Garmin voor fietsclub Utrecht in feb 2014

hallo OSM-ers,

In mijn mailbox belandde de volgende oproep van de Utrechtse fietsclug Ledig Erf

"Beste Ledig Erver,

*Zoals je hebt kunnen lezen willen we in het jubileumjaar 2014 ook aandacht besteden aan de talloze mogelijkheden van de Garmin. Inmiddels rijdt er een fors deel van onze fietsclub mee rond, sommigen met nog vele vragen omtrent goed gebruik en de talloze mogelijkheden. Daarom geven Willem van Beers en Kees Vreeken graag in februari 2014 toelichting op allerlei Garmin wetenswaardigheden. We gaan daarbij uit van de volgende uitgangspunten:
• Uitgangspunt is de Garmin Edge 800, maar andere modellen zijn ook welkom;
• Qua besturingssysteem is Windows uitgangspunt maar Apple-gebruikers kunnen zeker ook mee doen;
• We gaan er vanuit dat je zelf je Garmin, een laptop en aansluitmateriaal mee neemt;
De volgende onderwerpen kunnen aan bod komen:
• Het apparaat zelf en de bediening;
• Kaartmateriaal: downloaden/kopen, installeren op de PC en installeren op de Garmin;
• Routes maken en volgen;
• Communicatie tussen de Garmin en de PC via Basecamp (Mapsource-gebruikers zijn ook welkom);
• Communicatie tussen de Garmin, de PC en internet-toepassingen zoals Strava en Garmin Connect;
• Andere onderwerpen en vragen die jij aan bod wil laten komen.
Om een goed beeld te krijgen van de belangstelling, de te plannen avond(en) en de te behandelen onderwerpen vragen wij je, als je mee wil doen (leuk!) voor 15 december een mail te sturen met de volgende info:
• Welke avonden in februari (geen woensdagen en donderdagen) hebben jouw voorkeur?
• Welke Garmin gebruik je?
• Gebruik je Mapsource of Basecamp?
• Welke onderwerpen zou je graag behandeld willen hebben?
Rest ons te melden dat de kosten voor de cursus nihil zijn en dat we al een mooie locatie in de buurt van het centrum gevonden hebben!
We zijn benieuwd naar jouw reactie."
*

Mocht iemand uit de Utrechtse OSM community deze hardrijdende fietsers bij willen praten over het niet alleen gebruiken van OSM, maar ook over het aanvullen er van dan is dit een leuke kans. En bij succes kunnen we dat in Amsterdam een keer voor de fietsclub FC Trappist doen ;-).
Reacties mogen naar het mailadres “peloton “op” ledigerf.net

Overigens: enig idee of er al meer fietsclub OSM-aware zijn?

Welkom in 2013 voor het Ledig Erf :slight_smile:

Elke fietsclub:

  • Tekent en verspreid nog te rijden ritten met het onvolprezen http://www.gpsies.com. Voordelen: OSM, tracks te downloaden in de verschillende formats: gpx, tcx, crs. Eigen OSM server[?]
  • Registreert verreden ritten met Strava. Voordelen: Geen vervuiling van GPSies, mogelijkheid om op te scheppen over gemiddelden op deeltrajecten, toont ritgenoten. Nadeel: geen gratis download, geen OSM.
  • Vermijd Basecamp en Mapsource vanwege mindere gebruiksvriendelijkheid en omslachtige manier van routes uitzetten.
  • Vermijd Garmin Connect: Geen default op metrische maten.

Bericht hoort m.i. eigenlijk op http://forum.gps.nl/

:slight_smile:

Nadeel van de meeste online OSM routeplanners t.o.v. Basecamp/Mapsource is de veelal gedateerde informatie van de onderliggende routerende kaart. Die is meestal máánden oud en de OFM Benelux / garmin.openstreetmap.nl kaarten worden wekelijks bijgewerkt.

Eh, ik zie toch echt bij GPSies/OSM een hockeyveld dat ik 2 dagen geleden getekend heb …
http://blog.gpsies.com/article/175/wo-sind-die-google-maps-kooperation-mit-hikebikemapde

Nilodo, ik bedoel niet de OSM kaart die je ziet maar de routering. Probeer eens een route te maken over een weggetje of fietspad die je onlangs hebt ingetekend? Die kaartdata is meestal ouder, iemand een idee hoe oud de data is die Gpsies gebruikt (routing engine is van http://graphhopper.com)?

