Deze weg is niet verbonden met de rest van Openstreetmap

show ignored errors … vinkje weghalen. Hoef je je er ook niet aan te ergeren :slight_smile:

Wat een brilliante oplossing.
Dat ik daar niet aan gedacht heb.
De pc uitzetten is ook een oplossing.

René.

Rene, je kunt het ook oplossen met een vrolijk lachebekje als belonng. Ik gebruik het wel om mijn eigen stommiteiten in beeld te brengen en vervolgens op te lossen. En werp dan een blik op de in beeld komende signalen, maar ik hoef de wereld tenslotte niet alleen te verbeteren, dus wordt het samenwerken denk ik.

Blijkbaar moet er nog iets tussen getekend worden, als het niet verbonden is.
Het plein om het gebouw heen, wat als polygon getekend kan worden met highway=pedestrian en area=yes en dit polygon op een node weer aan laten sluiten op een andere highway= bijvoorbeeld service

Eigenlijk zouden de topografisch wegvakken ook in OSM getekend kunnen worden.
Zo ook het beloopbare buitengebied bij de sauna, i.p.v. een lijntje highway=footway/pedestrian.
Hoe een looproute door een gebouw heen wordt aangegeven heb ik nog geen idee van.

Nu zijn de lijnen highway eigenlijk alleen voor de routering.

Er stond bij de sleutels van de sauna. access=customer. Daar het ik access=private van gemaakt. Misschien helpt het maar dat zie ik pas na een update van keepright.
Het TT cirquit in Assen en het cirquit in Zandvoort zitten niet vast aan de overige wegen. Maar ja, dat is highway=raceway.

Wordt vervolgd

René.

TT Assen reed toch een stuk over de openbare weg ? Was dat niet de Timmerbocht ? Maar wat ik me van Assen kan herinneren is dat je er van veel kanten zo op kunt rijden uitgezonderd het defensieterrein aan de westkant. De hulpdiensten moeten er toch ook bij kunnen denk ? Vanaf Witterhaar en De Haar en je hebt gelijk de mapping is daar onvolledig, misschien afgesloten maar daarom zijn er nog wel wegen of toegangen ook achter de hoofdtribune langs.

Dat is al jaren niet meer zo. Er zal echt wel een toegangsweg zijn maar alles is met hekken afgesloten.

Hoi Ceedebee, heb even op de BAG foto gekeken, het terrein is ingesloten door parkeerterreinen. De BAG foto is tijdens een race evenement genomen, er staat een beperkt aantal auto’s en caravans, maar de wegen / toegangen zijn duidelijk te zien en dus te mappen. Zeker met de Bing arials als leidraad iets meer moeite dat wel. Ik heb er in het verleden zelfs wel eens rond gefietst, op verkenning langs de rand van het natuurgebied, nee niet voor OSM. Zeg maar eigen belang, maar zonder een enkel incident of controle, voor het defensieterrein heb ik nog een uitnodiging liggen. Fietsen mag overal en je wordt zelden vreemd aangekeken of weggejaagd, ja in juni.

Waar vindt je die Bag foto?

Allroads,

Hier, http://bagviewer.pdok.nl/index.html, kies het in de rechter bovenhoek staande vinkje luchtfoto, beter dan Bing en actueler.

Inderdaad haarscherpe beelden, zoomnivo is dan wel iets minder, maar zeer scherp!
Actueler niet altijd, zie onderstaand voorbeeld.

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.266921/6.22978
Zoek in de BAG viewer op 7425RG

Even ingezoomd bij OSM. Het TT circuit hangt met een service weg aan de rest van het wegennet.

In Zandvoort hangt het circuit men een track aan het wegennet. Kennelijk is een track al voldoende om aan het wegennet te hangen.

René.

Terug te komen op de TS vraag.

Je moet dus een verbinding tekenen. En met een tag die past bij het item past.

highway=pedestrian area=yes zou ook al goed genoeg zijn. en zo ook =path

Maar soms ontkom je er niet aan.
brug met highway=track
twee weilanden aan elkaar, misschien was bridge yes alleen ook voldoende, maar, ja, je kan er met een trekker overheen rijden. Dis toch maar =track

pdok luchtfoto is volgens mij van 2009, dus ook niet echt actueel.

