Idee om wat met BAG te gaan doen

Wegen die gebouwen doorkruisen kun je beide selecteren, dan SHIFT-I om een node op het snijvlak te maken. Vervolgens bij de nodes ook de weg weer erbij selecteren (niet het gebouw), dan P om de weg te splitsen. En dan het stuk weg dat het gebouw doorkruist voorzien van tunnel=building_passage.

PS: Als er de OsmAnd map niet recent genoeg is kun je ook met OsmAndMapCreator zelf je eigen map maken obv een eigen download van geofabrik. Handleiding staat hier: https://code.google.com/p/osmand/wiki/CreateOfflineMapsForYourself

Weg door gebouw.
tunnel=building_passage. Een node zetten op de weg en de rand van het gebouw en die nodes verbinden.
Alleen het stukje in het gebouw wordt dus building_passage.
De laag hoef je niks aan te doen. In principe is het laag 0.
De OSM kaart doet daar niks mee maar in OSMAND wordt het een stippellijn.

René.

Het is nu 10 mei. Weet je al iets meer? Ik heb nog niets gezien in ieder geval.

Hoi

Het is vandaag alweer de 11e hoor!

Aanvraag staat hier

Zou dan morgen te zien moeten zijn als ie wordt uitgekozen.

Jammer. Als ik de datum eentje laat achterlopen duurt mijn weekend in dit geval langer :slight_smile:

Bij tankstations teken ik het overkapte gedeelte in met building=roof en layer=1. De weg ligt standaard op layer=0 en knoop ik bij de tankstations dus niet aan het overkapte gedeelte

Ik ervaar geen problemen met de plugin.

En hoe wordt dat gerenderd?
O ja, het is een doodzonde om het daarover te hebben, maar ik vind het toch wel leuk om op de kaart terug te zien wat ik getekend heb.

René.

Wees maar gerust. Een doodzonde is het niet.
Sterker nog, daarom (en ook voor allerlei andere nuttige effecten, zoals het navigeren) doen we het juist.

(Het zou toch wel een zonde zijn om het niet te doen alleen omdat het (nog) niet rendert.) :slight_smile:

Langs de snelweg, staan de benzinestations en parkeerplaatsen
Hoe noeme we de way, highway= de afslag, het stuk naar het benzinestations, het stuk naar parkeerplaats, het stuk naar een restaurant.
Dit omdat BAG verschillende namen geeft, voor benzinestation (geven we de weg onder het benzinestation door roof ook een naam van het adrespunt), en het gebouw op de parkeerplaats een andere naam.

Soms is dat rijksweg X, al zou je adres zoeken wil je natuurlijk niet de afslag voorbij rijden en ter hoogt dat ze zegt u bent gearriveerd.

Tijdens de import van Rheden kwam ik hetvolgende tegen:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.056809/6.083542

Nu weet ik niet echt wat ik hiermee moet, vandaar dat ik het eerst bespreekbaar wil maken hoe hier mee om te gaan.
Natuurlijk kan ik de persoon een vriendelijk mailtje sturen, maar vond deze weg in dit geval op dit moment beter.

De belijningen van het voetbalveld zijn als kunstwerk uitgevoerd.
Je kunt de situatie het best beoordelen als het in JOSM ingeladen wordt.

Hij is al gegenereerd en al op 11 mei. Ik zat 2 dagen fout in het schema.

Die is leuk, deze moeten we laten staan als schoolvoorbeeld van “taggen voor de renderer” :smiley:

En hier is het eigenlijk overbodig. Een slim renderer weet toch hoe een voetbalveld eruit ziet :smiley:

http://www.openstreetmap.de/karte.html?zoom=17&lat=52.03944&lon=4.29811&layers=B000TT
En in 3D :sunglasses:
http://demo.f4map.com/#lat=52.0260334&lon=4.3182016&zoom=17&camera.theta=57.082&camera.phi=1.432

Ik zou de persoon in kwestie toch maar een mailtje sturen en hem wijzen op de verschillende discussies die hierover werden/worden gevoerd op dit forum zodat hem duidelijk wordt waarom er door hem op een verkeerde wijze gemapt is.
Wijs hem dan ook op de verschillende manieren waarop de standaard kaart wordt gerenderd zoals in de bijdrage van Opani mooi is te zien. (Persoonlijk vind ik die Duitse OSM-renderer wel een “mooier” kaartbeeld hebben dan de standaard renderer)

En vertel hem ook over dit forum waar hij met vragen terecht kan en waar meestal goede hulp wordt geboden.

wat een prutser… dit zou er veel beter ui zien als als ie de wegen als “highway=service; service=parking_aisle” zou taggen. :smiley:

Frederik Ramm heeft eerder vandaag min of meer gedreigd de import terug te draaien, zie https://lists.openstreetmap.org/pipermail/imports/2014-May/003167.html
Dat komt omdat hij van mening is dat een discussie uit december 2013 nog niet geheel is afgerond: https://lists.openstreetmap.org/pipermail/imports/2013-December/002458.html.

Ik vind het zacht uitgedrukt een beetje jammer dat hij dit op deze wijze doet, je zou een iets nuttigere bijdrage mogen verwachten. Bijvoorbeeld niet je eigen mening doordrukken en tijdig (dus in december 2013) discussiëren op basis van argumenten. Klagen helpt echter niet zo veel: hij zit zowel in de Data Working Group als in de OpenStreetMap Foundation. Eigenlijk heb ik niet zo veel zin om te reageren op zijn posting van vandaag. Hebben jullie opvattingen, tips, suggesties cq zelf behoefte om te reageren op zijn posting?

Cheers, Johan

Sinds wanneer is “better” hetzelfde als “required” ?

Dat is namelijk wat Paul en Frederik effectief eisen.

Wat betreft de ref:bag, ook bij de gebouwimport in NYC gebruiken ze zo’n veld: nycdoitt:bin (voorbeeld gebouw, beschrijving import)
Ik denk dat een referentieveld zelf wel belangrijk is om in de toekomst updates te kunnen doen op de geimporteerde gebouwen. Hoe het veld verder heet is minder belangrijk. Als Frederik over de naamgeving van het veld struikelt is dat nog wel te hertaggen.
Gaan ze de NYC imports ook terugdraaien dan? Blijkbaar hebben de communities andere behoeften/wensen dan de DWG?

Erg constructief is het bericht van Frederik niet nee. Het zou ons gebruik van de van source* tags helpen als we de plugin er gebruik van laten maken bij het assisteren van eerder geimporteerde data met de recente updates in de BAG. Daar zijn ze voor bedoelt, maar nog niet voor gebruikt. Mocht dat uiteindelijk toch niet gebeuren, kunnen we beter ipv reverten die tags verwijderen al dan niet behulp van een aangepaste plugin.

Ik zou met reageren minimaal 24uur wachten.