Verschil bij agricultural op track

Ik kom er niet uit.

een track heeft
agricultural=yes

een track heeft
motor_vehicle=agricultural

wat voor gevolgen heeft dat voor de overige vervoersvormen van voetganger…O—o

Die tags alleen hebben geen invloed op mogelijkheden voor voetgangers.

In combinatie met access=no, mag een boer te voet bij agricultural=yes wel naar z’n koeien gaan kijken en moet hij bij motor_vehicle=agricultural eerst z’n trekker gaan halen. Dit is echter allemaal vrij academisch en heeft weinig meer met de realiteit van alledag te maken. Een boer heeft doorgaans geen routeplanner nodig om z’n koeien te vinden.

Het ging mij er om bij motor_vehicle=agricultural, is het dan voor andere vervoersmiddelen verboden.
Dit wordt gesuggereerd, volgens mij als ik met een vervoermiddel in een categorie val en er staat =no, dan pas is het voor mij verboden.

Het zal afhangen van wat een dataconsument denkt dat het betekent. Maar als die Key:Access volgt, heb je m.i. gelijk: zoals ik het begrijp, in het geval van motor_vehicle=agricultural zijn alle andere motorvoertuigen (niet alle andere ‘vervoersmiddelen’) verboden.

Al zou het duidelijker zijn als er een tag access=no op de weg was, gevolgd door agricultural=yes of motor_vehicle=agricultural*. Als er borden zijn die dat duidelijk maken, zet ik zelf altijd access=no op paden en wegen om het vervolgens op te heffen voor specifeken groepen. (Dat is misschien overbodig, maar het geeft meer zekerheid over de bedoelingen.)

(*Die access=no betekent dat ook voetgangers er geen gebruik van mogen maken; zonder die algemene toegangsregel, is het minder duidelijk of ook voetgangers er niet mogen komen.)

@cartinus: het gaat niet om de boer en zijn beesten maar om navigatieprogramma’s die Allroads wel of niet daar doorheen laat lopen (fietsen, crossen, quadden). :slight_smile:

Geen van drieeen :wink:

Ik kwam dit daar tegen, toen ik later thuis aan het kijken was.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar =no methode.
Met verkeersbord tag.

Gaan we nu NL:C12 borden met uitgezonderd landbouwverkeer zo taggen
http://www.openstreetmap.org/way/6778802#map=15/50.8461/5.8132

access=agricultural
agricultural=yes
bicycle=yes
foot=yes
highway=unclassified
motor_vehicle=agricultural
motorcycle=no
name=Oeveregrubbe
vehicle=agricultural

Common denkfout: motor_vehicle is niet alleen auto motor, maar ook mofa moped, etc.
Zo meer tegenstrijdigheden.

Gelijk heb je. Die OSM-defaults zijn dus niet in overeenstemming met NL-wetgeving/-regels. Je moet moped/mofa’s dus wel expliciet erbij zetten als toegestaan.
Zoals je al eerder hebt opgemerkt, we missen een “gemotoriseerd, meer dan twee wielen” optie in OSM.

Ook dat, maar hier in het voorbeeld gaat het om wat anders, uitgangspunt verkeersbord met onderbord.

Er is in NL geen bord, waarop je motor_vehicle=agricultural kan taggen en dus niet van toepassing in NL
Ook is er geen lokale wetgeving, dit is wat anders in Duitsland, waarvan dit komt overwaaien.

Häufige Fehler[bewerken]

Folgende Kombinationen sind weit verbreitet, aber meistens falsch:

en dan de regel
motor_vehicle=agricultural — “Landwirtschaftlicher Verkehr frei” für Kraftfahrzeuge (Zeichen 260 + “landwirtschaftlicher Verkehr frei”: 120px-Zeichen 260.svg.png 120px-Zusatzzeichen 1026-36.svg.png)

zeichen 260 lijkt op ons C12, maar betekend het ook hetzelfde.

Volgens mij wel. Waarom denk je van niet?

Edit:
zoals ik het begrijp: Het gaat hier om de onderborden (1024-17 c.q. 1026-36). Bij die laatste gaat het volgens mij juist om de vraag of een voertuig voor de landbouw (tuinbouw, bosbouw, enz., enz.) wordt ingezet. Bij die eerste is het meer een kwestie van de snelheid van je voertuig. Dat men daarna juist de subtags andersom doet dan ik zou doen, vind ik wel bijzonder.

Omdat bij C12, bij ons geen moped en mofa onder vallen.

en bij DE in combinatie met het onderbord mofa en moped wel onder vallen
als ze de tag
motor_vehicle=agricultural gebruiken, ze willen met een tag uitdrukken geen motorvoertuigen, behalve agricultural.
onder motor_vehicle valt ook mofa en moped onder
Vandaar dat ik dacht zou het aan het bord zeichen 260 liggen.

traffic_sign=DE:260

Als Linie Way mit
motor_vehicle=no
Anmerkungen: StVO sagt: Zeichen 260 - Verbot für Krafträder (auch mit Beiwagen), Kleinräder und Mofas sowie für Kraftwagen und sonstige mehrspurige Kraftfahrzeuge. Alternativ also auch mit motorcar=no + motorcycle=no gekennzeichnet.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/DE:Road_signs_in_Germany

??? verwart mij

Dom van me, uiteraard heb je gelijk.
RVV 1990:

StVO

lastig zo’n verschil.

Edit: dan lijkt het me van belang om het expliciet te taggen dat bij NL:C12 brommers (=zowel moped als mofa) en gehandicaptenvoertuigen wel mogen (maar brommobielen niet), anders blijft het verwarring opleveren.

Edit2: En dan is die oplossing die ze in Duitsland gebruiken voor de tagging bij ons niet erg handig, denk ik. Liever dan maar alles op slot met access=no en dan weer openstellen met agricultural, moped, mofa, foot=yes (weet niet hoe we gehandicaptenvoertuigen moeten taggen). Als je motor_vehicle gebruikt gaat dat definitieproblemen opleveren bij de interpretatie over de landsgrenzen (en dus potentiële problemen geven met navigatieprogrammatuur).