Nieuwe fietspaden

Het fietspad begint achter de creche en loopt door tot aan de Oude Dijksterweg. Ik krijg de indruk dat er voorheen een voetpad liep, want ik zag een picknick tafel staan dat er behoorlijk oud uitzag. Dit voetpad is verhard (beton) en loopt langs het hoogholtje.

Ik heb daar geen bordje “Modder” gezien. Waarschijnlijk verbouwt deze boer geen bieten. De wegen die de boeren gebruiken om bieten te vervoeren, zijn behoorlijk smerig en soms glad, heb ik gemerkt

Volgend jaar maar eens alternatief naar NPZ dan …

Het is wel uitkijken:-)

Gisteren fietste ik op alternatieve wijze naar de weg die langs de dijk loopt. Deze weg is van Rijkswaterstaat of het Waterschap en is dus een privéweg. Ik fietste van Warffum naar de Noordpolderweg. Daar ging ik linksaf en kort daarna rechtsaf. Bij de ingang van de weg staat een bord: doodlopende weg na 2200 meter. Op de OSM staat deze weg aangegeven als een doorgaande weg voor fietsers en wandelaars. Na 2200 meter staat een bord: verboden toegang (behalve voor aanwonenden). Het is dus een verharde boerenree. Ik fietste door en de boer die op de tractor zat, groette me vriendelijk. Om op die privéweg te komen, is er een hekje voor fietsers en wandelaars en vanaf die kant staat er geen bord met verboden toegang.

Formeel had ik een bekeuring kunnen krijgen, maar in dat eenzame gebied is er geen politie om daar op te letten:)

Soms willen ze zelfs tol heffen geloof ik :wink: : https://maps.google.nl/?ll=53.404697,6.418118&spn=0.023231,0.044975&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.404441,6.418069&panoid=UbsezPhh1s7RXXlFHj0nLg&cbp=12,188.82,0,9.97

Ik heb eigenlijk nooit problemen met fietsen/wandelen over die toegangswegen. Of bij het wandelen over maaipaden.
Ik vraag me wel eens af of die wegen niet beter op service ipv unclassified kunnen staan.

Problemen heb ik ook nooit, behalve één keer in Duitsland. De beheerder had de weg afgesloten omdat er jongvee graasde.

Of dit een service weg is, weet ik niet. Dat bord staat er waarschijnlijk omdat de eigenaar van de grond niet wil dat mensen op zijn grond hun auto gaan draaien. Van de andere kant staat er geen verbodsbord. Ik heb de volgende tags meegegeven: Highway= unclassified, access=no, bicycle=yes, foot=yes

Daar ben ik al een paar keer langsgekomen en dat tolheffen valt wel mee:) Het waterschap of Rijkswaterstaat kan de weg in geval van nood afsluiten.

Ik bedoelde het meer als overpeinzing. de status van die wegen blijft voor mij altijd wat onduidelijk. Er staan er ook op die niet meer zijn dan een betonpad ( erfpad ) en als unclassified op OSM staan en dus ook zo gerendered worden. Als je dan het kaartbeeld ziet lijkt het alsof het ‘normale’ wegen zijn. Maar ze zitten er echt niet te wachten op bermtoeristen …

Misschien eens hier kijken.
NWB wegen, https://data.overheid.nl/data/dataset/nationaal-wegen-bestand-wegen-rijkswaterstaat met wms wfs voor in Josm
Of online via pdokviewer http://nieuwsinkaart.nl/pdok/ NWB wegvakken en topNL wegdeel vlakken vergelijken

Het NWB-Wegen is een digitaal geografisch bestand van nagenoeg alle wegen in Nederland. Opgenomen zijn alle wegen die worden beheerd door wegbeheerders als het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, echter alleen voor zover deze zijn voorzien van een straatnaam of nummer. Dus ook losliggende voet- en fietspaden en onverharde wegen zijn, indien voorzien van een straatnaam, in het NWB-Wegen opgenomen.

Let wel beheerd door is wat anders als eigendom. Er is wel te zien tot welk erf de wegbeheerderes NWB wegen “wel” verantwoordelijk zijn voor het beheer.

En dat geeft rond Pieterburen dan een heel opvallend inzicht: het grootste gedeelte van de wegen van en naar de dijk wordt niet beheerd …
Maar ook in eigen omgeving zie ik veel wegen die niet beheerd worden, terwijl ik daar toch vaak genoeg mensen aan het werk zie met onderhoud.