Ik heb het even aan de maker van gpsies gevraagd, de routing data van gpsies is vrij recent:

Ter aanvulling: http://fietsrouteplanner-zuid.nl/ (werkt inmiddels voor heel Nederland, Belgie en een stuk Duitsland) update de routing data elke twee dagen.

En naviki.org (doet tegenwoordig zo ongeveer heel Europa) doet het volgens eigen FAQ elke twee weken. Maar ik heb geinformeerd, en de laatste update was van 13 augustus. De volgende komt begin 2014.

Het zou mooi zijn als de website-beheerders er toe konden komen om de datum van laatste update op de pagina te zetten. Nu heb je meestal geen idee hoe oud de kaart-info is waar je route mee is berekend.
Je wordt idd ook nog soms op het verkeerde been gezet doordat het kaartbeeld WEL vaak wordt bijgewerkt.

@ligfietser: Dan praten we blijkbaar over 2 verschillende dingen:
Ik plan een route door zelf te klikken in het - voor mij actuele - kaartbeeld. Ik maak geen gebruik van de routering, maar klik punt voor punt.
Ik ‘klik’ op zijn hoogst 3 km vooruit en als het resultaat me niet aanstaat, ga ik een stap terug, verfijn ik tot een aanvaardbaar resultaat.

Ik ‘routeer’ dus wel degelijk aan de hand van het getoonde kaartbeeld.

@nilodo
Het lastige is dat die route die getoond wordt op het actuele kaartbeeld, niet gebaseerd is op die kaart maar eentje van pakweg 2 weken oud. Dat zie je alleen bij wegen die onlangs zijn gewijzigd, verwijderd of nieuw toegevoegd, probeer maar eens uit.

Ik zie het: Gisteravond een Frans dorpje van straten voorzien: Het laatste deel van bijgaande route kon ik inderdaad alleen tekenen door routering [‘volg wegen’] uit te zetten.
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ilqebjsmzinhuxyy&mapType=mapnik
Dit klopt met mijn ervaring in het verleden dat wanneer ik een route tekende op GPsies met het kaartbeeld ingesteld op OSM, dat ik dacht dat de routering plaatsvond op basis van een onderliggend GoogleMaps: route en OSM verschilden van elkaar.
Ook nu nog zet je in het ergste geval de routering uit en klik je wat vaker.

In Nederland en Belgie is de update-termijn van de genoemde 2 weken blijkbaar voldoende om daar tot nu toe geen last van gehad te hebben …
Toen er onlangs tijdens een trainingskamp zonder wifi nog een route gemaakt moest worden, werkte een laptop aan de telefoon met GPsies toch heel veel sneller dan tekenen in mijn eigen laptop met Basecamp/OSM/OFM. Misschien ligt dat aan mijn Basecamp skils.

Ook als MrGPS ben ik me ernstig aan het verdiepen in de mogelijkheden en beperkingen van OSM, met vooral de beginnende gebruiker als uitgangspunt.

Ik ben daarbij wat verwonderd over bovenstaande uitspraak. Immers: zelfs als je geen gps hebt:

  • download gratis garmin basecamp
  • installeer de openfietsmap.nl
    … en je kunt aan de slag…

Tuurlijk: je moet even weten welke knoppen waarvoor dienen, maar dat geldt voor elk programma.

Eén van de voordelen is dat je je routes met de verschillende routeringsinstellingen kunt uitzetten en vervolgens met een druk op de knop converteren naar een track.

Werk je met een garmin; dan kan de OFM daar ook in gezet worden en kun je gewoon de route ipv de track gebruiken; de routeringsaanwijzingen onderweg zullen dan ook een stuk duidelijker zijn.

Maar eh… zoveel mensen zoveel wensen…

Welkom op dit forum Mr GPS! :sunglasses:

@Nilodo: de routering in gpsies is idd redelijk up to date, en bovendien razendsnel vgl. met de OFM in Basecamp, heb de indruk dat langere afstanden ook geen probleem zijn.

