Locatie Op/Afritten snelwegen

Hallo Allen,

ik ben al een tijdje aan het stoeien met het volgende:
Voor een project wil ik kunnen bepalen wat de dichtsbijzijnde snelweg is gegeven een locatie in Nederland. Hierbij gaat het om de toegang tot de snelweg, dus de op/afrit. Daarnaast zou het handig zijn om daarbij ook het A-nummer (‘ref’ kolom in de tabel) te hebben ivm een verdere classificering.
Inmiddels heb ik de Roads shapes in een Postgresql/PostGIS database staan. Hier kan ik de ‘motorway’ en ‘motorway_link’ in vinden. De ‘motorway_link’ lijkt de classificatie voor de op/afrit te zijn, alleen ontbreekt hierbij de ‘ref’ informatie.
De precisie is niet de hoogste prioriteit (50-100meter) dus het begin van de lijn zou als referentiepunt kunnen dienen.

Iemand een goede suggestie?

Bedankt!

Sander, welkom op het forum.
Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn van de database maar logisch zou ik het volgende kunnen bedenken.

Een toegang tot een snelweg is inderdaad een motorway_link maar niet iedere motorway_link is een toegang die komt vanaf een “gewone” weg. In dit voorbeeld dus de verbindingen in een klaverblad. Volgens mij zijn de motorway_links die je zoekt allen 1 richtingswegen. Als je de node zou kunnen duiden die het begin is dan deze eenrichting EN deze node maakt ook onderdeel uit van een weg met als kenmerk bv een highway=primary/secondary etc dan heb je volgens mij het begin van de oprit. Of dat uit de database te bevragen is weet ik niet.

NB: Het kan heel goed zijn dat de REF niet gevuld is maar dat is volgens mij gewoon omdat OSM nog niet compleet is. De REF is wel een normale key van een motorway_link.
succes