Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Wie kan mij helpen om twee Garmin Oregon 450 instaleren?
Ik loop vast met downloaden openstreetmap naar Garmin.
Ik woon in Heemskerk. tel. 0653146139
Dank u

Beste Arie,
Zie http://www.nederlandfietsland.nl/fietsen-met-gps/les-2-introductie-basecamp
Je kan ze ook kant en klaar op SD kaart bestellen

Waarom routeert op ofm benelux full de Heinenooordtunnel in mapsource niet meer op instelling auto of fiets. De “fout” zit 'm in de roltrappen. Ze staan als
escalator=yes
bicycle=yes
highway=steps

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.83192&lon=4.5128&zoom=17&layers=M

Op instelling voetganger routeert de tunnel wel. Het is dus geen node-kwestie.

Op de lightversie van 16-2-13 routeert de tunnel wel.

'k Ga het nog even in basecamp uittesten en op de gps zelf.

Het gekke is dat de maastunnel wel op instelling fiets routeert. De enige extra tag is ook nog tunnel=yes

Wat zie ik over het hoofd?

Zou de tag tunnel=yes op de roltrap in de maastunnel dan wel een fiets doorlaten en de roltrap in de Heinenoordtunnel zonder die tag niet. Is er al iets veranderd in de routing van OFM ivm de onverharde paden en heeft dat ook invloed op trappen met de tag bicycle=yes?
Op de etrex 30 ook alleen met instelling voetganger.

Zet de tag tunnel=yes erbij en kijk wat er gebeurt bij de volgende update.

Hoi Eggie,
Ik heb inderdaad iets veranderd aan de routering.
Dat komt omdat ik als test een extra hindernis op de trap heb gelegd, nl oneway=yes. NB om jou een plezier te doen omdat jouw Etrex zo graag trappen wil befietsen :smiley:
Met deze extra hindernis is de kans 50% kleiner dat er een fietser over een trap wordt gestuurd.
Ik was even vergeten dat er nog trappen met bicycle=yes bestonden, dacht dat alle trappen waar gefietst op kon worden ramp:bicycle=yes moesten hebben maar die Heinenooordtunnel was ik even vergeten. De maastunnel routeert wrsch wel maar dan in omgekeerde richting weer niet?

Ik zal die oneway regel maar herzien, als er bicycle=yes staat geen oneway dus.
Tunnel=yes is het zeker niet dus die tag kan je weer terugzetten.

Die tunneltag haal ik er snel weer af. Dan test ik bij de volgende update weer.

Toch routeert die Maastunnel in R dam in beide richtingen. Klopt dat -1 verhaal dan? Of heeft het toch met tunnel te maken?

Je hebt gelijk, dat heeft toch met de tunnel te maken, die wordt nl het eerst gerenderd vóór de trap.
Dus de OFM ziet die inderdaad niet als (rol)trap maar als routerende tunnel.
Nou ken ik beide situaties niet, gaat het om een trap in een tunnel bij de Heinenoordtunnel?
Dan is een extra tag tunnel=yes wél beter, en zal de OFM die trap niet renderen maar wel de tunnel.
Is het een trap naar de tunnelbuis, dan wordt de (rol)trap gerenderd.

Hoe die dan precies moet routeren zal ik oplossen, als je zo goed mogelijk de werkelijkheid beschrijft kom het wel goed.

Vervolg over de specifieke situatie in de Heinenoordtunnel in dit topic

hi wat is het verschil tussen de heienoord en de st annatunnel ? De open structuur van de 1e, beiden hebben een lift en roltrap, maar dan is dat bij de anna ingebouwd of is dat een vraag voor be ?

Die Antwerpse tunnel geeft niet de werkelijkheid weer. Rolstrap en lift ontbreken op de osm. De OFM zal altijd routeren. Overigens was de tunnel oorspronkelijk alleen bedoeld voor voetgangers. Fietsen mag nu ook. Als je de situatie goed kent kun je toch een lift toevoegen. Zelf weet ik niet waar die precies zit, maar neem aan in het gebouwtje wat je ziet op de luchtfoto. Nog opgeblazen aan het eind van WOII.
highway=elevator
bicycle=yes

De lift was ooit ook bedoeld voor ambulances, maar dat zal nu niet meer de bedoeling zijn. :slight_smile:
De eerste roltrappen waren van hout en in die tijd een nieuwtje.

