Idee om wat met BAG te gaan doen

Wat is de status momenteel? Kunnen we onder de noemer van de BAGimport al gaan importeren?

GeeJee gebruiksdoel is een van de menselijke en gemeentelijke labels in BAG. De ene overheid labelt onbewoonde historische panden met en zonder verblijfsfunctie, een selectie op jaar levert dus niet alle panden op. Terwijl een andere gemeente ze helemaal geen label toekent. De overheden zien elkaar nog regelmatig voor overleg, er is dus nog geen uniforme werkwijze ontstaan. Den Haag geeft de gemeenten nog ruim 3 jaar voor de afstemming.

Zelfs binnen dezelfde gemeente worden verschillende labels gebruikt.
Als voorbeeld 3 kassen die vlakbij elkaar liggen :

bagid: 1507010000004505
Status: Verblijfsobject in gebruik
Gebruiksdoel(en):woonfunctie
(kas + loods + huis = 1 object)

bagid: 1507010000033082
Status: Verblijfsobject in gebruik
Gebruiksdoel(en):industriefunctie

bagid: 1507100000013070
Geen verblijfsobjecten gevonden

Beste Jan, juist. Op de bijeenkomst in Utrecht is er het een en ander afgetikt, zie bericht 126. Een gebruiksdoel is in OSM als tag altijd te wijzigen. Maar huisnummers op al 65 jaar geleden verlaten gebouwen met als label verblijfsfunctie wekken een glimlach op. Maar de vormgeving van de BAG panden is vaak beter dan de gefingeerde vierkante in OSM geimporteerde panden.
Gaan voor het betere dus.

Ik ben voor. Wil een van jullie (GeeJee / hendrikklaas) dat regelen in Duivendrecht?

Tav de BAGimport: het beslissingsproces bij de importlijst is vaag, maar omdat ik nu al anderhalve week geen commentaar meer heb ontvangen mag je ervan uitgaan dat het voorstel zoals dat op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport staat akkoord is. In de details kan nog een wijziging komen, omdat building:residential mogelijk in 2 onderdelen, te weten building:house en building:apartments te knippen is. Zoals eerder beschreven is de BAG tav de gebruiksdoelen verre van perfect. Tijdens/na een import kan altijd verbetering plaatsvinden op basis van lokale kennis.

Graag nog even geduld op het vlak van techniek. Het blijkt dat de imports die ik recent heb uitgevoerd (Pijnacker-Nootdorp en Scheveningen) fouten bevatten waardoor de adressen vervangen moeten worden. Het lukt mij namelijk niet om via de GEON tool alle adressen van een gemeente correct als shapefile te converteren, tot 5% van de adressen bevindt zich ergens in Frankrijk. De JOSM plugin van GertJan, waar nog druk aan gesleuteld wordt, zal veel beter gaan werken om de import uit te voeren.

Cheers, Johan

Mail is al weg naar GeeJee.

Ik gooi het programma toch nog even om. Deels uit eigenbelang :wink:

Nieuw voorstel:

  • 12 januari (zondag) nieuwjaarsborrel OSM+OSGeo.nl in café Dudok in Hilversum (t/o station). Voordeel is dat daar een aparte zaal + scherm (+beamer?) beschikbaar is. Hilversum scoort op bereikbaarheid even hoog als Duivendrecht (2.6M treinreizigers binnen een uur reisafstand)

Daar even breed aandacht besteden aan de BAG-import activiteiten, en de borrel kan uiteraard worden voorafgegaan door een (laatste) technische check voordat er daadwerkelijk tot import wordt overgegaan:

  • in de tweede helft van januari een proefimport uitvoeren (waarbij ik Johan C. graag in de lead laat) en
  • die bijv. begin feb laten volgen door een “Assemblage&MappingParty” ter plekke (bijv. Duivendrecht?).

Bezwaar? If not, dan ga ik (met medewerking van de OSGeo.nl penningmeester) bij Dudok een zaaltje regelen voor zondag 12 januari.

groet,

GeeJee

GeeJee, Duivendrecht paste binnen de criteria als behapbare kern. Een beschikbare gelegenheid ter plaatse met OV en gratis parkeren vormde een aardige bijkomstigheid.

Duivendrecht als ideale importtestcase blijft ook wat mij betreft overeind staan.

Ik heb echter nog geen beeld wat de beoogde importsessie exact gaat inhouden. Als we achter een PC gaan zitten om (en deel van) de BAG te importeren is een zaaltje met beamer handiger dan met 15 man naar een laptopscherm zitten koekeloeren.
En het criterium van een aparte zaal geldt sowieso voor de OSGeo.nl nieuwjaarsborrel (zeg ik als OSgeo.nl voorzitter)

De Duivendrechtse horeca blijft uiteraard wel een prima uitvalsbasis voor een in-het-terrein-Mappersbijeenkomst om eventuele “collateral damage”/nevenschade van de BAG-import weer echt te trekken.