Ik schreef daarom “wel” beheerd, de enige conclusie die je kan trekken Let wel: deze wegen hebben naam of nummer.

Hoe de overige wegen beheerd worden staat er niet in. De wegen “zonder” naam of nummer. Kan nog steeds overheid of privat zijn.
Er zijn dus ook wegen met naam en nummer die door privat partij beheerd kunnen worden, en veelal ook in eigendom zijn.

En er zijn ook wegen met een naam die (gedeeltelijk) niet in het NWB staan, omdat het NWB gewoon niet echt compleet is. Plus verbindingen die helemaal niet bestaan. Dan hebben we het helemaal nog niet gehad over de acuraatheid van de geometrie.

Het enige waarin het NWB van nut is voor OSM, is voor het vinden van nieuwbouwwijken.

Wat je ook kan doen de weggenlegger aanvragen bij de Gemeente. Dit dan alleen voor buiten de bebouwde kom.
Helaas hebben vele nog geen digitale versie. Bij vele alleen en papieren wegenlegger ter inzage, “Dat kost teveel tijd”.
Ik heb een paar jaar geleden vele Gemeenten aangeschreven zo’n 30 stuks, respons met zeer uiteenlopende antwoorden.
Sinds 1996, 1983, niet bijgewerkt, terwijl het wettelijk verplicht is deze op orde te hebben.
Ook antwoorden van de Gemeenten, info afdeling, wat is een wegenlegger.
Geeft aan dat er maar weinig mensen zijn die er naar vragen.
Vele zijn met een inhaalslag bezig.
Maar ook vele beloftes wanneer deze digitaal dat ik hem toegestuurd zou krijgen, niet dus.

Sommige staan op internet als concept/besloten.

Hier als voorbeeld Baarle Nassau:
Kaart
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/12-202-0_wegenlegger_gemeente_Baarle-Nassau.pdf
Hiervan een afbeelding maken en onder Josm leggen voor vergelijk.
Data wegosmchrijving
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/wegenlegger_linkerblad_Baarle-Nassau_10-12-2009.pdf
Onderhoudsplichtige
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/wegenlegger_rechterblad_Baarle-Nassau_GS.pdf

website BN

Wat is een normale weg? Wat is een normaal fietspad? Een aantal wegen/fietspaden zijn dermate slecht onderhouden dat ze die naam eigenlijk niet meer verdienen. Dat kun je op de kaart niet zien. De Molenweg, een smal slecht onderhouden fietspad langs de Rasquerdermaar, of het Nijenhuispad zijn op dezelfde manier gerendered op de kaart. Toch is het Nijenhuispad aanzienlijk breder dan de Molenweg, om nog maar te zwijgen over de staat van onderhoud. Tja, ‘what’s in a name’? Het is moeilijk om een perfecte kaart te maken.

Allroads, dat van die wegenlegger klopt wel. Mijn gemeente, Groningen, is erg vooruitstrevend. Ik kan alles digitaal vinden behalve … de wegenlegger. Kapvergunningen, evenementen, meldingen slechte wegen e.d., monumenten ( erg mooi : http://fleximap.groningen.nl/gnmaps/monumenten/ ) en nog meer, maar geen wegenlegger! Ooit in een gesprek met de destijds nog topografische dienst begrepen dat gemeentes ook al niet al te vlot zijn met aanleveren wijzigingen.

Mattheus: perfect zal geen kaart zijn, maar ik vind OSM wel 1 van de beste, zoniet de beste. Vooral vanwege actualiteit. De Dijksterweg daar is ook wel erg uniek … slagboom in het midden, dwars over een erf, stuk 80, stuk 30.
Service of unclassified … ach ja, als de weg op de kaart staat is het ook al wat. Ik heb gewoon een voorkeur voor service op erfwegen, ongeacht of prive of openbaar.

De OSM is inderdaad één van de beste kaart. Wat ik jammer vind, is dat sommige mensen onbekend zijn in een gebied en daar toch gaan mappen d.m.v. de Bing kaart. Zo heb ik vorig jaar een route gepland over een weg die niet bestond, maar wel op de kaart stond. Dat betekende 8 km omfietsen.

