NLVB: Verkeersborden en taggen. (Algemeen, start/voortgang discussie)

Allroads even een update op bericht 170 er wordt aan de overzichten gewerkt. Ik heb net een telefoongesprek gevoerd met de directeur, die uitzoekt wat de rechten zijn en bij wie die liggen. Hij komt er op terug, als zo dan hebben we een volledig digitaal bestand van de borden in handen. Ik weet trouwens nog niets van de formaten of indelingen van de pics.

Dat zou mooi zijn als dat ter beschikking wordt gesteld t.b.v. van Openstreetmap.

Hebben we budget als OSM en zo ja wie beheerd dat ? ik weet nog niet of ik het bestand (CD) om niet los kan peuteren, de vraag/kostprijs ligt nu op 50 Euri. Hij kende of zat al op OSM nu eens kijken waar dat toe leidt :confused:

https://maps.google.nl/maps?ll=51.86568,6.054304&spn=0.004797,0.027874&t=h&z=16&layer=c&cbll=51.865683,6.054305&panoid=l_w6Lo5w-YbLqGXotCAHIg&cbp=11,45.8,0,5.59

Bord helemaal verkeerd ingeschat had even moeten inzoomen.

:smiley:

en C15 (ook gesloten voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met of zonder motor).

Deze houden in dat je er niet mag fietsen.
Lopen met de fiets aan de hand mag wel. (E.e.a. geldt ook voor het meevoeren van bromfietsen en motorfietsen ‘aan de hand’.)
Je volgt dan de regels voor voetgangers (RVV 1990 Artikel 2 sub 2).

En dat houdt o.m. in dat als er een apartliggend fietspad is, je daar loopt.

(Doelde je op het bord bij Kievits’ voetveer: dat is een C11, Gesloten voor motorfietsen; maar ik betwijfel of je met een motor aan de hand mag overvaren.)

C11 Gesloten voor motorfietsen
Helemaal verkeerd bekeken dacht dat het C14 bord was

Sorry.

Gedachte:

We hebben het overzicht
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overzicht_Nederlandse_Verkeersborden

Nu zoek je een bord op, zeg onverplicht fietspad.
Je hebt de way getekend in JOSM.
Nu moeten de tags er op.

Wat je kan doen is gedeelte tekst selekteren (wordt blauw, op blauw staan recht klikken, kopieren) traffic_sign=NL:G13
Je gaat naar JOSM selecteerd de weg en kopiert door shift-ctrl-V
en dat doe je eigelijk voor elke k=v (key=value)
Als je een node zet waar het bord werkelijk staat, gaat dit.
Is het mogelijk dat in het overzicht twee kolomen erbij komen

een kolom bestemd voor de way, highway,
met daarin een knopje, als je daar op drukt dat alle tags overgenomen wordt op het klembord, zodat je met shift-ctrl-V je dit zo op de geselecteerde way kan zetten.
highway=cycleway
mofa=no
traffic_sign=NL:G13

andere kolom bestemd voor de node traffic_sign, zelfde principe dan alleen
traffic_sign=NL:G13

Leuk idee maar ik weet ik weet echt niet hoe ik in een wiki zoiets zou moeten regelen. Misschien is er iemand anders die dat weet.

Voor het geval je het nog niet wist. In JOSM kun je ook eenvoudig k/V kopieren. In het TAG-venstertje kun je de tags selecteren die ie wilt kopieren en dan rechtsklikken. Je kunt er ook 1 selecteren en bij rechts klikken kiezen voor “Copy all Keys/Values” . Ik gebruik het best veel.

Een beter alternatief is ws de JOSM traficsign plugin (met onderborden) maar ja… daar moet dan wel een NL versie van komen en dan is het ook wel fijn dat we al consensus hebben over alle tags die bij verkeersborden horen. Dat komt wel maar duurt alleen een tijdje :wink:

Zo doe ik het ook, tag venster, maar dan moet je in de nabijheid zo’n node/way weten, dus eerst weer uitzoomen, dan naar waar, inzoomen, eventueel data nog ophalen en dan pas de handelswijze
of bij toevoegen een net eerder gebruikte k/v aanklikken, maar dan er maar een en daar in JOSM staan er maar 5 opgesomd, van mij mochten het dat wel 20 zijn, of een speciaal popup vak, met de laatste 50 gebruikte, of zelfs combinaties.

Een veld met NL borden zou leuk zijn, waarvoor is er eerst consensus nodig is voor alle borden. Begrijp ik niet, begin met de borden die kloppen.

Mee eens. Ik vind die 5 ook erg weinig.

Nodig niet maar wel fijn :wink: Ik heb die maker van de plugin al eens een mailtje gestuurd of we niet ook een NL versie konden maken maar daar heb ik nooit meer iets van vernomen.

Over G13 gesproken. Ik zag dat je die hier al had toegevoegd. Waarom niet ook op de way een G13? Ik tag meestal de way en als ik er om denk en de exacte plaatst weet ook nog het bord.

