Routerings foutje

Doet ie ook vreemd in Basecamp?
En van welk punt naar welk punt, bv aangeven in http://yournavigation.org (onder info vind je een permalink van een gemaakte route).

Zie post #12, met BaseCamp gaat het goed.

Via yournavigation.org gaat het niet van harte.
Echter op de Garmin Dakota 20 is de omweg nog veel groter.

Permalink.

Eindpunt is dus geocache “GC4Z0FH - Bruine hoop” op N52º02.903’ E005º10.257’
Dat zie je als je helemaal inzoomt op het eindpunt.

Ja, nu zie ik het ook op mijn Dakota, hele rare omweg. Maar dan alleen als ik snelwegen vermijden niet heb ingesteld. Voor de gewone OSM kaart kan je die snelwegen vermijden voor fietsers gerust wel instellen, en dan gaat de routering wel goed (athans bij mij).
Op de Oregon 600 zie ik een normale route, 4,75 km per fiets en 4,5 lopend.
Kortom een vreemd bugje in de kaart icm de Dakota.

Bedankt voor het checken.
Dan zijn we het toch eens dat het een kaart icm de Dakota bug is.

Snelweg vermijden geeft idd een iets beter resultaat.
Echter hij gaat nog steeds fors om via de Achterdijk bij mij.
Dat terwijl hij gewoon langs de voetbalvelden kan routeren.

Ben bang dat we dit issue niet opgelost gaan krijgen. :frowning:

Nog een andere vraag, wat is nu de beste manier om de FID’s (2000) van de OSM kaarten aan te passen?
Ik gebruikte altijd de OSM Combiner tool om dat te doen.
Echter die wordt niet meer verder ontwikkeld.

De FID’s moeten wel aangepast worden om meerdere OSM kaarten op de Garmin te gebruiken.

FID’s aanpassen doe je met Javawa GMTK. Maar vanaf volgende week hoeft dat niet meer, want Lambertus heeft dit probleem net opgelost., zie
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=413449#p413449

Ik heb nog wat langere routes bekeken op de Dakota icm de OSM kaart, bv Houten naar Utrecht. Word ik niet echt vrolijk van, als fietser word je op wegen gestuurd waar je niet eens mag fietsen, bv de Rondweg in Houten pakt die nu, zelfs als ik snelwegen vermijden uitzet. Hetzelfde fenomeen zie je in Mapsource, maar weer niet in Basecamp. Kennelijk heeft dit te maken met een bug in de routering, de Dakota heeft nog de oudere routeringsroutines die ook in Mapsource zitten. In Basecamp is dit aangepast en die active routing vind je weer terug in de nieuwere Garmins.

OSM Combiner doet 't nog steeds hoor… 't is alleen dat er geen updates meer komen (althans, niet van mijn hand).

Mooi dat dit met GMTK tool kan.
Ik snap alleen niet hoe de kaart dan van mijn PC op de Garmin beland.
Normaal pakte ik het aangepaste gmapsupp.img bestand van de combiner tool.
Meteen op SD en klaar.

Maar volgende week is dit alles niet meer nodig begrijp ik.
Dan kan je de FID aanpassen op de http://garmin.openstreetmap.nl/ website, hoop ik.
Die ontwikkeling wachten we rustig af.
Wordt vanzelf wel duidelijk.

Wat zou jou advies zijn voor de Dakota?
Toch maar terug naar de “Generic Routable”?

Wel balen, de “Generic Routable (new style)” ziet er ook gewoon beter uit.
Misschien meer eye candy, maar het oog wil ook wat.

Begrijp ik het goed dat de OSM “Generic Routable (new style)” specifiek gemaakt is voor het Garmin ActiveRouting verhaal?

Met Mapinstaller van Basecamp, maar met OSM Combiner sla je twee vliegen in één klap.
Of je download twee bestanden van de server, een voor de GPS en een voor de pc.
Gaat vls mij sneller dan het bestand sturen naar je GPS mbv Mapinstaller, maar dat ligt ook aan je download snelheid natuurlijk.

Dan hoef je de FID niet meer aan te passen als je nog een andere landenset wilt installeren, want die krijgt zijn eigen unieke ID, die gekoppeld is aan de ISO landencode.

Dat is de bedoeling bij de custom maps (waar je je eigen regio kan kiezen), vooralsnog houdt die FID=2000, het plan is wel dat je een FID kan aanpassen op de website.

Volgens mij routeert die niet veel beter maar dat moet ik nog eens goed bekijken.
Als die het wel beter doet, zal ik de styles van de new routable nog eens kritisch moeten bekijken en vergelijken met de “oude”. De enige twee verschillen wb routering zitten in de rotondes (die zien er op de generic routable allemaal hetzelfde uit, en op de new hangt het af van de wegklasse) en de eenrichtingsverkeer muv voor fietsers (cycleway=opposite). Maar misschien zie ik iets over het hoofd en zit er nog ergens nog een andere bug.

Je hebt toch een workaround gevonden (kortere afstand ipv tijd)?
En mocht je fiets routering toch belangrijk vinden, neem dan de OFM.

Nee, heeft er niets mee te maken. Hoe precies die active routing in elkaar zit is nog steeds niet bekend.
Garmin is daar ook niet open in dus alles moet mbv reverse engineering herleid worden door mkgmap.

