Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

@eggie,
Waarom denk je dat ik mijn vraag stel en jij komt met een tegenvraag… :wink: ? Ik wil ook niet zomaar een ander z’n tags verwijderen en ook niet mappen voor de renderer. Het gaat mij erom dat de kaartweergave (rendering) zo goed mogelijk de situatie in het veld weergeeft door het gebruik van de juiste tags. OSM (hoofdpagina in Mapnik stijl) geeft het goed weer, de Openfietsmap niet - daarom dus mijn vraag.
Ja, het is een noodopvang voor overtollig water en moet je op OSM zoiets dan wel taggen als basin (dat is dus de functie)?
Ja, het ziet er in het terrein uit als een wanordelijke mix van land en water zonder duidelijke structuren en met ruige begroeing, moerasland dus (dat is hoe het eruit ziet).

Aangezien we volgens mij op OSM uitgaan van hetgeen we waarnemen in het terrein krijg ik ook de neiging om toch de landuse=basin tag te verwijderen en de functie als ‘reservoir’ dan maar toe te voegen aan de al bestaande ‘note’. Of zou het eleganter opgelost kunnen worden binnen de scripts voor het genereren van de OFM (Ligfietser?)?

Eggie heeft gelijk, dat komt door de tag landuse=basin: http://www.openstreetmap.org/browse/way/176775268

Er staat bovendien ook nog eens bij basin=retention, volgens de wiki “A retention basin catches storm water and retains it, forming an artificial pond” Nat dus blauw op de OFM.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:basin

basin=detention zou een droog basin moeten zijn, die zou ik dan weer kunnen uitsluiten bij het opvullen met water en alleen alle landuse=basin zonder de tag basin=detention blauw kleuren.
Op Mapnik staat dat gebied overigens ook onder water, dus ik snap jouw opmerking niet dat het daar wel goed is gerenderd?

PS
Ik zie dat in mijn scripts natural=wetland niet wordt gerenderd omdat die alleen landuse=basin ziet. Dit kan ook nog verbeterd worden zodat die beide tags rendert, zoals Mapnik het ook doet.
Reservoir of basin maakt niet uit, beiden worden identiek gerenderd.

Het is verwarrend… als je landuse=basis “tagt” dan zie je het “donkerder” worden en zeker geen blauw, maar kennelijk in Mapnic en OFM wel. Als ik op de wiki kijk zie ik als voorbeeld van basin een opslagtank op de foto.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Wasserspeicher_an_Essens_h%C3%B6chstem_Punkt_DSCF1228.jpg

landuse basin Waterbekken Resultaat dus blauw.

Bij de van Brienenoord staan zulke bekkens, maar die staan weer als building=yes. Je ziet immers geen water.

Wellicht heeft de wiki een ander idee van waterbekken. In Frankrijk worden de opslagbekkens (voor de droge tijd) vaak als landuse=reservoir getagged. ook de kleine vijvers. Op het plaatje van de wiki staat dan weer een stuwmeer.

Ik zou dus achtergrond gras zetten o.i.d. en als het een natte boel is natural= wetland

In de aangehaalde permalink voor het getoonde gebied staat als laatste …&layers=M. Daarmee wordt toch bedoeld dat je naar de Mapnik gerenderde kaart zit te kijken? Ik zie daar toch echt allemaal ‘waterplantjes’ symbolen, dus waarom is mijn opmerking dan niet duidelijk?
Is verder ook niet belangrijk - ik zal de tag van het waterbekken verwijderen. Dank voor het meedenken.

Als je alleen wilt dat die ‘waterplantjes’ ook op de OFM worden gerenderd, dan kan dat simpel worden opgelost in mijn scripts. Die renderden alleen de landuse=basin (=blauw vlak) en verder keek die niet verder dan zijn neus lang was. Als je de tag van het waterbekken gaat verwijderen, ben je dan niet bezig met het taggen voor de renderer? Iemand heeft landuse=basin en basin=retention daar toch niet voor niets neergezet? Als ik jouw beschrijving lees moet dat basin=detention zijn mocht het droog staan. Dan komt dat tzt ook ‘droog’ op de OFM te staan.

@ligfietser, het blijft een lastig geval daar. Ik vind het logisch dat die ‘waterplantjes’ ook op OFM zichtbaar zijn omdat het ook echt om natuurlijk ‘natland’ gaat - stukjes droog, stukjes nat en ruig begroeid met gras, riet, biezen, struikjes, etc… Het wemelt er ook van de vogels. Er is m.i. dus geen sprake van een waterbekken dat normaliter droog staat. Vandaar dus ook dat ik het uiteindelijk niet ‘taggen voor de renderer’ vond als ik de tag voor het waterbekken zou verwijderen. Dus wat is wijsheid? Ik weet het niet meer.
PS. OFM laat een ander stukje wetland in het Balijbosgebied bij Zoetermeer trouwens wel zien als wetland (met waterplantjes :wink: : http://www.openstreetmap.org/?lat=52.03883&lon=4.44341&zoom=17&layers=M

Dat komt omdat hier het wetland niet tegelijk getagd wordt met een ander soort landuse zoals bij jouw landuse=basin het geval was.
Als een polygoon zowel met landuse=basin als natural=wetland is getagd, gaf de OFM landuse=basin de voorrang omdat die toevallig eerder in mijn script stond.
Ik kan dat wel aanpassen zodat beide tags voortaan gerenderd worden.