Een voorkeur hebben we allemaal en er zijn grensgevallen. Een service road betekent voor mij een privé weg waar ik uit moet kijken. Tegen de tijd dat de koeien worden gemolken, kan er een stroomdraad gespannen zijn of iets dergelijks. Ik ben meerdere malen over de Dijksterweg gefietst en die slagboom tref ik daar altijd open aan. Het is wellicht handig om een aparte aanduiding voor dit soort wegen in te voeren. Zo is in Duitsland, ten noorden van Ditzmerverlaat de Denkmalstrasse van 15 december t/m 31 mei gesloten, ook voor fietsers. Het is wel gemapt, maar is niet zichtbaar op de kaart.

Als we deze weg;) opgaan met highway=service, wijken we waarschijnlijk af van de standaard die internationaal wordt gehanteerd: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dservice.

De tag wordt gebruikt voor toegangswegen naar bijvoorbeeld parkeerplaatsen, tankstations en ook naar gebouwen die wat verder van de weg afliggen. De tag access=no geeft dan aan dat je er niet op zou moeten rijden, tenzij je daar op een andere wijze toegang toe hebt.

Er zijn grensgevallen. De tag highway=service wordt gebruikt voor voor wegen die locaties leiden waar een bedrijf (in de breedste zin van het woord) is gevestigd. Het grote publiek heeft daar niets te zoeken. Een weg die naar een boerderij leidt, valt daar ook onder. De wegen die hier worden bedoeld, zijn wegen die worden gebruikt door Rijkswaterstaat en/of het Waterschap. Het grote publiek mag er niet komen, behalve fietsers en wandelaars. Aanwonenden mogen er wel gebruik van maken. Dit soort wegen wordt op verschillende manieren gemapt: unclassifed road (met access=no, etc., service road, of zelfs als fietspad.

Hoe vertaal je een Nederlandse situatie naar Engelse begrippen?

@Mattheus,

Dat begrijp ik niet. De voorbeelden die gegeven worden op zowel de Duitse als Engelse Wiki voor highway=service zijn toegang van de weg naar een tanksation (amenity=fuel) en een openbare parkeerplaats (amenity= parking. Volgens mij geen gebouwen of bedrijven waar het grote publiek niets te zoeken heeft. Ook de nederlandse Wiki (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features) heeft deze conventie overgenomen. De voorbeelden die jij noemt zijn een uitbreiding daarvan naar highway=service, waar ook de tag access=no bij hoort, maar dat is een kleine uitbreiding van de oorspronkelijke betekenis.

We kunnen natuurlijk in Nederland jou route volgen, maar dan is mijn punt: we wijken af van de internationale standaard. Dat is iets wat ik niet verstandig vind.

We volgen niet mijn route, integendeel. Ik heb me wellicht wat ongelukkig uitgedrukt waardoor jij een verkeerd beeld hebt gekregen. Bij mijn beste weten heb ik nog nooit de tag highway=service gebruikt. Wel heb ik diverse keren de tag highway=service veranderd in highway=unclassified.

Volgens de letterlijke definitie is 3/4 van de service roads verkeerd getagd. Vooral sommige Duitsers gebruiken deze tag te pas en te onpas. Kijk maar eens in Ost Friesland hoeveel service roads daar zijn. De ‘weg’ van de nieuwe veerdam naar de oude veerdam op Schiermonnikoog staat gemapt als fietspad. In Duitsland zijn vergelijkbare wegen soms gemapt als service road.

P.S. De weg tussen de nieuwe veerdam en de oude veerdam is gemapt als fietspad, terwijl de vergelijkbare weg vanaf de nieuwe veerdam oostwaarts is gemapt als unclassified road.

Hugo, ik begrijp even iets niet: de tag service is gewoon ook voor een weg naar een woning, die enkel naar die woning leidt. Letterlijk van de wiki:

“Generally for access to a building, motorway service station, beach, campsite, industrial estate, business park, etc.”
en

"Mit highway=service können alle möglichen Zufahrtswege beschrieben werden, zum Beispiel: Gebäude aller Art, Tankstellen, Strand, Campingplatz, Industriegebiet, Gewerbegebiet, Parkplätze und natürlich anderes. "

Bij beide staat het ook gewoon bij de voorbeelden.

Het taggen van een weg naar een boerderij met ‘service’ is dus ook geheel volgens de internationale standaard. Of is een boerderij soms geen gebouw? De Oosterburen doen dit dan ook keurig. Het is in dit geval toch echt NL dat afwijkt, en onterecht wat mij betreft.