Op de golfbaan in Assen worden ook fouten aangegeven, omdat de weg niet verbonden is met de rest van het wegennet.
Paadjes op de golfbaan van de ene green naar de andere. Ondanks dat het een privé voetpad is, moet het toch verbonden worden met de rest van de wereld.
Althans dat vindt KeepRight. http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=16&lat=53.0201&lon=6.5253

access=private
bicycle=no
foot=yes
highway=footway
motor_vehicle=no
surface=gravel

@rivw, even zeuren… :wink: Op een highway=footway is foot=yes overbodig, bicycle=no ook omdat je standaard op een voetpad niet mag fietsen en motor_vehicle=no ook om soortgelijke reden.

De Golfbaan
Even voor me uit denkend
Daar waar je mag lopen zou je highway=pedestrian area=yes op een polygon kunnen zetten.
En ook de accessrechten toevoegen.
Bijvoorbeeld als het alleen toegestaan is om als speler daar te lopen.
Zijn er regels over het lopen op een golfbaan, wat zijn de meest gebruikelijke looprichtingen.
Lijkt mij dat highway=footway niet correct is dan eerder path en track, er zullen ook andere voertuigen over rijden. Wel of niet met toesteming.

In de wiki van de golf course (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Golf_course) wordt voorgesteld om track te gebruiken als een golfkarretje over mag.
En footway indien er geen golfkarretjes mogen rijden.

Een highway pedestrian zetten op het hele gebied (gras, zand) waar je mag lopen lijkt mij niet juist.
Dan zou je ook hele natuurgebieden waar je rond mag struinen als highway=pedestrian taggen.
Bij Pedestrian in de wiki staat ook : For town centres and civic areas, where wide expanses of hard surface are provided for pedestrians to walk (often between shops).

Hoe geef je dan voor een wandelaar dat een terrein wel of niet betreedbaar is?
Natuurgebied, veelal buiten wegen en paden verboden, dus zal je het op het terrein moeten kunnen aangeven hoe doen we dat dan.
Er zijn van die terreinen waar je kriskras door mag lopen. Onverhard, hoe regel je het access.

Zo’n pedestrian wiki is ontstaan uit het meest voor de hand liggende en door een persoon enkele vanuit een bepaalde kijkhoek.
Het is meer een herkenbaar voorbeeld dat vermeld staat in de wiki. for town centres

Highway=footway is ook niet altijd verhard, dus waarom highway=pedestrian wel.
Vandaar dat ik denk dat je het ook op andere gebieden kan gebruiken.

Goede vraag.
Maar alles maar pedestrian maken lijkt mij meer op het taggen voor keepright/router.

Bij een highway=pedestrian mag je overal lopen.
Maar het omdraaien van overal mag je lopen, dus is het een highway=pedestrian gaat mij een stap te ver.
Dat zou je eerder met iets als een access tag regelen.

Als een voorbeeld waar je mag lopen :
http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.37118/6.16183
Langs de maas in Venlo/Blerick/Tegelen ligt een opensteld natuurgebied.
Je mag hier overal rondstruinen.
De paden op de kaart zijn gemarkeerde routes die door het gras lopen. Er grazen runderen om het gebied te beheren.
Mensen voelen zich er ongemakkelijk bij en daarom worden er ook paden vrijgehouden.

En wat doe je dan met het strand, daar mag je ook overal lopen?

Keepright is een goede tool, maar het doel is een kaart.
Een soortgelijke discussie is al een keer eerder geweest :
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=13598

…juist… en dat bedoelde ik nu met mijn eerste opmerking over het negeren van zogenaamde fouten die niet fout zijn.
Het was niet flauw bedoeld.
Het doel is niet allemaal “lachebekjes” te krijgen. De werkelijkheid is gewoon anders.
Uiteraard is het wel de bedoeling er goed naar te kijken. Soms is het niet anders. Niet elke fout op keepright is een fout.
Paadjes door natuurgebieden tag ik gewoon als highway= path … evt met de restricties bicycle=no …Pas wanneer er het bekende ronde blauwe bord staat van wandelpad dan highway=footway
Winkelstraten en zeer brede wandelpaden als highway = pedestrian … en soms twijfel ik.
Vaak confirmeer ik me aan het werk van de eerste mapper om consistent (in de betekenis van logisch) te taggen en ga in een gebied niet opeens iets anders doen.
In bosgebieden verander ik wel zonder gewetensnood highway=footway in path of track. Er is immers geen blauw rond bord. (wandelpad)

Eggie