Zou mooi zijn, maar ik wil niets forceren en zie het a.u.b. ook niet als ‘mijn zin willen hebben’ :slight_smile:

Zonet heb ik de EU versie van Openfietsmap geïnstalleerd, van 04-04-2012.
Zip uitgepakt, install gedraaid.
Nu zijn al mijn kaarten verdwenen uit Mapsource.
D.w.z. niet uit de lijst met kaarten, maar de kaarten zijn leeg. Geen beeld meer.
In sommige gevallen staat er nog wat van die standaard Wereldkaart.

In BaseCamp staat alles nog, in Mapsource is alles weg. In de registry zie ik het allemaal nog, MapsetToolkit laat het allemaal zien.
Herinstalleren met MapsetToolkit helpt niet.
Weggooien cache helpt ook niet.

Maar de Mapsource kaarten zijn helemaal leeg. Iemand enig idee?
Kan niet veel zijn, zou je zeggen.

Gebruik eens de toetscombinatie Ctrl-G…

Wow. Helemaal goed.
Die ken ik in Emacs, maar in Mapsource…
Bedankt!

Stond ook in de FAQ, http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/mapsource_nl
Ik heb er maar een plaatje bijgevoegd, misschien valt het dan beter op :roll_eyes:

Er is een nieuwe update van de Openfietsmap Europa:

De kaart bestaat nu uit 4 delen. Die kunnen gecombineerd worden tot één deel, maar die totale kaart heeft echter nog geen werkende zoekindex (te grote kaart).

Screenshots:

Ha Ligfietser,

Bedankt weer! Net op tijd voor m’n Ierlandreisje. 'k Zocht een recente kaart met hoogtelijnen. Had de Kowoma-kaart gedownload, maar daar heet elke Pub… Biergarten (met grote Duitse bierpul) en je komt er via de "geteerte- , ungeteerte Strasse oder Pfad. Toch niet echt Keltisch. :slight_smile: Lijkt me zelfs niet leuk voor een Duitse toerist in Ierland.

Eggie

Wie kan mij helpen om twee Garmin Oregon 450 instaleren?
Ik loop vast met downloaden openstreetmap naar Garmin.
Ik woon in Heemskerk. tel. 0653146139
Dank u

Beste Arie,
Zie http://www.nederlandfietsland.nl/fietsen-met-gps/les-2-introductie-basecamp
Je kan ze ook kant en klaar op SD kaart bestellen

Waarom routeert op ofm benelux full de Heinenooordtunnel in mapsource niet meer op instelling auto of fiets. De “fout” zit 'm in de roltrappen. Ze staan als
escalator=yes
bicycle=yes
highway=steps

http://www.openstreetmap.org/?lat=51.83192&lon=4.5128&zoom=17&layers=M

Op instelling voetganger routeert de tunnel wel. Het is dus geen node-kwestie.

Op de lightversie van 16-2-13 routeert de tunnel wel.

'k Ga het nog even in basecamp uittesten en op de gps zelf.

Het gekke is dat de maastunnel wel op instelling fiets routeert. De enige extra tag is ook nog tunnel=yes

Wat zie ik over het hoofd?

Zou de tag tunnel=yes op de roltrap in de maastunnel dan wel een fiets doorlaten en de roltrap in de Heinenoordtunnel zonder die tag niet. Is er al iets veranderd in de routing van OFM ivm de onverharde paden en heeft dat ook invloed op trappen met de tag bicycle=yes?
Op de etrex 30 ook alleen met instelling voetganger.

Zet de tag tunnel=yes erbij en kijk wat er gebeurt bij de volgende update.

Hoi Eggie,
Ik heb inderdaad iets veranderd aan de routering.
Dat komt omdat ik als test een extra hindernis op de trap heb gelegd, nl oneway=yes. NB om jou een plezier te doen omdat jouw Etrex zo graag trappen wil befietsen :smiley:
Met deze extra hindernis is de kans 50% kleiner dat er een fietser over een trap wordt gestuurd.
Ik was even vergeten dat er nog trappen met bicycle=yes bestonden, dacht dat alle trappen waar gefietst op kon worden ramp:bicycle=yes moesten hebben maar die Heinenooordtunnel was ik even vergeten. De maastunnel routeert wrsch wel maar dan in omgekeerde richting weer niet?

Ik zal die oneway regel maar herzien, als er bicycle=yes staat geen oneway dus.
Tunnel=yes is het zeker niet dus die tag kan je weer terugzetten.

Die tunneltag haal ik er snel weer af. Dan test ik bij de volgende update weer.

Toch routeert die Maastunnel in R dam in beide richtingen. Klopt dat -1 verhaal dan? Of heeft het toch met tunnel te maken?