Het lastig vindt ik dat je op een punt bent en het alleen van deze kant ziet, wil je een weg goed taggen moet je ook de andere kant gezien hebben.
Vaak ben je zo ingezoomd aan het taggen, en zet je wat op de way, je hebt een klein gebied gedownload, er zijn er die tekenen fietspaden, wel drie kruisingen voorbij. Je weet niet of dat klopt.

En het feit dat ik er nog niet uit ben hoe te taggen op een weg bord geldt vanaf deze kant.

Eerste probeersels. En hindernissen.

Maker plugin, over welke heb je het?

Helemaal mee eens (zoals we ook zagen met NL:C6 die men als inrijverbod is gaan gebruiken). Zonder een weg verder af te zoeken weet je eigenlijk niet zeker wat de uitwerking van een bord is op de weg.

Ik meen nog steeds dat het beter is om borden te taggen (ongeveer) waar ze te vinden zijn (op of naast de weg) en de consequenties (met access tags) op de wegen.

Ik ben het er ook mee eens dat je borden op way’s moet taggen alleen als je weet dat het vanaf alle kanten geldt. Bij fietspaden (G11, G12a en G11) kom ik het echter hoogst zelden tegen dat er aan beide einden van een fietspad een verschillend bord staat. Bij die gevallen waar dat wel zo was leek het er echt op dat er een verkeerd bord geplaatst was. Kortom… bij fietspaden ben ik er niet zo bang voor dat het echt fout zal gaan. Bij de C6 etc is dat een heel ander verhaal. In het aangehaalde voorbeeld durf ik de gok wel aan dat het fietspad een G13 is :wink:

De plugin maker is ene BK volgens de Wiki.

Waarom een plugin en niet simpelweg een setje presets? Daarvoor hoef je niet te kunnen programmeren.

Als nog niemand anders dat heeft gemaakt tegen de tijd dat ik klaar ben met de BAG hier in de omgeving, dan maak ik het wel.

Denk ik ook. Maar er zijn mensen die beweerd hebben bijvoorbeeld dat als er géén bord NL:C2 aan het eind van een fietspad is, het dan niet als geheel als fietspad aan te merken is (dan wel, niet eenrichting is). Ik gaf ook eerder aan dat er voorbeelden zijn van paden die ik als fietspad zou taggen (mijn interpretatie van de werkelijkheid) maar warvoor ik zou aarzelen te taggen met NL:G13 o.i.d., omdat er zijwegen van onduidelijke status het pad kruisen zonder dat het opnieuw wordt bebord. Ik geef toe het is wel een discussie van Rekkelijken en preciezen. :smiley:

Ik heb mij best even gedaan, rond geweest, en weer niet genoeg foto’s gemaakt. En niet overal geweest
ook deze met trafficstyle NL zie onder de zip file

Zaken die opvallen, grote OSM namen teken ook maar wat in. En taggen dan. Als je het niet weet ze dan path.
Paden terug van footway naar path. je mocht er dus fietsen.
Footway ingetekend die onverplicht fietspaden zijn.
Onverplicht fietspaden borden neergezet, ze denken zeker dat het zone borden zijn.
Zijpaden van een onverplicht fietspad zijn dat dan path.

Onverplicht fietspad is aan de andere kant verplicht fietspad.

NL:C11 bord op fietspad, hoe dan op de way zetten, is maar een traffic_sign tag mogelijk, van de andere kant staat al traffic_sign=NL:G12a

Allroads ik heb altijd geleerd dat het geplaatste bord bindend is, wat je ziet geldt. Daarom kan iedereen een bord plaatsen en moet iedereen er zich aan houden. Een juiste tag zonder waarnemingen is dan gelijk zoals je zei contradictionair en derhalve niet te routeren, maar wel correct ! De enige oplossing is dan mailen met de wegbeheerder met de vraag wat wilt u met het verkeersbesluit op de koninklijke weg bereiken ?

Onderborden

OB502

OB503

Wat is het verschil?

En dat midden op een T splitsing aan de doorgaande zijde

Volgens mij is OB503 een waarschuwing: verkeer kan van beide kanten komen.
OB502 geeft aan dat iets tweerichting is (b.v. een verplicht fietspad/fiets-bromfietspad).

Edit: officiëel heet OB502 dan: “Geldig in twee richtingen”, dus als het onder een G11 hangt is dat een verplicht fietspad tweerichting. Hangt uiteraard af van wat er boven hangt. :slight_smile:

Het valt soms inderdaad niet mee de juiste tag te kiezen. Deze kwam ik maandag tegen. Ik heb er maar een G11 van gemaakt want aan de andere kant stonden overal G11 en kon ik niets anders ontdekken. Ik heb wel een melding gedaan bij de fietsersbond. Soms komt een gemeente dan verbazingwekkend snel in actie. We zullen zien.