Webkaartje met Fietstags

highway=pedestrian zijn bijna altijd verhard dus vond ik het niet nodig die specifiek als verhard te tonen, maar als daar behoefte aan is kan ik dat aanpassen.
Fietsenzaken met naam hebben er nooit in gestaan, dat had je op Noordfiets’ kaartje gezien.
Bicycle=designated en footways worden nu ook als cycleway aangegeven.

Is aangepast, moest nog even wat zaken elders rechtzetten :wink:
Iedereen nog de beste wensen!

Ja inderdaad. Allen de beste wensen en happy mapping toegewenst.

Je moet toch nog wat vaker naar de sportschool hoor want hij staat nog steeds scheef. Bedankt voor het aanpassen. Ik vind het toch wel handig om de namen van de fietswinkels te zien. Misschien heb je hier (=testkaartje) iets aan. Ik moest in layerdef en noordpass wat aanpassen.

Hi PeeWee,
Test kaartje zoals je zegt, kijkend als liefhebber, valt de witte tekst tegen de vele wegen weg, inzoomen helpt wel iets. Is er een andere kleur mogelijk voor de namen van de ondernemingen ? Of is omzetten veel extra werk ?
Groeten,
& Wensen voor 2013

Vreemd dat de tekst bij jouw wit is. bij mij is het geel en dat was ook de bedoeling. Technisch is het niet moeilijk dit aan te passen maar ik laat de layout graag over aan ligfietser. Te veel kapiteins op een schip gaat niet werken. :wink:

Ik denk dat je de codes voor IE9/10 nog niet hebt aangepast. Ik heb de achtergrond wat zwarter gemaakt zodat de letters beter leesbaar zijn:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=cycleways&zoom=16&lat=52.08949&lon=5.12496&layers=B00000FFFFFFFFFFFTFFFFF

Misschien ook wat meer fietsen dit jaar :stuck_out_tongue:

Zo zeg… een fraaie trap en hij helt zo over naar de andere kant. Van alle markten thuis hoor die Ligfietser. :wink:

Het was inderdaad een IE probleem (vergeten aan te passen dus) en bovendien was het een testkaartje. :wink: (daar kom ik goed weg) .

Ik zie dat je de boel hebt aangepast. In FF en Chrome ziet het er nu goed uit maar bij mij in IE9 zie ik geen zwarte achtergrond bij de namen van de fietswinkels. Ik heb ook nog even wat geprobeerd dat werkend te krijgen maar dat lukt mij niet. Enig idee?

Heb je het draadje over cycleway=track gelezen? zit daar nog iets bij om op te nemen in de BTM?

De variabele labelOutlineColor doet het blijkbaar niet bij IE, misschien dat Noordfiets een oplossing weet?
Ik heb de labels dus maar zwart gemaakt bij IE.

Ik weet niet precies waar die cycleway=track discussie over ging, heb het niet gevolgd. De oude Potlatch plakte standaard bij iedere highway=cycleway een tag cycleway=track, geen idee waar dat voor nodig was, maar dat verklaart een hoop van die combinaties. Gewoon negeren of met JOSM opschonen, lijkt me vrij eenvoudig.
cycleway=track icm highway=track is een heel ander verhaal, dat is geen bug maar wel een erg verwarrende combinatie.

Lekker zeg dat Potlatch. Ben blij dat ik JOSM gebruik. Het aantal wegen highway=cycleway & cycleway = * is dermate groot dat me dat met JOSM geen leuke klus lijkt als je dat per in te laden gebied wilt doen. Of bedoel je om deze wegen middels overpassform op te halen, in JOSM te bewerken door alle cycleway=* er uit de halen en weer te uploaden? Misschien is dat nog wel de handigste manier (of gewoon negeren :wink: ) Gelukkig valt deze combinatie er bij de JOSM validatie wel uit (maar dan moet je dat wel altijd doen).

Klopt en ik als fietser wil die eigenlijk wel op het kaartje zien omdat ik dan kan bepalen of ik daar 2 aparte highways van kan maken. Kijk bv eens hier (=testkaartje). Als dit bij mij in de buurt zou zijn zou ik er graag eens langs fietsen en kijken wat er nu werkelijk aan de hand is. Wat mij betreft mag je deze gele en blauwe lijntjes opnemen in de BTM (en dan maakt het mij niet uit op welk tabblad :wink: )

Met de overpass query is het heel simpel te doen, de vraag is of dat wenselijk is. Misschien zijn er mappers die met cycleway=track willen zeggen dat de highway=cycleway naast een weg ligt?
Beter gewoon negeren. Ik heb die combi bij de bugs layer toegevoegd.

Ik heb die combi nu bij de surface layer toegevoegd:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=surface&zoom=16&lat=52.05503&lon=5.62354&layers=B00000FFFFFFFFFFFTFFFFFF

Bij deze track staat bv cycleway=no, ik weet niet wat de bedoeling van die mapper is. Misschien bedoelt ie ‘hier is geen fietspad’ :wink:

Zou kunnen maar dat zijn de meeste niet volgens mij. Ik denk dus niet dat er iemand is die iets doet met deze informatie. Als iemand het er met overpass eruit gooit zou ik daar niet rouwig om zijn. Ik heb er geen last van maar zie het enkel als databasevervuiling.

