Webkaartje met Fietstags

Ligt eraan wat je onder fietsstrook verstaat. Je zou een afscheiding met betonnen rand toch ook als fietsstrook kunnen zien?

Eigenlijk zou cycleway=track ook een mooie tag zijn bij een doorgetrokken streep en bij een onderbroken streep cycleway=lane?

Ik vind het nog steeds raar dat cycleway=track wordt gebruikt in vergelijking met highway=track.

In mijn ogen zegt track ook iets over de mogelijke vormen van ondergrond en de breedte.

cycleway=separated_lane

schijnbaar al gewoonlijk gebruik

http://www.streetfilms.org/physically-separated-bike-lanes/

in 2009 al voorgesteld en er nog niet door terwijl iedereen het er al over heeft, wat is dat dan OSM “eigenwijsheid”.

Die term cycleway=track lijkt me eerlijk gezegd ook verwarrend, overbodig en achterhaald. Ik lees hier en daar ook “deprecated”.
Maar in Potlatch zit die gewoon nog ingebakken.

Hetzelfde geldt voor cycleway=opposite / opposite_lane / opposite_track, je zou beter oneway:bicycle=no kunnen gebruiken icm cycleway=lane, cycleway:right=lane of cycleway:left=lane.
Nu is het gewoon gissen of die strook links, rechts of aan beide zijden ligt wanneer er oneway=yes icm opposite_lane wordt gebruikt.

“afgekeurd” snap daar de logica niet van, echt zo’n IT term, in mijn ogen, die de doorsnee niet kent. (invalid)

gescheiden wel, door doorgetrokken streep, zone, betondrand, verhoogd. paaltjes, etc.

De IT term “deprecated” betekent eerder “verouderd” dan “afgekeurd”. Het komt er op neer dat een andere oplossing de voorkeur heeft gekregen. Je kunt het zien als een waarschuwing dat de “deprecated” oplosing in de toekomst mogelijk niet meer ondersteund wordt door de software.

@peewee, ik heb ook highway=cycleway & moped=yes nog toegevoegd, want die ontbrak nog.

Eigenlijk moet je highway=cycleway & ( moped=yes óf moped=designated) in één call stoppen maar ik weet niet hoe.

Volgens RVV 1990. :slight_smile:
Hoofdstuk I Begripsbepalingen Artkel 1
“n. fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht”
en
“ad. rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden”

Ik zou zeggen, zodra er iets anders is dan door ‘strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan’ het géén fietsstrook is (volgens deze regeling). Betonblokjes, verhogingen, heuvels e.d. zijn m.i. meer dan “strepen” en maken dat het niet meer één rijbaan is met markering.

Dus als het een afscheiding is met een betonnen rand:

  • Als er een bord G11 (fiets) of G12a (fiets en bromfiets) aanwezig is, dan is het een fietspad.

  • Als er niets is, is het niets (tenminste geen cycleway) en ook geen voetpad; dan maar highway=path?

  • Als er toch een afbeelding van een fiets aangebracht is, dan is het niet volgens de regeling gemarkeerd. (Maar ik denk dat ik het inderdaad zou taggen als cycleway=lane.)

Frank, ik vind het prima als je het wetboek erbij haalt om je gelijk te halen :wink: en je hebt groot gelijk dat cycleway=track niet thuishoort onder de fietsstroken,
maar mijn bedoeling was om in de wiki een duidelijker onderscheid proberen te maken tussen de highway=cycleway 's (fietspaden) en de cycleway=* tags.
Die laatste heb ik nu onder de noemer ‘fietsstroken’ geplaatst, eerst stond daar de term ‘fietspaden’. Het merendeel van die cycleway tags heeft echter betrekking op fietsstroken en fietsrichting toegangsregels.
Dat er zo’n vreemde eend in de bijt tussen zit als cycleway=track, tja daar ben ik ook niet zo gecharmeerd van en wat mij betreft mogen ze die tag afvoeren.

Prima hoor. Ik heb op development maar een vraag gepost over het kunnen combineren van of the ene of de ander tag. Eens kijken wie er eenoplossing voor weet.

Ik kwam er voor de paardenkaart ook achter dat de ene “designated” gebruikt en de ander “yes”. `Dat moet ik nog eens aanpassen. Ik had meer het gevoelddat designated betekent dat het echt de bedoeling is dat je gebruikt maakt van die weg en dat yes betekent dat het mag c.q. toegestaan is. Subtiel verschil maar het is er wel. Als dit alles in de praktijk toch synoniem is dan zou het handig zijn daar afspraken over te maken en de database op te schonen met de “depricated” tag. :wink:

Zo doe ik het al een tijdje.

Snapt iemand wat het nut is van de bicycle=yes in de wiki bij het onverplichte fietspad.

https://maps.google.nl/maps?ll=52.062834,5.310452&spn=0.004525,0.027874&t=m&layer=c&cbll=52.06283,5.310454&panoid=m3A3M1_JfM47F7EWb-4tBw&cbp=11,19.47,0,5.06&z=16
Even verderop is geen trottoir voetpad meer alleen onverplicht fietspad.

