Idee om wat met BAG te gaan doen

Graag wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om Gertjan (de maker van de plug-in) in het zonnetje te zetten! :slight_smile:
Zonder hem was het niet mogelijk om OSM van deze zeer waardevolle informatie te voorzien.

Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Prachtige plugin.

René.

Met het risico het verder op te rakelen: deze opmerking vind ik toch opmerkelijk. De pandcontouren in OSM zijn namelijk heel duidelijk, ook die met building=house. Elk pand is zijn eigen polygoon.

Op zich moet je met geen enkele afgeleide kaart rekening houden, ook al is die kaart het eerste dat je ziet als je naar osm.org gaat, maar gaan voor de data op zich. Dat is namelijk wat OSM is. Afgeleide kaarten leggen daar hun eigen sausje over, maar zoals je zelf al stelt: daar moet je geen rekening mee houden. Dat doe je wel als je alles building=yes maakt.

http://hvdwolf.crabdance.com/OSM/bagpolygons.php

Is deze map nog in gebruik, en zo ja, hoe upload ik mijn polys hier?

Edit: Heb de link van Johan (it’s so funny) gekregen :slight_smile:
Ga het er morgen op zetten, eerst eens slapen… (Wilde eerder gaan maar josm upload, en toen werd ik afgeleid… je weet hoe het gaat :P)

Ha Luc,

I.v.m. aanpassingen die financiele gevolgen hebben bij dyndns heb ik mijn domein om moeten gooien. Het gaat van harryvanderwolf.dyndns.org naar hvdwolf.crabdance.com waarbij de laatste nu al aktief is.
En ja:http://hvdwolf.crabdance.com/OSM/bagpolygons.php blijft ook aktief.
Voor het uploaden gebruik je http://hvdwolf.crabdance.com/bag/bagupload.html

op de standaard kaart op osm.org is er inderdaad een verschil in rendering tussen building=yes en building=house.
bij laatstgenoemde kun je niet goed zien waar de volgende building begint.

kijk maar in dit voorbeeld:

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.55013/4.66562

maar er is wel degelijk verschil tussen de soorten buildings die we met BAG inlezen.

in bovenstaand voorbeeld zijn de building=yes waarschijnlijk garageboxen terwijl de building=house woonhuizen zijn.

als je dan alles op building=yes zet gooi je dus informatie weg. dat moet je nooit doen en zeker niet zonder overleg met de gebruiker die er tijd in heeft gestoken om dit in te lezen.

Ik heb het .osm bestand geupload, maar zie 'm niet verschijnen. Noch in de kaart, noch in de directory. Kan het zijn dat de naam lucb1e_BAG.osm ongeldig is, of moet het toch een .poly bestand zijn? Ik deel ze momenteel niet op per regio, lijkt me een beetje onzinnig gezien het aantal punten en de grootte van het bestand, dus die conventie volg ik niet helemaal.

Na het uploaden zei het:

“”"Bestand: lucb1e_BAG.osm
Grootte: 33.22265625 kB

Nog een bestand uploaden? “”"

Dan zou het goed gegaan moeten zijn.
In de directory komt het bestand pas na enige tijd te staan (uurtje of zo) Ik zie 'm nu staat iig
Update van de kaart lijkt iets langer te duren. Meestal lijkt het de volgende dag pas bijgewerkt.

De geuploade polygonen worden op gezette tijden verwerkt. Op dat moment zijn de polygonen van de BAG gebieden te zien.

Het is aan te bevelen om je (losse) polygonen in ieder geval goed te archiveren.
Bij STAP 0 d3 staat een handige mogelijkheid om je polygonen automatisch te laten openen bij activatie van de ODS-plug-in.
Maak in onderstaande directory een mapje “ods-bag” aan.

C:\Users\username\AppData\Roaming\JOSM\plugins

Sla de polygonen op als gebruikersnaam_BAG.poly. Dit is dan gelijk een backup bestand voor jezelf!
Dit bestandje is kleiner dan het oorspronkelijke *.osm bestand. Installeer dan wel even de poly plug-in (Read and write osmosis poly filter files)
De upload gaat overigens met beide bestandjes goed. Er is door Harry een script ingebakken die het osm bestand omzet naar een poly bestand.
Het heeft de voorkeur om *.poly te uploaden. (je hoeft geen extra moeite te doen om alle losse poly’s om te zetten naar 1 grote polygon)

Klopt, dan is het eerste bestand netjes geupload. Er zijn weinig redenen om een 2e te uploaden. Als de bestandsnaam hetzelfde is, zal het oude bestand overschreven worden. Ook hier verdient het de aanbeveling om 1 bestandsnaam te gebruiken. zg. gebruikersnaam_BAG

Oke, bedankt voor de uitgebreide informatie :slight_smile:

(Overigens gebruik ik wel GNU/Linux, maar ik weet het pad wel te vinden.)

