Nieuwe gratis navigatieapp voor Android

Toch even goed kijken :wink:

http://www.navmii.com/Android/?country=GB

Maar hoe je het nu kunt downloaden ?? Op de market kan ik het ook niet vinden.

Ik zal er eens naar kijken.

Ben zelf al een tijdje bezig met Osmand (ook gratis en met offline kaarten)

Zie ook
http://osmand.net/ klik op latest download voor gratis download
http://code.google.com/p/osmand/wiki/HowToArticles
http://groups.google.com/group/osmand/topics?gvc=2

NavFree is gewoon te downloaden vanaf de Market.

Inderdaad op de Market te vinden.

Meteen gedownload en ook kaart van Nederland geinstalleerd.

Nu zegt ie ‘Zwak GPS-signaal’ wat wel klopt want ik zit binnen.

Ik druk wanhopig op de - maar een wereldkaart verschijnt niet.

Slechte eerste indruk.

Ik moet toch niet naar buiten hoeven om te kijken of die
vectorkaarten wat zijn…?

Dat moest maar dan komt er ook een erg mooie kaart.

In en uitzoomen gaat sneller dan bij Osmand. Dit ligt waarschijnlijk ook aan het per
zoomniveau minder laten zien. Kan Osmand natuurlijk ook gaan doen of als optie.

Tweede indruk zeer positief

Brabant en Limburg staan niet helemaal op de Nederland kaart, beetje onzorgvuldig geknipt.

Die kaart is 204 MB groot. Osmand heeft daarvoor 518 MB nodig.

Klopt. Deze keer had ik niet goed gekeken. :wink:

Ik heb em inmiddels geinstalleerd. Ziet er erg gelikt uit. Komt goed over. Zag wel een paar dingen die me niet zo bevallen maar kan zijn dat ik nog niet goed gekeken heb. Ik ben mn geintereseerd in het recreatieve gebruik (mn Fietsen). Ik zag niet dat je GPX files kunt inlezen en/of laten aanmaken. Als voertuig is fiets wel in te stellen (aangenomen dat ze een fiets bedoelen met “Cyclus”) maar dan routeert ie nog steeds niet echt lekker. Stuurt je ipv over fietspaden gewoon over de hoofdweg. Dat doet Osmand zo op het eerste gezicht veel beter (maar ook nog niet heel erg goed). Zoeken op adressen gaat blijkbaar alleen als je internet verbinding hebt. (ms een reden waarom de Osmand offline data meer MB is??)

Wat wel weer leuk is dat je Nederlands gesproken begeleiding kunt instellen.

Ik denk dat men zich mn heeft gefocust op gebruik voor de auto. Voor recreatief gebruik ben ik nog niet zo overtuigd maar… wie weet komt dat nog. Het ziet er hoe dan ook wel erg professioneel uit.

Ik kan hem nog steeds niet vinden op de Market.

Maar ben bang dat ik de oorzaak al gevonden heb. Op https://market.android.com/details?id=com.navfree.android.OSM.ALL wordt minimaal Android 2.2 aangegeven.
En ik ben bang dat ik met mijn telefoontje op 2.1 zal blijven hangen. De market filtert apps die ik niet kan gebruiken op mijn telefoon er vast voor mij uit.
Maar eens rondkijken voor een andere foon…

Toch blijft Navit ook aardig. Niet snel, en routeren ook niet altijd vlekkeloos maar voor recreatief gebruik kan ik net als Ligfietser’s type file de weergave helemaal naar eigen hand zetten. Dus lekker dikke fietspaden … :wink:

It need’s Android 2.2 or higher. So if you have an older Smartphone you don’t see it on the market.

Het hebt Android 2.2 of hoger nodig. Dus als je een oudere Smartphone hebt, u ziet niet op de market.

Edit: Oops, I see you already found out :wink:

Toevallig op nu.nl, een review (http://www.nu.nl/gadgets/2684834/appreview-navfree-gps-live-netherlands.html) . Is toch apart dat het als een nadeel wordt gezien dat de kaart door de community up to date gehouden wordt. De reviewer heeft toch liever een bedrijf de dat doet, terwijl er geen enkele garantie is dat dat beter is. Je weet in ieder geval zeker dat je ervoor betaald en dat je niet zelf de verbeteringen kunt doorvoeren.
Kan me trouwens niet voorstellen dat de kaart van nederland bij de grens niet compleet is, ligt dit misschien aan het kaart-deel voor navfree dat hier wordt gebruikt?