Voor het scherm en de beamer hoeven we wat mij betreft niet te verkassen, ik kan dat wel regelen

It’sSF,

Heb je al idee bij de opzet voor de BAG import sessie?
Bijv.:

  • “veldwerk”
  • introductie in werken met de diverse tools
  • discussie over impact & correcties (soort van “in real life” forum/mailinglist)

Of zitten er nog afhankelijkheden in stukkies software waar Gertjan nog aan aan het schrijven is?

GJ, voor mij is gezamenlijk mappen iets nieuws, dus een te mappen gebied. Voor de import sta ik als gebruiker als opduwer aan de basis.

  1. Wat is de BAG
  2. Afspraken over de BAGimport
  3. Uitleg JOSM (MapCSS, filteren, plugins, mergen, replace geometry, lagen)
  4. ODS (de plugin van Gertjan)

Het lijkt mij wel aardig om per onderwerp een andere OSMer aan het woord te laten. Ik wil graag de tweede doen. Hopelijk is Gertjan er, en hopelijk wil hij dan de vierde doen. Vrijwilligers voor de eerste en de derde?

En als iedereen die aanwezig is goed om zich heen heeft gekeken, kan die info goed gebruikt worden als referentie. Hoe staan de betreffende panden/adressen momenteel in OSM, hoe ziet het eruit in de BAG, welk nawerk is nog nodig om het echt perfect te maken.

Cheers, Johan

Ondertussen zie ik via de mailinglist voorbij komen dat we (=OSgeo.nl & OSM) de nieuwjaarsborrel op 12 januari om 15.00 in café Dudok in Hilversum houden. Daarvoor staat de zaal inmiddels gereserveerd (via Just vd Broecke)

Ik wil wel het postcodegebied Bunnik (3981) doen. Als iemand kan helpen met de dataset en eventuele technsiche ondersteuning dan wil ik dat wel importeren en controleren. Kan prima tussen de feestdagen :slight_smile:

Je hulp is van harte welkom. JOSM ervaring is wel een vereiste. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de plugin, maar hij is nu nog niet bugfree. Ik kan je aanraden om naar de nieuwjaarsborrel in Hilversum op 12 januari te komen. Daar wordt de plugin gedemonstreerd en is er een presentatie over de BAG en de BAGimport.

Cheers, Johan

Johan, Ik ben van plan om te komen en heb al de nodige JOSM ervaring. Ik neem aan dat ik dan al kan werken met een dataset (op postcode) die ik dan in JOSM over de data heen kan leggen en vervolgens deze bewerken.

Wat verder handig lijkt is om de import per postcodegebied te doen en deze ergens op de wiki (?) vast te leggen met de BAGimport datum. Dan kan dit later eventueel in een soort HOTmap worden neergezet zodat er een goed overzicht bestaat, Verder is het inderdaad noodzakelijk dat degene die de import doet ook lokaal bekend is.

Gr,
ArjanO

@Arjan
Importeren per postcodegebied is minder praktisch dan het lijkt. Omdat de postbode graag beide kanten van een straat de zelfde postcode geeft, lopen de grenzen tussen postcode gebieden vaak dwars door panden heen. En niet alleen voor 6 cijferige, maar ook voor 5 en 4 cijferige postcodegebieden. Hier is een voorbeeld:
BAG pand 0344100000017784 in Utrecht bevat 3 verblijfsobjecten:
Oudegracht 166, 3511NP
Wed 1 A, 3512JH
Wed 1 B, 3512JH

Het is dus niet te zeggen in welk postcodegebied dit pand hoort.
Omdat de oude (te vervangen) 3Dshapes ‘gebouwen’ vaak een heel huizenblok beschrijven, werkt het in de praktijk beter om gebieden te gebruiken die gescheiden zijn door (hoofd)wegen, waterwegen en spoorwegen. De wijk- en buurtkaarten komen een heel eind wat dat betreft, maar doorsnijden nog steeds af en toe panden. Waaronder het pand hierboven. Zie ook http://maps.geodan.nl/nl/maps/indelingen.htm en selecteer ‘Buurt en wijkkaart’.
Op zich denk ik dat de wijk-en-buurtkaarten een aardige basis kunnen zijn, waarbij je op basis van gezond verstand kunt afwijken van de grenzen waar ze onlogisch zijn.
In de Josm plug-in wil ik kijken in hoeverre het mogelijk is om op basis van huizenblokken met kleuren aan te geven in hoeverre het blok BAG of 3Dshapes panden bevat.

Gertjan Idema

@GertJan

Helder. Nooit geweten dat panden tot meerdere postcodes konden behoren. Ben benieuwd naar de plugin…

Succes!

Ik woon letterlijk bij Cafe Dudok om de hoek, dus ik kom de 12e ook graag meekijken bij de demo. Als ik het zie zitten wil ik uiteraard ook een deel van de import voor mijn rekening nemen.