Omdat ik nu vers begin met deze kaart, vallen me dingen op aan de website die ik straks niet meer zie.

Is er behoefte aan om dat hier te noemen?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? :confused:

Ik heb een vraagje over deze weg: http://www.openstreetmap.org/browse/way/26393326
Ik probeer hier overheen een fiets route te plannen met de OFM.
Ik het auto profiel wat ik normaal gebruik lukt dat niet. (niets vermijden)
Als ik het fiets profiel gebruik lukt dat wel (niet vermijden)

Dit vind ik vreemd aangezien op de website van OFM staat dat het kwa routering niet uitmaakt. (auto of fiets)
Iemand een idee hoe dit komt?

Gebruik je wel een van de laatste Basecampversies?
En carpoolstroken NIET vermijden, want anders worden onverharde wegen vermeden.

Basecap 4.2.1
OFM Benelux 29-6-2013

Auto: Niets vermijden → alle vinkjes uit
Fiets: carpool & stijgende paden vermijden (staan standaard aan, kan je niet uitzetten)

Je zou dus juist bij Fiets een probleem verwachten, maar die doet het op dit kleine stukje pad goed. Wordt natuurlijk geforceerd op het pad.

Ik zie het probleem niet, in de stand “rijden” (autoprofiel) gaat de route gewoon over de LF2; inde stand “Fietsen” niet, zoals voorspeld (vanwege carpoolstroken vermijden die standaard aan is).

Beetje vreemde route zie ik op jouw screenshot, hij gaat dwars door het veld waar niet eens wegen zijn. Zet je de viapunten wel op de goede plaats?

Ik heb jouw route proberen te reproduceren. Geen via punten.

Met een extra via punt op het berteffende pad, krijg ik weer lijnen waar helemaal geen wegen zijn.

Hier een linkje naar de gpx van de route http://www.ttvp.nl/OFM-test.gpx

Edit: Met routering op snelste tijd pakt nu wel het betreffende pad. Met een extra via punt precies op het pad gebeuren en nog steeds rare dingen.

Ja, is inderdaad vreemd. Snellere tijd gaat prima, kortere afstand neemt een zandpad meer naar het westen met omweg. Met een viapunt op de LF2 maakt BC er helemaal een puinhoop van. Je kan ook “wegen in woonwijken” vermijden aanvinken. Dat gaat ook goed (dan vermijdt die de voetpaden, niet de residential roads). Onverhard vermijden zou normaal ook een optie zijn ware het niet dat de LF2 hier als unpaved is gemapt. Maar wat betekent unpaved hier? Is dat goed verhard grind, gebruik dan liever surface=fine_gravel. Of is het een zandpad?

Bedankt voor de support! Ik weet niet precies wat voor weg het is. Via google street view lijkt het meer op surface=fine_gravel of surface=compacted. Ik fiets er zaterdag langs, en zal het daarna eventueel aanpassen.

Als je voor de eerste keer op een site komt, dan vallen je dingen op die wellicht de duidelijkheid niet ten goede komen, je hebt nog verwonder/verbaas momenten, je mist info etc. etc. Het zijn de zaken die je kunt gebruiken om een site te verbeteren, als daar behoefte aan is.

Ik merk nu al dat ik gisteren dingen drie keer moest herlezen, maar nadat het gelukt was om de kaart te installeren, ik ook al niet meer zie waar ik nu eigenlijk wat moeite mee had. Het gaat toch vaak om de precieze pagina/zinsopbouw etc, ook dingen waar je vaak met zijn allen eindeloos over kunt door emmeren.

Waar ik me nog wel over verbaas is dat de site niet ook een nl versie heeft (of mis ik die?), daar zal toch wel de grootste doelgroep zitten?

Wat ik mis (of over het hoofd zie), zijn plaatjes van hetzelfde gebied, een met light en een met uitgebreide kaart, om het verschil te kunnen zien. Je voelt wel aan wat het verschil is, maar zichtbaar is het niet (althans).

Ok, da’s duidelijk. Doelgroep komt voor driekwart uit NL en België, in de tips & tricks zijn een antal pagina’s in het NL vertaald maar verder is de rest alleen in het Engels. Wat extra plaatjes van het zelfde gebied waarin het verschil tussen light en full versie water beter tot uiting komt is een goede suggestie, bedankt daarvoor.