Mijn dank is groot.

Ja en dan is het wel weer handig. Hoef ik er niet heen te fietsen :wink: Alhoewel … in dit geval zit er ook nog een bicycle=yes op. Moet ik alsnog op de fiets :wink:

Hoi Peewee,

Het is gewoon een track (gravel). Dat “no” kan weg. Op de routering heeft het trouwens geen invloed.

http://maps.google.nl/maps?q=schampsteeg+ede&hl=nl&ll=52.053433,5.624452&spn=0.00413,0.011169&hnear=Schampsteeg,+Ede,+Gelderland&gl=nl&t=m&z=17&layer=c&cbll=52.053433,5.624452&panoid=Uxer8XPIFU60lekPCpA-ew&cbp=12,359.73,0,16.08

Mocht je toch serieus :slight_smile: daar in de buurt komen kun je dan gelijk kijken of het Grebbeliniedijkje al weer terug is bij de Klomp. Dat heeft iemand “mijn dijkje” weggehaald omdat er tijdelijk een hek staat ivm woningbouw op die schans. :roll_eyes:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.049292&lon=5.557956&zoom=18&layers=M

Groet,
Eggie

Ik was er 1e kerstdag vlak ik de buurt en vast voornemens te gaan kijken hoe het daar nu mee stond maar het regende inmiddels zo hard dat ik toch maar voor de snelste route naar huis heb gekozen. :frowning: Volgende keer hopelijk meer geluk.

Die zijn inderdaad meestal verhard, echter niet altijd met dezelfde verharding. Ik gebruik dit kaartje vooral om te kijken of ik alle “routes” voor langzaam verkeer al gehad heb met taggen, vandaar dat het wel handig is dat het nu zichtbaar is.

Zo gebruikend valt me op dat ik te snel kaart wil schuiven.
Je ziet de term loading data, die verdwijnt dan weer, dan denk je ik moet het toch gelijk zien.
Dat duurt even en soms wat langer. En dat wat langer,
Zou er aan gegeven kunnen worden dat hij helemaal klaar is met tekenen, groen stoplicht, rood data laden, oranje verwerken.

Dat gaat slecht. Hij is namelijk in het script klaar als het balkje verdwijnt. De rest is afhankelijk van browser/pc snelheid.

Toegevoegd aan de bug-laag: fietspaden zonder straatnaam
Ook wegen met de straatnaam “fietspad” of “Pad” “Path” of “cycleway” worden gemarkeerd.

Achterliggende reden is dat bv de Garmin’s niet kunnen routeren naar wegen die niet routerend zijn (op zich logisch) en dat zijn op de OFM de hoofdwegen waar niet gefietst mag worden. De fietspaden die aan weerszijden van deze wegen liggen zijn meestal niet van straatnamen voorzien maar zouden eigenlijk wel benoemd moeten worden om ernaartoe te kunnen routeren. Met de laatste versie van de OFM is zoeken op huisnummerniveau mogelijk (de OFM bevat nu alle BAG data van heel Nederland), maar laat het afweten als die geen bijbehorende OSM straatnaam kan vinden. Dat komt ook voor in nieuwbouwwijken zonder straatnamen, bv hier.

Zeg je hiermee dat we alle fietspaden van een naam moeten voorzien?

Nee, dat hoeft niet voor alle fietspaden, alleen voor zover ze in een bepaalde straat liggen kan dat handig zijn. Fietspaden door het bos hebben meestal geen naam (tenzij het naast een track is die naar een huis voert, die hebben vaak wel een straatnaam). Ook stukjes die onderdeel maken van een kruispunt heb ik laten zitten, daar is het ook niet duidelijk bij welke straat ze nu horen.
Mbv deze overpass query kan je de onbenoemde fietspaden filteren en in JOSM exporteren

Voorbeeld:
Probeer maar eens te zoeken naar de Vredehofstraat in Soest op de OFM. Kan die niet vinden want Garmin indexeert alleen straten die routeren. Nu zijn de fietspaden wel routerend op de OFM maar de hoofdrijbaan waar de straatnaam op staat niet. Zie http://www.openstreetmap.org/browse/way/6997292 bicycle=no. Door de fietspaden die aan weerszijden van deze straat ook van een tag name=Vredehofstraat te voorzien los je dit probleem op.
't is wel een beetje taggen voor de renderer maar het is niet in strijd met het mappen voor OSM want het voegt wel degelijk nuttige info toe. Ik zie dat daar ook een fietspad dwars door een huis loopt dus die fouten pak je dan ook meteen mee :wink:

M.a.w. waarschijnlijk bijna alle verplichte fietspaden en brom-/fietspaden, toch?
Alleen de onverplichte fietspaden hebben in de meeste gevallen geen gebouwen langs de route.
Ik denk dat we dan de straatnaam drie keer krijgen in de kaarten.
Dan maar liever een andere oplossing (straatrelatie?)