De ontstaansgeschiedenis van de new styles kan je hier lezen: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=13257&p=1
Gebruiker Beddhist was niet tevreden hoe de kaart eruit zag en wat mkgmap er van maakte. Ik was er ook mee eens dat het beter kon en samen hebben we de generic een facelift gegeven. Het voornaamste verschil is dat de generic gebaseerd is op de default style van mkgmap en geen typ file nodig heeft (niet alle Garmins ondersteunen typ files). De new style heeft wel een typ file waardoor de opmaak er beter uit kan zien. De gewone generic heeft ook een ‘Mapnik’ typ file maar die heeft teveel beperkingen. Intussen zijn die new style en default style wat uit mekaar gegroeid wb routering en kan het zijn dat de ene kaart net iets beter presteert dan de andere.

Bedankt voor de uitleg, gaan we mee aan de slag.

En ja, de workaround “afgelegde afstand” geeft de resultaten die je verwacht.
Zoals je zelf had ontdekt heeft “Snelwegen Vermijd” ook invloed. Je krijgt dan geen idioot lange omweg meer.
Echter een kronkel route binnendoor.

Ik heb net nogmaals geprobeerd met OSM “Generic Routable” zonder TYP en “Generic Routable” met Mapnik TYP.
(gmapsupp.img direct op SD gezet.)

Dan gaat de bewuste route altijd goed en krijg ik ongeacht mijn instellingen geen idioot voorstel.
Keurig langs de voetbalvelden naar de cache.

Top als je nogmaals naar de code van de nieuwe styles wil kijken.
Als ik iets kan testen dan hoor ik het graag. :slight_smile:

Het zat 'm waarschijnlijk in de routering van “opposite cycleways”. Blijft een lastig probleem omdat Garmin geen twee routerende lijntjes boven op elkaar ondersteund.
Ik heb de code nu aangepast aan de default mkgmap style. Langere routes voor de fietser op oudere GPS modellen als de Dakota (en Mapsource) blijven je de verkeerde weg opsturen, maar kortere moeten nu beter zijn. Probeer deze eens? http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/test/gmapsupp.img

NB: Mocht je een Openfietsmap BNL op de GPS hebben staan, deze even hernoemen of verwijderen want de img nummers van de test file zijn hetzelfde.

Klasse! :sunglasses:
Werkt zoals je het verwacht.

Heb het op mijn Dakota 20 ook nog vergeleken met OSM “Generic Routable”.
Alle routerings smaken voor voetganger en fiets geprobeerd.
Ik krijg de Garmin niet meer gek!

Kan alleen maar hopen dat dit geïmplementeerd wordt op http://garmin.openstreetmap.nl/

Thx!

Goed om te horen dat het nu werkt, zal de styles uploaden en die zullen dan tzt bij een volgende update worden verwerkt. :slight_smile:
In ieder geval jij ook bedankt voor het constateren van deze fouten!

Graag gedaan.
Jij bedankt voor de snelle actie. :slight_smile:

Ja deze thread had ik gelezen.

Maar ik had foutief begrepen dat dit al in de 16-4 kaart zou zitten :wink:

Nog even geduld denk ik.
Het zal de volgende run wel worden. :slight_smile:

Ik heb een Garmin Nuvi 510, en voor vakantie was ik op zoek naar een alternatief voor de huur van een auto navigatie of aanschaf van de VS kaart bij Garmin (heb een Europa lifetime abbo).
Daarom had ik de routable kaart (new style) van Florida gedownload. Ik was enigzins nieuwsgierig naar de werking en heb daarom besloten om alvast de NL kaart uit te gaan proberen.
Vorige week heb ik de (new style) NL kaart gedownload (16-4) en geinstallerd op de pc.
Zowel Mapsource, Basecamp als de Nuvi 510 hebben ernstige moeite met het berekenen van routes. Van bij mij in Venlo in de buurt (bijv. Smaragd) naar carpooler in Asten (Vegaplein) lukt gewoon niet (tenzij ik een viapunt ergens op de A67 invoeg). Naar het werk in Veldhoven lukte na lang rekenen op de Nuvi wel (Basecamp en Mapsource beiden niet), maar was zeker een uur omrijden. Terug dito.
Daartoe heb ik vandaag (22-4) nieuwe NL kaarten gedownload, zowel de ‘old style’ als de ‘new style’. De ‘new style’ geeft nog steeds dezelfde problemen maar de ‘old style’ werkt in Basecamp en Mapsource wel (Nuvi nog niet geprobeerd).
Heb ook gespeeld met routevoorkeuren: vermijd snelwegen in Basecamp werkt niet, en in Mapsource met ‘voorkeur voor overige wegen’ wel. Maar dat is voor de auto eigenlijk geen optie.

Zijn dit bekende problemen? Is er een workaround voor? Kan ik die ook met de Florida (‘new style’) kaarten verwachten?

Alvast bedankt!

Ja zijn bekende problemen omdat er onlangs iets in de (mkgmap) routeringsalgoritmes is gewijzigd waarop de new style blijkbaar nog niet goed op was ingesteld. Workaround is wachten op de volgende update, goed te horen dat de old style het wel doet want deze is al wel volledig op de nieuwe updates van mkgmap gebaseerd. Nog een paar dagen geduld, en dan hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn.

Versie 23/04 is nu beschikbaar, hopelijk lost dit de gemelde problemen wb routering en rendering op. :sunglasses:

In ieder geval krijg ik mijn Dakota 20 niet gek op het eerder genoemde probleem.
Thx.

De kaart gaat mee op vakantie, alle tijd om de routering te testen. :slight_smile:

Helaas zijn vakanties altijd veel te kort, maar wel op vreemd terrein o.a. met de GPS bezig geweest.
Zowel in de auto als lopend veel gebruik gemaakt van de routering in de Dakota 20.

Ging prima met de 23-04 kaarten! :slight_smile: