Grid en GPS

Hoi, mijn waypoints staan op door Garmin geleverde kaart op de juiste plaats. Maar ik worstel met de instelling van mijn GPS, ondertussen staat de grid op gelijk aan de topo grid, maar welke grid is de juiste instelling om gelijk te lopen met de in OSM onderliggende grid ? De waypoints zijn binnen OSM niet te plaatsen en van inlezen weet ik nog niets.

Gebruikelijkst zijn Lengte/breedte hddd.ddddd° en kaartdatum WGS84, zie http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/280

Een GPS kaart is meestal WGS84, een topokaart kan verschillende projecties hebben, bv Nederland het Rijks Driehoek (RD) net.
Een (nieuwe papieren)TOPO kaart geschikt voor GPS heeft vaak twee Datums:WGS84 en een Grid van het betreffende land, let op dat andere landen soms geen Mercatorprojectie gebruiken.
Gelukkig kun je dit allemaal op een Outdoor toestel instellen, maar kijk eens waar je GPS op staat staat meestal bovenin als je op de map display zit.
Er zijn kleine pocketboekjes te koop bij bv Beversport over instellen van een GPS, die investering heb je er zo uit en ze passen ook heel makkelijk in je rugzak of broek.