog wat zitten experimenteren met die tags, maar wat ik verwacht dat er gebeurt (het hek om de kazerne wordt zichtbaar), gebeurt niet. En je ziet wel dat het een miltitair terrein is, maar dat is niet per definitie ontoegankelijk, want in feite is de gehele Vughtse Heide een militair gebied (er rijden nog regelmatig tanks rond!), maar je kunt er als wandelaar/fietser altijd in. Ik wil dus op de kaart kunnen zien dat er ergenss een vrij omvangrijk, belemmerend obstakel staat dat ik moet trachten te vermijden. Dat gebeurt nu dus niet.
Dat komt volgens mij omdat de basisrendering aan dezelfde objecttypes (een afscheiding, hek, muur, barrière) niet dezelfde uitleg geeft.

Ik wil dus in de eerste plaats zien dat er een hek of muur staat, en pas later ben ik geïnteresseerd (of misschien wel helemaal niet) in wat er achter dat hek of muur staat.

De verschillende layers die er standaard zijn (Standaard, Fietskaart, Transport, MapQuest en Humanitarian) hebben allemaal een eigen opvatting.

Heeft er iemand een ander idee?

vergelijkbare situatie maar door jou opmerking krijg ik nu ook twijfel over de juiste tag
En ik worstel nog even met de openingstijden of die wel goed staan

fenced=yes is een hele oude tag. Het is het beste om die niet meer te gebruiken. Zeker niet als je wilt dat het zichtbaar is op de kaart.

Vervolgens moet je het hek en dat wat er in zit als aparte objecten in de database inbrengen. Het zijn ook twee verschillende zaken in het echt. Het hek heeft een hoogte, een type, etc. Als je die gegevens mapt (niet verplicht natuurlijk), dan zijn die extra tags alleen geldig voor het hek en niet de inhoud. Dit is het argument: “Hoe modelleren we de realiteit”.

Vervolgens krijgen we de argumenten: “Hoe krijg ik het op de kaart”. Barriers worden als lijn-element gezien. Wat er binnen de fence zit is over het algemeen een vlak. De renderer kent amenity=prison alleen als een punt. (Dat icoontje in het midden). landuse=prison wordt niet herkend. Dus daar rendert de barrier netjes. landuse=military wordt herkend als vlak. (Het geeft die lelijke roze strepen.) Er is geen rendering voor barrier=fence als een vlak.

Dank voor de info.
Dat betekent dat de tags bij de gevangenis wel werken (muur is zichtbaar), maar dat de landuse tag bij de kazerne de boel verstoort. Want een tag als amenity=military bestaat niet.
En als ik dat hek om die kazerne wil laten zien op de kaart, zal ik het dus inderdaad moeten tekenen als ik je goed begrijp?
Is er een handige truuk in JOSM om het huidige gebied dat met landuse=military is getagd, te kopiëren, de juiste tag te geven en boven op die andere te leggen?

  • selecteer een willekeurige node van de landuse=military. Kies hiervoor bij voorkeur een node die niet ook onderdeel is van een andere way.
  • Druk op A (van Add)
  • Klik op de volgende node van landuse=military
  • Druk zo vaak op F (van Follow) tot de rode lijn weer bij de eerste node is.

Je hebt nu een kopie van de landuse zonder tags. Voeg daaraan de tags toe die je wenst.

Als je om een of andere reden de nieuwe way deselecteerd voor je klaar bent met tags toevoegen: Als je de Alt-toets ingedrukt houdt en op een way klikt op een plaats waar er meerdere op elkaar liggen dan kun je ze één voor één selecteren.

Object dupliceren in JOSM: object selecteren dan ctrl-D, de positie van de muis is het midden van het nieuwe object.
Tags dupliceren in JOSM: object met gewenste tags selecteren daarna nieuwe object selecteren dan shift-R.
Succes.

Met ctrl-D dupliceer je niet allen het object, maar ook de nodes, wat duidelijk niet gewenst is in dit geval.

Met shift-R krijg je exact dezelfde tags. Het doel van de boven gewenste exercitie was om een object te maken met andere tags.

Dank.
Dat is ook gelukt, maar ik heb (natuurlijk) weer een vraag:

Nu ligt de gekopieerde lijn (van het hek) bovenop (of onder?) de lijn van het militaire terrein. Maar hoe kan ik ieder van die lijnen apart selecteren (ik gebruikte zelf het filter om de andere uit te schakelen)?
Dat is ook een meer algemene vraag: hoe kun je van 2 objecten die precies op elkaar liggen de juiste selecteren?

Zoals ik boven al schreef. Alt-toets ingedrukt houden tijdens het klikken. Krijg je de verkeerde, dan blijven klikken tot je de juiste krijgt.

Als je wilt weten hoeveel er bovenop elkaar liggen houd dan je scrollwiel ingedrukt terwijl de muispointer erboven staat.