Robin Smit van MacWorld lijkt een wat slordige review gemaakt te hebben. Zo heeft hij het over OpenStreetView. Dat de kaarten niet altijd juist zijn klopt. OSM bevat immers genoeg fouten. Net als de kaarten van Teleatlas en Navteq trouwens (N57 :-). Het incompleet zijn herken ik niet. De gratis Benelux versie van Navfree voor de Ipad loopt door tot een paar kilometer in Duitsland/Frankrijk (kleine test: de A31, Mönchengladbach, Aachen, Thionville en Lille staan erop).

Die is inderdaad aan de zuidgrens niet kompleet.

Duidelijk een geval van ‘landjepik’ :wink: door de Belgen want als je ook België (of was het België en Luxembeurg?) installeert is alles er.

Zal wel goed komen. Voor de volgende kaartupdate hoeven ze Nederland alleen anders ‘uit te snijden’.

Oruxmaps kan sinds kort ook het garmin img map formaat inlezen.
Hierbij een screenshot van de Openfietsmap. De opmaak ziet er niet geweldig uit (teveel labels, afwijkende kleuren) maar het werkt. :slight_smile:

De labels van de lijntjes kan je uitzetten heb ik gemerkt, ziet er al wat beter uit:

Oruxmaps begint snel het ultieme ding te worden. Ik werkte er al mee met zelfgebouwde mapsforge kaarten en eigen xml definities. Maar er is ook OpenAndromaps in mapsforge uitvoering met fiets- en wandelkaarten. En dan nu de IMG van Ligfietser.
Het routeert dan wel niet maar is enorm handig.

Hoe kan je met Oruxmaps routeren? Alleen met online kaarten?

Er staat: Het routeert dan wel !niet!. Leesfoutje :wink: ?

( Geplande tochten zet ik thuis uit en als gpx naar de mobiel. Na het laden kan ik de route dan in iedere gewenste kaart weergeven, wat ik zelf als erg prettig ervaar )

Dat mijn kaart niet routeert weet ik wel.
Maar ik bedoel hoe routeert Oruxmaps in het algemeen (heb geen ervaring met Oruxmaps).
Kan dat alleen online of ook met routerende offline kaarten?

Nee, gewoon niet. Dus niet alleen met jou kaart, maar met geen enkele kaart.
Het is een klassieke applicatie waar je alle kaartmateriaal ( en dat is behoorlijk veel ) die je wilt op kunt krijgen en overlays op kunt zetten. En tracks kunt volgen/maken. En klassiek routeren naar waypoints ( richting en afstand ) zoals bij geocaching. En dan nog wat koppelingen naar on-line trainings sites e.d. Ook geschikt voor zweefvliegen, hartslagmeter etc.
Het is modulair opgezet en wordt erg actief onderhouden en vertaald ( heb er nog wel kleinschalig aan mee vertaald ). De plugins voor Garmin en MapsForge zijn recent.
Vergelijk met OziExplorer, maar dan opener en voor Android. Ik gebruik het om fiets/voetpaden te tracken tegen de OSM achtergrond. Die heb ik dan off-line er op staan. Vroeger via MoBac, maar dat programma is nogal in ongenade gevallen bij de OSM systeembeheerders. Nu met MapsForge kaart en aagepaste xml ( type ) file. En dan de stafkaarten als ik buiten de gebaande paden ga.

Ik denk dat routeren op basis van de Google api of een andere er nog wel eens aan komt. Net als bij afstandmeten.nl. Die routeert via google maar kan het resultaat op OSM of OCM laten zien.

( NB: ik heb geen enkel financieel belang, maar ben vol bewondering voor de prestatie van 1 programmeur die dit gratis doet en altijd voor iedereen bereikbaar is ! )

Kom net terug uit Zutphen met Navfree. Werkt perfect. Bij Raalte stuitte ik op een rotonde die nog niet op de kaart stond. Ik zou die graag aanbrengen op de OSM, maar ik heb geen goed idee hoe ik dat moet doen. Het betreft een rotonde t.h.v. de Zwolsestraat.

Mooi om te zien dat twee professionele partijen, waaronder ons eigen AND, een van de zwakheden van Openstreetmap (address search) weten te omzeilen en Navfree nog beter maken: http://www.and.com/index.php?option=com_content&view=article&id=192&Itemid=56

Zo is Navfree hard op weg om een beter product te worden dan de Google maps app. Jammer alleen dat ze nog niet toe zijn gekomen aan het inbouwen van lane assist. Hopelijk is dat een kwestie van tijd…

Nu nog hopen dat ze de kaarten wat sneller updaten. Als ik nu NL of BNL wil downloaden dan zijn die een half jaar oud. Het zoeken naar mijn eigen huis (in OSM perfect aangegeven) lukt nu niet. Hopelijk gaat dat bij een update beter.

Is Navfree an app instead of Oruxmaps?

Now is 2013, how has it developped may be?