Webkaartje met Fietstags

Het ging mij om de hekjes waar niks op staat, er moet juist yes of no opgezet worden om te routeren. Ligt aan de default.

[barrier] kleuren als er er geen yes en no op staat. nu de script nog.

Ok, alleen lijkt me het niet zinvol voor barrier=bollard, want die moet auto’s tegenhouden en geen fietsers.
En dan is bicycle=no niet voldoende want je hebt ook nog eens access=no/yes al dan niet icm bicycle=no/yes

Kortom nogal ingewikkeld. Beter een popup maken bij elke barrier, maar hoe doe je dat?

@ligfietser: het wordt steeds beter! Ik heb het ondertussen net gebruikt om een stukje fiets/bromfietspad in Anrhem Zuid te verbeteren (wat bleek: ik had het nog op moped=unknown staan). Ineens een overgang in kleuren terwijl die brommers nergens naar toe kunnen, dat gaf te denken, en was inderdaad nog incompleet.

Ik zeg “incompleet” maar een fiets/bromfietspad zonder moped=yes is fout getagd, want als fietspad. Het lijkt erop dat vele van die highway=cycleway zijn invoerd zonder duidelijkheid te geven op de moped= status. (Als ik moped=no zie, weet ik in ieder geval dat het een fietspad is en géén fiets/bromfietspad; als het er niet bij staat, weet ik niet of ik of iemand anders het over het hoofd heeft gezien. Helaas zijn er zo veel uitzonderingen dat je er niet vanuit kunt gaan dat het binnen de bebouwde kom fietspad is en buiten fiets/bromfietspad.)

Wat de opmerking van Allroads betreft: ik heb ook in het verleden nogal wat bollards e.d. ingevoerd zonder aan te geven wie ze mag paseren. Ik merk dat de JOSM presets een vraag stellen over bicycle=yes, foot=yes enz en ben dat ook later gaan aangeven. Of dat voor de router iets uit maakt? Maar het zou handig zijn om barrier= zonder aanduidingen op te sporen.

Goed bezig Ligfietser. Het wordt inderdaad steeds beter. Overigens staat de permalink bij mij (FF) rechtsboven en in Chrome wel netjes rechts beneden. Ik zal eens kijken hoe ik dat in FF goed kan krijgen.
De popup bij clicken doet het inderdaad niet meer. Ik weet even niet 123 de verklaring. Ik zal eens kijken of ik daar nog achter kan komen. Overigens denk ik dat het zinvoller is om bij het klikken een menu te zien waarmee je het gebied in JOSM/ Potlatch/Merkaartor kunt openen om meteen geconstateerde fouten er uit te halen. Ik zal nog eens kijken of ik van het weekend daar een oplossing voor kan vinden.

NB : Door de coderegels van : " var click = " tot en met " click.activate(); " te verwijderen kun je voorlopig de popup er helemaal uit halen. Beter geen popup dan 1 die niets doet.

Ik heb de permalink inderdaad nu rechtsboven en duidelijker in beeld.
De popup en overbodige codes er nu uitgehaald en de barrieres toegevoegd zonder access=* of bicycle=* of bollard.

In eerste instantie zag ik geel als opposite_lane en was verbaasd over al die lanes in mijn wijk …

Is de tag oneway:bicycle=no ook nog mee te nemen?

make_layer("http://overpass-api.de/api/interpreter?data=node[barrier][barrier!=bollard][bicycle!=no][bicycle!=yes][access!=private][access!=no]

waarom die bollard eruit?

dacht dat daar juist tags op miste

Fietsers kunnen er toch gewoon langs?

oneway:bicycle of bicycle:oneway is nog niet meegenomen, cycleway:right of :left ook niet en zo zijn er nog talloze combinaties te bedenken (denk aan verschillende access combinaties), daar wordt het kaartje niet overzichtelijker op.

Ik moet zeggen dat ik Ach3rOn wel begrijp. Omdat renderers geen aparte highway willen voor brommerts maken we er maar een fietspad van waar je niet op mag fietsen. Dat lijkt wel heel erg taggen voor de renderer (en dan niet om de bromfietspaden er mooi als fietpaden uit te laten zien maar omdat renderers anders problemen zouden krijgen). Is deze manier van taggen ergens uitvoerig besproken?

