Aanpassen fietsrouteknooppuntennetwerk Noord-Beveland Zld

Ha PeeWee32,
Dat kaartje ken ik, van Jan Kelder toch?
Als je daar naar kijkt dan klopt dat wel met OFM omdat het kaartje in overleg met mij is aangepast en ik de aangepaste routes op OFM gezet heb…
Maar er zitten fouten in het taggen in OFM met name de route ID nummers.
Indien je op de route 13-25 gaat staan dan is niet te zien dat het 13-25 is enz.
Ik weet niet wat ik fout gedaan heb.
mvg Jan

Nee dit kaartje is een coproductie van een aantal forumleden hier en heeft niets met Jan Kelder te maken. Zo te zien zitten alle wegen van 13-25 in een relatie en dat is OK. Die relatie zou je nog een extra tag mee kunnen geven “note=13-25” . Dan staat het in OSM OK. Daarna kan ligfietser er weer een mooie OFM van maken zodat je kan zien dat het de verbinding tussen 13 en 25 is.

ligfietser heeft er al een kaart van gemaakt zie update OFMBNL 14 sept 2013.
Die coproductie heb ik ook al diverse keren gebruikt, kan dat? oa gravel/shells
mvgr Jan

Ik weet dat er een nieuwe versie is maar als je een deze date de “note” zou toevoegen dan kun je die bij een volgende update van de OFM zien.

En dat webkaartje mag je zeker gebruiken. Graag zelfs want hij is bedoeld om OSM beter te maken.

PeeWee32,
De note=13-25 staat er in, kun je zien met webkaartje.

Ook anderen, eggie is bekend ter plaatse.

Ik heb hulp nodig.
de plaats http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=15&lat=51.57213&lon=3.80065&layers=B00000FFTFFFFFFFFF

De route 21-37 moet volgens mij gesplitst worden bij knpnt 25.
Ik zie daar geen kans voor.
Wil iemand dat doen of zeggen hoe dat moet liefst in Potlach2 of in JOSM.
Alvast bedankt. groetjes Janremi.

Er is een relatie 21-37. Dat zouden er 2 moeten worden: 21-25 en 25-37.
Ik zou het als volgt doen:

In JOSM zorgen dat het Relatieoverzicht te zien is.
Zorg in JOSM dat je deze relatie in de edit mode hebt (zodat je alle tags van de relatie en bijbehorende wegen in 1 window hebt). Met de 2e knop boven in dat venstertje kun je een kopie van die relatie maken.

Ik zou deze huidige (21-37) relatie kopieren. De deze kopie de note geven “21-25” en alle wegen die daar niet in horen verwijderen en opslaan. Daarna de huidige relatie (21-37) openen en de note hernoemen naar “25-37” en zorgen dat alle wegen die daar niet horen er uit gooien.

Succes

PeeWee32,
Bedankt voor de info.
Ik geloof dat het gelukt is.
JOSM gaf nog wel een waarschuwing, maar ik ben door gegaan.
Het is opgeslagen.
Met het webkaartje lijkt het goed.
Mvrgr Jan.

Ik heb even snel gekeken. Volgens mij is het helemaal prima zo. Mijn complimenten.

Groet PeeWee32

PeeWee32,
Volgens mij moet hoofdnetwerk Walcheren – Noord-Beveland nog bij route 21-25.
Bij de anderen staat die wel.
Ik heb het geprobeerd maar toen waren er zoveel waarschuwingen dat ik het maar weggelaten heb.
Groetjes Jan.

Volgens mij staat het goed. De relatie 21-25 is onderdeel dan de superrelatie Walcheren - Noordbeveland. Zie hier

Ik zie het, gelukkig lijkt het dan toch goed.

Nu nog een andere vraag.
Route 13-25 heb ik er ingekregen maar ik heb geen idee meer hoe ik die relatie gekregen heb, dat is dus een nieuwe relatie.
De superrelatie is hier hier niet goed, dat moet ook Walcheren-Noordbeveland zijn.
Hoe moet die uit gevoerd worden, kun je daar ook een handleiding voor geven?
Groetjes Jan.

Een handleiding? Nee niet echt. Ik gebruik alleen JOSM. Daar kan ik aardig mijn weg in vinden maar met relaties en superrelaties werk ik niet veel. Het enige dat ik kan zeggen is dat als er een nieuwe relatie bij moet dan maak ik die meestal aan door een kopie van een andere relatie te maken. Ik geloof niet dat ik ooit een superrelatie heb aangemaakt maar de theorie is het zelfde. Maak een relatie aan (al dan niet door een kopie te maken ) en stop daar alle elementen in die er in thuis horen. Hopelijk zijn er anderen die daar nog iets meer over weten en de moeite nemen dat hier te melden.

dag Jan,

Even een correctie bij route 05-13:
route 13-25 moet uit routerelatie 05-13 gehaald worden.
De routerelaties bevatten alleen de wegen (en evt. knooppunten).

