Huisnummers

Met de import van de 3dShapes gebouwen, met deur-tot-deur routering en met het steeds completer worden van de kaart wordt het steeds interessanter om huisnummers te gaan mappen. Huisnummers mappen kan een arbeidsintensief werkje zijn maar met enkele handige hulpmiddelen en truuks wordt het een stuk eenvoudiger en gaat het invoeren van huisnummers erg snel. Dit topic is bedoeld om je snel op gang te helpen en ervaringen te delen.

JOSM
De handigste editor voor het mappen van huisnummers is JOSM.

Download JOSM en installeer de Terracer plugin via het menu Voorkeuren->Invoegtoepassingen.

  1. Selecteer een weg.
  2. Houd de Shift toets ingedrukt.
  3. Selecteer een bijbehorend huis.
  4. Druk op Shift-T (Terracer plugin opent). Je ziet dat de straatnaam al ingevuld is.
  5. Vul de huisnummer reeks in (of in het geval van 1 huis: het huisnummer in ‘Lowest number’).
  6. Druk op Enter (Terracer plugin sluit). De relatie is aangemaakt en de huisnummer(s) toegevoegd.
  7. Betreft het een huizenblok dan kan het zijn dat de huisnummer volgorde net anderom is. Met Shift-R worden de nummers door de Terracer plugin omgekeerd.
  8. De weg is nog steeds geselecteerd, dus met een ingedrukte Shift toets is het volgende huis snel geselecteerd, ga door naar 4.

(Deze post is nog niet compleet en wordt nog aangevuld. Vragen en opmerkingen zijn welkom.)

Tekenen comlexere huizen:

Mijn vraag gaat over het tekenen van de huizenblokken zoals de genummerden aan de Gebbekuillaan te putten. Het zijn geschakelde woningen die of met het woonhuis, of met de schuur/aanbouw aan elkaar vast zitten. De AND import had de huizen helemaal door elkaar gehaald en waren niet geschikt om er keurige nummeringen in te voegen. Ik heb ze dus maar in hun geheel overetekend. Daar bij liep ik al direct tegen een aantal problemen aan:

  1. het zijn het geen rechthoekjes (Ze hebben uitbouwen)
  2. Ze liggen in een hoek op de kaart
  3. De huizen zijn gespiegeld ten opzichte van elkaar
  4. De huizen hebben bepaalde afmetingen en uiteindelijk moeten ze in het stukje straat passen.

Allemaal fenomenen waar voor ik geen afdoende tools heb kunnen vinden die het tekenen vereenvoudigen. Ik het wel wat gezocht naar handmatige methodes, maar echt tevreden over het geheel was ik niet.

  • Klopt het dat er niet veel tools zijn om dergelijke tekenacties tevereenvoudigen (draaien, roteren …)
  • Hoe gaan jullie te werk bij dergelijke wijzigingen op de kaart?

Ik pas straks de eerste post aan om uit te leggen hoe je complexe huizen het makkelijkst kunt nummeren. Makkelijkst, omdat -hoe dan ook- het extra werk is…

Vraag: op het Noordeinde in Delft gebeurt het interpoleren wel aan de oneven kant, maar niet aan de even kant en ik kan geen verschil ontdekken. Moeten een interpolerende lijn ook nog anderszins aan een straat gekoppeld worden en hoe dan toch?

Overigens: hoe krijg ik JOSM engelstalig?

Hoe kan ik huisnummers aan een flat op de juiste manier toevoegen?
Ik wil aan een flat gebouw de volgende nummer reeks toekennen 20a -38d
Moet ik dan losse nummers aan de building toevoegen of portieken aanmaken of iets dergelijks.
Graag advies over de juiste werkwijze.

Huisnummers, aanbrengen ja. Maar tot nu toe ben ik daar vanaf gebleven. In Gorinchem staan de huisnummers prominent op de kaart, geografisch minder fraai. Kunnen ze in een andere kaartlaag, bv dieper worden aangebracht ? En hoe ?

Nondeju, zitter er eindelijk huisnummers in OSM, is de rendering weer niet goed, haha :sunglasses:

De huisnummers zouden hooguit alleen maar één laag dieper zichtbaar kunnen zijn maar dat is dan meteen ook de laatste laag. Met andere woorden: de huisnummers zitten al diep verstopt. Maar je mag uiteraard een melding maken of de benodigde code aandragen.

Beste Lambertus, Ik was vergeten erbij te melden dat er verschil zit tussen kijken en bewerken. De nummers staan bij bekijken netjes in de panden ! Maar bij bewerken worden het helder blauwe punten die alles overstemmen. Je moet inzoomen om nog wat details van de straat of de stad te zien. Je wordt voor die benadering, alles willen zien om iets aan te passen, gelijk gestraft, de hoeveelheid data is gigantisch.
Greetz Hendrik
Newbie

Ik heb een poging gedaan om mijn manier van werken met huisnummers wat te beschrijven. Voorlopig nog enkel in het Engels, maar ik hoop binnenkort de pagina ook naar het Nederlands te vertalen.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Escada/JOSM_and_Housenumbers

Het is nogal moeilijk om een en ander duidelijk te omschrijven, maar hopelijk heeft iemand er wat aan.

Groeten

Marc

Hallo Allemaal

De nieuwe Android App, Keypad-Mapper Versie 3.1 is nu verkrijgbaar!

Keypad-Mapper is een Android App die het efficiënt en gemakkelijk maakt om huisnummers en adressen in kaart te brengen en te registreren voor OpenStreetMap (OSM)

Dit zijn de nieuwe functies:

:arrow_forward: audio notitie knop stelt de gebruiker in staat een stem opname te maken en die met de GPS coördinaten op te slaan.
:arrow_forward: opname knop stelde de gebruiker in staat de data verwerking te starten/stoppen
:arrow_forward: geoptimaliseerde scherm indeling voor grotere apparaten/tablets (7“ of groter)
:arrow_forward: verbeterde gebruikersvriendelijkheid (grotere tekens, beter contrast, R/V/L op keypad scherm vervangen door pijlen)
:arrow_forward: toegevoegde instellingen optie: zet GPS uit, , trillingen bij het invoeren van gegevens en het gebruik van het kompas
:arrow_forward: ondersteunt nu apparaten met slechts één camera (bijv. Nexus 7);
:arrow_forward: Russische wiki pagina is nu ook beschikbaar;
:arrow_forward: bug reparatie

Details zijn te vinden in de nieuwe Help-tekst binnen de applicatie of hier: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Keypad-Mapper_3

Veel plezier met deze nieuwe versie!

Voeg a.u.b. uw ideeën en wensen toe aan de Keypad-Mapper wiki pagina.

Groet
Christia Katrina

Als je met adressen aan de slag wilt, geef de betreffende plaats dan door via dit topic: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=18311&p=6. Met jouw hulp kunnen alle adressen en panden namelijk geïmporteerd worden vanuit de BAG.

Cheers, Johan