Voor de fietser is het duidelijk, mag de weg gebruiken.
Hoewel dit bord anders zou sugeren: https://maps.google.nl/maps?ll=52.062874,5.310495&spn=0.004314,0.027874&t=m&layer=c&cbll=52.062871,5.310488&panoid=xwU1fqexCvzlf653qOg4IQ&cbp=11,70.18,0,12.33&z=16

Hoe zit het dan met voetganger? Waar moet die dan lopen?
Even verderop is geen trottoir voetpad meer alleen onverplicht fietspad.
Antwoord van een wetsdiender.

quote:
Onverplichte fietspad wordt niet genoemd en de memorie van toelichting heeft het ook alleen over fietspad en/of fiets/bromfietspad. Maw de voetganger zal in dit geval in de berm cq uiterst rechts van de rijbaan moeten gaan lopen.

plaats op de weg:
Artikel 4 RVV1990

1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

4.In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.

Dat probleem is nu ook opgelost, het is [moped~‘^designated$|^yes$’ ]

Ik heb het kaartje wat aangepast met andere m.i. wat logischer kleuren. Alle cycleway tags wat lichter (geel/rood) en highway=cycleways nu blauwig/paars/groen (mofa=no). Bicycle=no is nu zwart. Eigenlijk moeten alle wegen uitgevinkt, nu is het een zootje, maar desondanks toch wel goed bruikbaar om te kijken waar eea nog verbeterd kan worden.

“voetganger… moeten gaan lopen in de … rijbaan”: Lijkt me van niet.

Een “fietspad” is toch niet per definitie een “verplicht fietspad”. Waarom zou een voetganger niet kunnen lopen op de onverplicht fietspad. RVV noch Nota van toelichting zeggen toch niets over verplicht/onverplicht fietspaden in Artikel 4.

Iets anders is of de voetganger juist NIET moet gaan lopen op de weg, maar op de fietspad. Maar dat heeft met de afstand tussen (onverplicht) fietspad en weg, waardoor het maar de vraag is of de regel van Artikel 4 RVV1990 lid 2 moet gelden. Ik zou het hier niet weten en niet kunnen aangeven of ik foot=yes of juist foot=no op de weg moet taggen.

Ja dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken? :wink:

Ik heb het idee dat dit in de openlayer.js geregeld wordt maar ik kreeg het niet voor elkaar dit lokaal draaiend te krijgen. Jammer maar helaas.

Nu we toch bezig zijn om de moped tags wat te stroomlijnen heb ik nog een vraagje. Hoe taggen we het stukje weg van een fietspad naar een rijbaan (en vice versa) waar de brommerts moeten wisselen. Highway=cycleway is onlogisch omdat het niet voor fietsers bedoeld is. Zijn daar al afspraken over gemaakt?

Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging staat highway=cycleway met moped=yes voor een bromfietsverbinding.

Ik heb de betreffende wetsdienaar hierop ook al aangesproken, het bovenstaande was een citaat van hem.
Deze uitspraak heeft hij nu ingetrokken.

Moeten was niet correct.

Bij fietser, plaats op de weg: is “onverplicht fietspad” expliciet vermeld, zodoende hoef je die niet te gebruiken, zo word ook “verplicht fietspad” vermeld,

Mijn vraag was dan ook, hoe het voor de voetganger dan zit. Moet het daar dan ook staan “verplicht fietspad” en wat is dan een “fietspad” bij het voetgangers artikel.

Nu komt hij met de volgende opmerking:
Het onverplichte fietspad wordt niet genoemd. Dus de voetganger hoeft deze niet te gebruiken. Alleen het verplichte fietspad mits deze aanwezig is. Het is een soort trap. trede 1 voetganger gebruikt het voetpad, trede 2 als er geen voetpad is het verplichte fietspad etc…
wel met de opmerking van dat het wellicht verstandiger is om op het onverplichte fietspad te gaan lopen, omdat brommers scooters daar niet mogen rijden.

Het maakt dus niets uit hoe dicht een “onverplicht fietspad” bij de weg ligt. Maak ik hieruit op.
Een “fietspad” is toch niet per definitie een “verplicht fietspad”. Schijnbaar wel, binnen de RVV.

Artikel 4 RVV1990

1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Artikel 5

  1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
  2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
  3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor

Klinkt in mijn ogen compleet onlogisch.

In artikel 4 wordt geen onderscheid gemaakt tussen verplicht en onverplicht, dus is er ook geen onderscheid. M.a.w. voor een voetganger zijn alle fietspaden gelijk.

Bedankt. Had ik natuurlijk zelf moeten zoek maar goed. Ik vind die wiki wel vreemd. Ik ben best een conformist maar om een pad waar fietsers niets te zoeken hebben (waarom dan geen bicycle=no?) te taggen met Cycleway klinkt mij heel onlogisch. Kan iemand mij de logica uitleggen?

Ik weet niet waarom het niet (meer?) op de wiki staat, maar een bromfietsverbinding getagd als highway=cycleway is uiteraard moped=yes maar bicycle=no (en q.q. mofa=no).

Edit:En zo tag ik het ook, want anders gaat het met de routing voor fietsers helemaal fout (zij moeten op de fietspad blijven en mogen niet naar de weg gaan). Vaak is er dan ook dan een bord D105 (brommer links naar rijbaan, fietser rechts op verplicht fietspad).

Edit2: En die verbindingen zijn ook nog éénrichting (meestal is dat ook door de inrichting, diagonaal ingesneden, duidelijk).

Edit3: voor de liefhebber: http://www.brimos.nl/webshop/webshop/categorie/11.html :slight_smile:

Voor bromfietsverbindingen zou ik graag ook een aparte tag willen invoeren. Waarom bijvoorbeeld niet highway=moped_link?