En in de netwerkrelatie (“super-relatie”) voor Walcheren / Noord-Beveland zitten nu de wegen van relatie 13-25. In de netwerkrelatie nemen we alleen de knooppunten en de relaties op (niet de wegen).
Dus de wegen weghalen uit de netwerkrelatie en zet de routerelatie voor 13-25 erin.

Als er vragen zijn, roept u maar.
Succes.
Frank

Mee eens.
Een “superrelatie” (in dit geval zijn dat de netwerkrelaties) zijn gewoon relaties. Alleen andere sleutel/waarde combinaties (zie b.v. Walcheren / Noord-Beveland: name | network | operator | type | addr:country | addr:province).
Als je er een moet aanmaken in JOSM (maar wellicht hoeft dat niet meer, want ze zijn er al): knopje + klikken in de relaties paneeltje en invullen.

Edit: Voor de routerelaties doe ik het net als PeeWee32: kopietje van een bestaande maken, leeghalen, en knp punten en wegen toevoegen.
Edit Edit: en note:xx-xx aanpassen (wat ik weleens vergeet. :roll_eyes: )

Even een correctie bij route 05-13:
route 13-25 moet uit routerelatie 05-13 gehaald worden.
De routerelaties bevatten alleen de wegen (en evt. knooppunten).
Volgens mij gelukt.

En in de netwerkrelatie (“super-relatie”) voor Walcheren / Noord-Beveland zitten nu de wegen van relatie 13-25. In de netwerkrelatie nemen we alleen de knooppunten en de relaties op (niet de wegen).
Dus de wegen weghalen uit de netwerkrelatie en zet de routerelatie voor 13-25 erin.
Als er vragen zijn, roept u maar. Frank

De wegen zijn er uit, maar hoe krijg ik nu de routerelatie 13-25 in de ‘super-relatie’

bvd Jan

In JOSM:

Zorg dat je het venster met alle relaties open hebt staan
Selecteer de superrelatie en klik op de edit knop zodat deze in een schermpje geopend wordt.
Klik links beneden op de 1 na onderste knop om alle incomplete leden/members te downloaden.
Nu zie je de namen van de relaties en de knooppunten (en tevens nog een paar wegen die er niet thuis horen :wink: )
Sluit het scherm niet en selecteer in het relatiescherm de routerelatie die je wilt toevoegen
Dubbelklik op deze relatie zodat deze in het scherm van de superrelatie verschijnt.
Druk op 1 van de beschiklbare knoppen om deze relatie toe te voegen aan de superrelatie
Druk op OK en daarna uploaden

Succes

En Knp 13 zit nu in maar twee van de vier routerelaties (12-13 en 13-22 missen nog). Of alles, of niets, zou ik zeggen. (Ik doe de knooppunten er wel in; anderen doen dat niet.)

In routerelatie 12-13 en in 13-22 zit het oude knp 13.
Heb ik die er in gezet of laten zitten? ze staan wel op mijn naam.

Moeten de knp nodes wel opgenomen worden in de relaties?
Soms zitten ze er in en soms niet.

Ik heb gezien dat op andere plaatsen waar ik aanpassingen gedaan heb ook verkeerde nodes zitten in de relaties.
Groet Jan

In de routerelaties, is de vraag:
Ik wil het wel en doe dat ook. Zo was het vroeger in de wiki, en zo had ik het dus geleerd. Maar hoofdzaak voor mij is/was dat je met /browse/relation/ even snel kon controleren hoe en wat (in FKnp-netwerk Stadregio Arnhem Nijmegen hebben alle knp een naam wat samen met rcn_ref maakt ze uniek).

Mensen die met scripts werken in JOSM hebben gezegd (en daarin hebben ze waarschijnlijk gelijk) dat het niet nodig is. Het is ook uit de wiki gehaald.

Je mag zelf dus beslissen. :slight_smile:

JaVaWa, PeeWee32 en Frankl2009,

Voor zover ik het zien kan is Noord-Beveland Kompleet betreffende de relaties, waar ik wat aan gedaan heb.
Met dank voor de hulp.
Indien er nog wat mankeert dan hoor ik het graag.
Ik heb de nodes aan de relaties gevoegd.
Al doende leert men.

Groetjes Jan Remijn.