Får man använda vägnummer från trafikverkets karta?

Hej!

Är ny och har börjat kartlägga trakten omkring där jag bor.

Var ute och åkte på en mindre väg och började fundera på vilket vägnummer den skulle ha. (man får ju en varning om att det saknas när man skall skicka)

Hittade denna karta: http://www.trafikverket.se/PageFiles/12969/karta_over_driftomrade_goinge.pdf

Är det ok att plocka nummer därifrån? Ex. M1925. Står inget om copyright på den kartan…

Om det inte är ok, var kan man få reda på vad vägen heter?? Finns inga skyltar…

Mvh/
Andreas

Jag TROR inte den typen av uppgifter skyddas av upphovsrätt, utan snarare av det sk “katalogskyddet”. Och jag TROR det är tillåtet att man kopierar enstaka kataloguppgifter ur andra kataloger. Men att man inte få planka hela urval (hela listor). Luddigt svar tyvärr. Men min tolkning är att ditt agerande är ok.

Vad kataloglagen säger när många enskilda sedan lägger ihop sina små datamängder till en stor, vars urval på sikt kommer bli ganska likt orginalet, har jag ingen aning om. Vem skulle ställas till svars för det? Och troligen kommer det hela tiden finnas felaktigheter och eftersläpningar så att det heller aldrig vid något enstaka tillfälle kan anses ha skett en komplett kopiering av kataloginformationen.

En undran angående dessa nummer. Varför ska de finnas med på OSM? De är väl inte mer än ett internt referensnummer hos trafikverket.
Jag säger inte att det inte kan finnas en anledning. Jag bara inte ser vilken det är. Europavägarna och Riksvägarna är skälvklara, då siffran underlättar för trafikanter att hitta rätt.

För om det skulle finnas ett register över varenda liten smågata, som nån lyckas smuggla ut, finns det väl ingen större anledning att sätta det 28-siffriga referensnumret på varenda gata. :roll_eyes:

Har letat lite av andra anledningar på detta som du frågar om:

  1. Copyright finns utan att någon satt en text som visar det. Texten är egentligen för att förtydliga. Kartor är alltid copyrightskyddade.
  2. Copyright skyddar inte fakta så att ta reda på fakta från en karta och använda det någonannanstans skall egentligen inte bryta copyright. (det är utformingen av kartan som är skyddad inte informationen som jag förstått det).
  3. Katalogskyddet skyddar en databas/katalog dvs. fakta. Kartan du hänvisar till har säkert (under licens) hämtat vägnummer från en databas och då är frågan om du får använda det eller inte… Mig veterligen har aldrig någon prövning av något sådant fall någonsin skett.

Så som jag ser det är det definitivt en gråzon. Enligt mig skall det vara ok men jag är ingen jurist så jag lovar inget. Men som henriko säger vem skulle de ge sig efter om en massa personer lägger in lite var? Och då har ju även vi utfört ett arbete för att upprätta databasen genom att manuellt samla in fakta från olika platser och lagt in (det är egentligen arbetet som ger värdet i databasen som är skyddat).

Sen att ha referensnummer på alla gatorna kan jag se fördelar av i framtiden. Tror ju att det är referensnummer och inte gatunamn som kommer användas om tex någon börjar skicka ut trafiklägen på internet osv. (finns säkert tusen anledningar till men men…)

Kom ihåg att vi lever i en demoktrati. ALLA ärrende (byggnationer, upphandlad snöröjning osv) med en väg läggs ut i offentliga platser med den vägnummer som trafikverket tilldeler dom. Varför ska vi då fundera om vi kan kalla vägen så som den heter? Och varför ska vi inte har med vägnummer i OSM? Vägnummer är den lättaste beskrivningen ute på landsbygden om man behöver hjälp från assistenskåren eller räddningstjänsten…

Notera att offentlighetsprincipen inte innebär att det offentliga materialet inte är skyddat av upphovsrätten!

Dessutom är offentlighetsprincipen och demokratin absolut inte något som nödvändigtvis hör ihop, men det är en annan diskussion.

Länsstyrelserna brukar publicera en lista (i textform) på alla allmänna vägar med deras vägnummer. Dessa är offentliga uppgifter och får kopieras. Sök i din favoritsökmotor på “allmänna vägar” samt ditt län.

Listan består av vägnummer samt vilka anslutningspunkter vägen har. Kan vara lite klurigt att hitta rätt :slight_smile:
Exempel från Västra Götalands län:
Väg 1589
Grälebo (27) - Mossebo k:a (1590) - Fåglabo (1591) - Grimsås (1720, 1595) - Kättsjö (1595.01, 1592) - Ljungsarps k.a (156)

Numret inom parantesen är anslutande vägnummer.

//Joel