M.b.t. tot de polygonen en de map:
De polygonen worden elke 10 minuten “binnen gehaald”, gecontroleerd en verwerkt en in de “download” folder gezet.
Het gjson (geojson) bestand met daarin de polygonen voor rendering wordt elk half uur gemaakt (hh:03 en hh:33). De 03 en 33 om niet te conflicteren met de “elke 10 minuten” job.
De tweede deed ik eerst handmatig om te kijken of ik geen fouten had gemaakt maar loopt dus sinds een week ofzo elk half uur.

Op linux /home//.josm/plugins/ods-bag
op OSX /Users//.josm/plugins/ods-bag

Update: Deze job loopt nu elk kwartier: 03, 17, 33, 47 (iets verschoven tijden om niet te conflicteren met andere jobs die ook op mijn server lopen)

Melding is nu:

Bestand: "pipo_BAG.poly" correct geupload.
Grootte: 133.122070312 kB

Nog een bestand uploaden?

(en uiteraard heb ik pipo_BAG.poly gelijk weer verwijderd)

Edit: En als iemand nog een goed nederlands werkwoord voor uploaden weet houd ik mij aanbevolen (ik heb toevoegen overwogen).

Correct geüpload —> correct verzonden of → in goede orde ontvangen.

René.

Eens met je opmerking dat het goed is om zoveel mogelijk mensen bij de import te betrekken. Tegelijk vind ik het ook heel mooi om te zien dat sommige mappers enorm actief zijn met de import. Dat is ook nodig, omdat sommige gebieden nu eenmaal weinig mappers hebben cq weinig mensen die de import willen/kunnen doen. Ik vraag me bijvoorbeeld af of er in Almere, Lelystad en Leeuwarden, om een paar ‘blanco’ steden te noemen, geïnteresseerde mappers zijn.

Ik heb al diverse mappers een DM gestuurd. Dat kan met een simpel berichtje als ‘Hoi … Zoals je misschien al hebt gezien worden momenteel in Nederland adressen en panden uit de BAG geïmporteerd. Laat me svp via mailadres … weten als je interesse hebt om mee te doen, want dan stuur ik je een JOSM plugin toe’.

Ik ben aktief in de OsmAnd community. Ik heb daar enige weken geleden al een berichtje achter gelaten maar dat heeft nog niet geholpen tot nu toe.

Na de nodige imports wordt het tijd om stap 4B van de wiki uit te voeren. En hier had ik een vraagje over. Veel straatnamen in Enschede bevatten voornamen danwel voorletters. Nu is het in de OSM database een beetje een rommeltje. De ene keer staat het met de voorletters, de andere keer met de volle voornamen. De BAG-conventie is met de voorletters.
Nu staat er in de wiki “In OSM worden straatnamen echter voluit geschreven”. In de voorbeelden worden daar echter alleen dingen als minister, doctor, etc genoemd, maar geen voornamen. Wat doen jullie, de voornamen in straten vervangen door voorletters of in de adressen de voorletters door voornamen (en hoe dan om te gaan als op de straat alleen de voorletters staan)?

Maar dan hoe in OSM?
Zelf op de straatnaam bordjes schrijft men
“van Beierenstraat”
maar ook “H. van Beierenstraat”
maar ook "H. v. Beierenstraat"
dus drie schrijfwijzes.

Wordt dit
H. initiaal. of toch alleen H dus zonder punt want Bag heeft ook geen punt
van voluit
Beierenstraat

Op dit moment is de BAG-import over de helft. Meer dan de helft van de 3dShapes-gebouwen is vervangen, en ook meer dan de helft van de BAG-gebouwen staat in OSM. (Het totaal aantal bestaande panden in BAG is ongeveer tien miljoen.)

Als de import met deze snelheid doorgaat, zijn we halverwege juni klaar.

Altijd met punt in de schrijftaal. Dus ook op straatnaamborden.
In formulieren en computerprogramma’s zoals Excel sneuverlt die punt, maar hij hoort er wel.
Post die ik van de gemeente krijg, is ook altijd met punt.

René.