Ik zou me maar niet opwinden over die piepkleine verbindingsstukjes cycleway (voor mijn part maak je er highway=unclassified van) en ga eens uitzoeken hoe je die popup’s werkend krijg daar hebben we veel meer aan :sunglasses:

Ik noemde specifiek oneway:bicycle=no omdat die identiek is aan cycleway=opposite en alletwee gebruikt worden. Dus nu lijkt een buurt met veel eenrichtingswegen soms onvolledig gemapt omdat de oneway:bicycle=no niet gekleurd wordt. En ik hoef vast niet te zeggen dat oneway:bicycle=no mijn voorkeurstag is :stuck_out_tongue:

oneway:bicycle wordt idd redelijk veel gebruikt, hij zit er nu in:
[cycleway!=opposite][oneway=yes][‘oneway:bicycle’=no] dwz een combinatie van oneway=yes maar zonder cycleway=opposite (want beiden tegelijk komen ook vrij veel voor)

Ja, bedankt. Had net de source gedownload en was zelf ook aan het spelen geslagen op een lokale server.
Die permalink div boven aan de bladzijde, laat je die bewust staan?

NB1
Ik bedoelde trouwens dat beide tags in 1 laag kwamen. Uitgaande van het idee dat het niet uitmaakt welke van de twee tags je gebruikt, als de weg maar als tweerichting voor fietsers is getagd. Dus de volgende selectie:
make_layer(“http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(way[‘oneway:bicycle’=no] (bbox);node(w););out+skel;(way[cycleway=opposite] (bbox);node(w););out+skel;”, “yellow”, name=“Cycleway=opposite or \n oneway:bicyle=no (geel)”)

NB2
Beetje met de layout aan het stoeien geweest om de kaart volledig scherm te krijgen:
volledig scherm

De JOSM preset doet je denken dat je expliciet moet aangeven welke voortuigen een paal mogen passeren.

Maar volgens de wiki hoeft dat niet want de standaardwaarden zijn access=no, foot=yes, bicycle=yes

Nadat ik de JOSM preset ben gaan gebruiken, heb ik ook steeds foot=yes en bicycle=yes toegevoegd, maar ik zie dat dat niet nodig is.

Vandaar de verwarring, denk ik.

(Edit: een beetje off-topic hier: als default is access=no, werken die standaardwaarden voor paaltjes (barrier=bollard) juist niet voor snorfietsen (mofa=) op een verplicht fietspad en brommers (moped=) op een fiets/bromfietspad. **Als **de navigatiesoftware die standaard volgt …)

@Noordfiets: ik wist niet hoe je meerdere tags in één layer kon krijgen, dus als jouw oplossing werkt zal ik die graag inpassen. Dan zijn dus nog meer combinaties mogelijk, zoals met bicycle:oneway=no.
@Frank navigatiesoftware voor snorfietsen kan bij barrier=bollard die access=no tag makkelijk anders interpreteren door mofa=yes standaard toe te voegen. Dus die standaardwaarden zeggen niet alles, dat wordt bepaalt in de router. Het heeft dus ook weinig nut om in osm al die standaard tags er aan te gaan hangen. Bv bicycle=yes voor highway=cycleway etc. Pas als de situatie afwijkend wordt zijn die tags wél belangrijk.

Even aan het stoeien geweest, ook met de layout ( kaart volledig scherm ):

volledig scherm en combilayer 1 richting

Ziet er goed uit Noordfiets! Neem jij nu het stokje over? Zou ik geen bezwaar hebben, Peewee denk ik ook niet :wink:

Nog even over die oneway:bicycle=no, dat hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als cycleway=opposite want het wordt ook vaak gebruikt icm cycleway=(opposite_)lane of cycleway=(opposite_)track
De combinatie met opposite_track of opposite_lane is in feite dubbelop. Zoals hier
Verder heb je nog meer mogelijkheden, bv oneway=-1 of bicycle:oneway=no

Dat allemaal combinerend ziet het er dan zo uit (een commaatje of haakje vergeten en het werkt niet meer ;-))

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(way[cycleway=‘opposite’](bbox);node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=yes]‘bicycle:oneway’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=yes]‘oneway:bicycle’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=-1]‘oneway:bicycle’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=-1]‘bicycle:oneway’=no;node(w););out+skel;”,“yellow”,name=“oneway:bicycle=no of cycleway=opposite”)

Btw de attributie is geen cc-by-sa meer maar odbl

Cycleway=opposite is een @$@&$6 - tag. Wat je wilt is de oneway status beschrijven voor een specifiek voertuig. Dan is oneway:=yes/no logischer en was al die verwarring er niet geweest. Cycleway=* beschrijft een fysieke aanwezigheid, oneway=* een verkeersregel. Cycleway=opposite beschrijft een verkeersregel met een fysieke tag …
Ik zou dus gevoelsmatig cycleway=lane + oneway=yes taggen. Fysiek en verkeersregel.

Wat dat stokje betreft: in drie stukjes breken? Mijn layout staat nu op een ‘server’ in de achterkamer en is niet echt bedoeld voor massaal gebruik.

Wat ik nog eens wil uitzoeken is het maken van een popup en edit mogelijkheid.

Die attribute komt rechtstreeks uit de openlayers api …