Wandelpaden in Frankrijk worden verwijderd

Ter informatie, en voor wie het nog niet weet: de Franse wandelroutes worden momenteel verwijderd uit OSM.

Op Lonvia kan je dit zien: de kaart van Frankrijk is zo goed als blanco: http://hiking.waymarkedtrails.org/en/?zoom=7&lat=47.57203&lon=1.80261. De pelgrimsroutes maken geen onderdeel uit van het Franse Copyright, en zijn daarom nog zichtbaar. Alle GRs, PR’s etc. zijn copyrighted bij de FFRP, de Franse wandelorganisatie, en die geeft geen toestemming tot het publiceren van de routes.

Zie deze pagina http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_France/NettoyageDesItin%C3%A9rairesDeRandonn%C3%A9e voor meer uitleg. Je kan hier ook je stem doen gelden door aan te geven dat je het eens of oneens bent met het verwijderen van de wandelroutes uit OSM.

Ook kan je bij de FFRP stemmen voor het beschikbaar stellen van hun routes voor OSM: http://ffrandonnee.uservoice.com/forums/47437-general/suggestions/2139001-grant-openstreetmap-a-license-to-incorporate-grs. Kleine moeite, en misschien helpt het.

Groet,
Henk

Ik heb wat raars.

In chrome, baselayer openstreetmap bing etc daar kan ik het keuzerondje aan klikken en blijft het een keuzerondje, maar als ik een googlevariant aanklik dan blijft het een vierkantje in de opbouw met rondje en blauwe keuze. Vierkantje blijft zichtbaar en neemt niet de kleur van de background aan. In firefox alles wel goed.

Wat ik wel gedaan heb is bij een andere map in ander html bestand, de openlayers.js op de de PC gezet want ik wilde de blauwe kleur van de navigatie bar aanpassen, dus de images in kleur aangepast.
Deze ook geopend in chrome, maar geschiedenis wissen en ctrl-f5 haalde niks uit.

Dat bericht van Allroads kan ik niet helemaal plaatsen bij dit onderwerp. Het zij zo.

Die wandelroutes van FFRP: wellicht heeft het te maken met het verschijnen van de laatste Topokaart van Garmin voor Frankrijk. Deze bevat Activerouting en daarvoor zijn de hikingtrails van FFRP opgenomen in de database van de kaart. Daar zal vast voor betaald zijn door Garmin aan FFRP, dus is er een commercieel belang om deze hikingtrails niet op een andere manier ter beschikking te stellen. (my thought)
Gr.
Kees

Ohh daar staat mijn bericht, oeps dat heb je als je meerdere tabs open hebt staan, dacht het in het goede topic message box geschreven te hebben. En dan kan je het niet meer terugvinden :(:rolleyes:

moet in het webkaartje voor fietstags.

Mooi product. Blijft bizar om mensen te verbieden zelf een GR route in te tekenen op de kaart, op basis van eigen veldwerk. Is dat niet een issue voor de OSM Foundation?

Frankrijk en auteursrechten … daar wil je echt niet aan beginnen!

Neem aan dat het om de routes gaat en niet om de paden;)?

Je zou kunnen overwegen om de routes om te dopen naar bijvoorbeeld Big Walking Route (BWR)?

Hugo

Kan niet: niet alleen de naam valt onder het copyright, maar de route zelf. Je mag de route niet overnemen op een kaart, ook niet als je er een andere naam aan plakt.

Zo simpel is het niet. Met behulp van copyright alleen kunnen ze je niet verbieden een kaart te maken met “hier heb ik gewandeld”. Ze gebruiken een mix van copyright en merkenrecht.

Er is echter een veel belangrijker argument: Zij hebben wel geld om een advocaat te betalen en OSM niet. Het gaat er dus niet om wie er recht heeft, maar wie het neemt/krijgt. Niets nieuws onder de zon dus.

Net als Traildino heb ik ook de franse discussie proberen te lezen. De stellling die hij inneemt is correct, uitgangs punt is: we hebben te maken met de franse wet en die geeft aan dat als de route voldoende originaliteit bevat hij door copyright beschermt is. De franse rechter is bevoegd een oordeel over de mate van originaliteit te vellen.

wat het geld betreft: zou hier de Europese Unie en met name het departement van mevrouw Kroes (die gaat over de digitale agenda) hier geen mening obver hebben?

Hugo

Hier enkele stukken uit een policy statement van de Digitale agenda:

Volledige stuk hier:
http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/big-data-your-service

Uiteraard niet een duidelijke uitspraak wat er wel en niet kan, maar het blokkeren van de OSM data is zeker niet “in de geest” van de digitale agenda.

Wandelroutes onderhouden en boekjes erover uitgeven is helaas in dit geval geen “public sector”, maar gewoon een commerciële activiteit.

Koop - d.m.v. crowdfunding - een stategisch gelegen aantal hectares waar de GR5 overheen loopt en verleen alleen recht van overpad wanneer etc …
Agrarische grond in de Hexagon zal niet zo duur zijn.