Ik ben gewend om - ook voor een simpel fietsrondje van 50 km - tracks te gebruiken: ik ga altijd over de beperking van 50 routepunten heen.
Zelfs op de racefiets kan ik hiermee goed navigeren met hogere snelheden, dus zonder route-aanwijzingen. Ik kan me ook niet veroorloven om hierbij fouten te maken met 20 andere hijgende heren om me heen.

Ik had - tot een paar minuten geleden - nog niet eerder het pennetje in Basecamp gezien …
Ik maakte tot nu toe op campings zonder wifi in Basecamp tracks door een route tussen begin- en eindpunt te verfijnen door steeds nwe waypoints in te voegen; deze vervolgens in het routevenster in de goede volgorde te zetten, tot de verfijning naar mijn zin was. Dit kost dus veel tijd.
Daarna route naar track converteren vanwege beperking aantal routepunten in Oregon.

Blijft voor mij het voordeel in GPsies dat ik begin met een route [volg wegen], bij moeilijke passages of onvolkomendheid in OSM even verder ga als track [volgen wegen ‘uit’] en vervolgens weer verder ga als route. Aan het eind kan ik direct mijn resultaat delen, met tevens de mogelijkheid voor Edge-gebruikers om een CRS of TCX te downloaden. 18.15 u. thuis, eten, omkleden, 2 min GPsies klikken, kopieer naar gps, ketting smeren, pompen, 18.45 vertrek.
Daarnaast heb ik een subjectieve voorkeur voor de Mapnik kleuren boven de pastelkleurtjes in Basecamp.

Heb ook nog nooit welke kaart dan ook via Basecamp op GPS gezet, altijd via Finder/Verkenner. Deze drempel is ontstaan doordat toenmalige Etrex Venture niet kon praten met MacOSX.

Ah, dan begrijp ik je opmerking veel beter. Want dat is inderdaad niet ‘de meest handige’ werkwijze.

Begrijp me niet verkeerd: als je tevreden bent met je huidige werkwijze - be my guest. Maar de ‘afkeuring’ van Basecamp heeft imho veel te maken met je werkwijze.

Sta me een paar tips toe:

  • je geeft aan voor een route van 50 km meer dan 50 viapunten nodig hebt - dan neem ik aan dat je met direct routes werkt
  • in algemene zin adviseer ik in basis te werken met auto-routering. Doe je dat met de OFM fietskaart, met de juiste routeringsinstellingen, dan zul je zien dat je amper viapunten nodig hebt. Hangt ook een beetje af van het toestel dat je gebruikte en in hoeverre een auto-routerende route daarin intact blijft. Als je vanwege dat laatste bewust extra via’s toevoegt dan zal dat gemiddeld om de 3 km zijn.
  • er is verschil tussen een waypoint en viapunt. Als je met de knop ‘invoegen’ (het ‘potlood’) werkt dan worden het viapunten (die dan dus ook niet apart bij de waypoints komen te staan - wat vaak een ‘rommeltje’ oplevert).
  • bovendien zorgt de knop ‘invoegen’ voor een ‘road-lock’ - via’s die net naast de weg zouden komen te staan worden automatisch gecorrigeerd
  • tegenwoordig kun je in Basecamp per route-element aangeven welk routeringsprofiel gebruikt moet worden (ook ‘direct’). Bij overzetten als ‘route’ naar het toestel raad ik dat niet aan; als je de route toch naar een track converteert kan dat prima.
  • converteren naar track is een kwestie van dubbelklikken op routenaam - druk op knop ‘track maken’ - ready.
  • onder de bibliotheek in basecamp vind je het toestel (mits aangesloten allicht); als je daarop rechtsklikt kun je kaarten laden
  • daarnaast kent BC tegenwoordig ook zaken als ‘cloud’ en uitwisseling via ‘adventures’.
  • kleurstelling is afhankelijk van gekozen kaart. OFM is qua kleurstelling vergelijkbaar met gpsies, maar ‘harder’. Dat is minder fraai wellicht, maar bestaande fietsroutes, knooppunten ed zijn wel beter herkenbaar. Is ook persoonlijk allicht.

In algemene zin:
Basecamp heeft de afgelopen jaren een stevige ontwikkeling doorgemaakt. Slechts enkele jaren terug had ik ook nog grote moeite met Basecamp. Het is echter enorm verbeterd - wellicht toch aardig er nog eens in te duiken…

Overigens geldt die ontwikkeling ook voor GPSies… Enfin, give it a try…