Nieuwe fietspaden

eggie schreef; De rotonde wordt deze maand officieel geopend. (Noord Beveland)
BODE 10 okt 2012

Rotonde op ‘Hoveijn’ gaat officieel open
WISSENKERKE - Op vrijdag 26 oktober worden de rotonde op het voormalige kruispunt Hoveijn, het nieuwe fietspad tussen de dorpen Wissenkerke en Geers-dijk en de tunnel onder de Oost-Westweg officieel geopend. Ze maken alle drie onderdeel uit van een nieuwe routestruc¬tuur rondom het dorp Wissenkerke. De vernieuwingen zijn volgens de gemeente Noord-Beveland zowel een impuls voor het toerisme als voor de verkeersveilig¬heid. Tijdens de bijeenkomst op 26 oktober wordt ook een gedenkteken onthuld voor de verkeersslachtoffers op het voormalige kruispunt Hoveijn. Iedereen is welkom de opening bij te wonen.

Mogelijk kun je wat met dit bericht eggie.

mvrgr jan

Iets voor een mapper in de buurt van Enter Wierden.

In de Wierdenseweg is een brug over de Regge.
Naast deze brug is nog een noodbrug gemapt.
Volgen informatie die ik vandaag kreeg nav een vraag is deze noodbrug er niet meer.
Kan iemand dit zonodig aanpassen?
Ik kan er zelf moeilijk langs gaan om de situatie te bezien.

Nu kun je niet goed routeren van de Wierdenseweg naar het natuurgebied.
Daar heb in 2006 wel gewandeld, vanuit vakantiepark De Elsgraven.

mvrgr jan.

Ha Jan,

Dan zet ik in ieder geval het tunneltje open voor fietsers.

Groet,
eggie

Hoi Jan,

Dat is in de achtertuin van Hans Vaessen (ex Waypoint) dus hij zou dat wel kunnen bevestigen. :wink:
Toevallig was ik daar van de zomer en heb toen geen noodbrug daar gezien dus die kan ik wel weghalen.

ligfietser, bedankt, je hebt het al gedaan zie ik.
Dan kan ik na de volgende update mijn oude vakantieroute alsnog laten routeren.
Ik had behoorlijk uitgebreide informatie van jkelder over dat punt dus het klopt wel.
mvrgr jan

Vandaag ben ik over dit pad gefietst en we hebben allebei gelijk. Het pad dat jij hier beschrijft, is een bestaand pad. Er staat geen verkeersbord bij. Het nieuwe pad is een fietspad dat bestaat uit beton. Er staat een bord bij het begin: Fietspad en aan het eind staat ook een bord: Einde fietspad. Dit nieuwe fietspad begint achter de zeehondencreche. Vanaf de parkeerplaats bij de zeehondencreche loopt een pad naar dit fietspad.

Dan hoeven we ook niets te wijzigen op OSM neem ik aan?

Het is nu wel een uniek fietspad geworden … je mag er niet naar toe fietsen, maar moet eerst een stukje wandelen.

Waarom zou je moeten lopen als er bij het bestaande pad (langs de kerk) geen verkeersborden staan? Verderop is aan gegeven dat het om een fietspad gaat. Als Matheus dat nog niet gedaan heeft, zal ik het nieuwe fietspad omdopen tot fietspad (nu: footpad met bicycle=yes).

Ach, in de praktijk loopt er niemand natuurlijk …
Het staat nu op highway=path met bicycle=yes, maar het had ook highway=track kunnen zijn, dat laatste had ik er van gemaakt, levert duidelijker beeld. Ik laat het aan Mattheus.
Wel heb ik de parkeerplaats zijn echte naam ( Pieterplein ) gegeven: http://besluitvorming.demarne.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2008/25-maart/20:00/Straatnaamgevingen-in-Pieterburen.-Voorgesteld-wordt-de-straatnamen-Pieterplein-en-Dijksterpad-vast-te-stellen…/10a-rv-straatnaamgeving-Pieterburen.pdf
Ander leuk leesvoer: http://besluitvorming.demarne.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2011/22-november/20:00/Kredietaanvraag-Pieterbuurstermaar.-De-raad-wordt-gevraagd-kennis-te-nemen-van-de-stand-van-zaken-van-het-project-Ecologisch-herstel-en-natuurvriendelijke-inrichting-Pieterbuurstermaar-en-een-uitvoeringskrediet-beschikbaar-te-stellen…/08.1-Kredietaanvraag-Pieterbuurstermaar-Raadsvoorstel.1.pdf

( Het is wel vaker een dilemma: fiets of voetpad … deze: http://www.openstreetmap.org/?lat=53.1627693772316&layers=C&lon=6.60423964262009&zoom=17 is officieel een voetpad met fietsen toegestaan maar wel onderdeel van LF14. Ik laat het maar zo. )

Ik heb de paden al “omgedoopt”. Voor het oude pad, zonder enig verkeersbord, heb ik de tags “highway=path”, bicycle=yes, foot=yes, surface=gravel gebruikt. Bij het fietspad staat wel een verkeersbord, n.l. fietspad en daar heb ik de tags “highway=cycleway”, surface=paved gebruikt.

In Potlach wordt de term "generic path’ gebruikt voor highway=path. Vrijwel elke Duitser tagt een gecombineerd fiets-/wandelpad op deze manier. Aangezien er geen verkeersbord bij staat, heb ik deze term, bij wijze van uitzondering, gebruikt. Het is een smal pad waar de plaatselijke bevolking regelmatig een ommetje maakt om de hond uit te laten, heb ik gisteren gemerkt.

Het fietspad gaat over in een brede toegangsweg die naar een boerderij loopt. Die boer heeft daar voordeel van gehad, want nu heeft hij een schitterend verharde toegangsweg. Als ‘ruil’ daarvoor moet hij/zij fietsers over deze weg dulden. Er staat dan ook een verkeersbord: Fietspad. Op grond hiervan heb ik de tag highway=cycleway gebruikt.

In Pieterburen en e.o. bestaan er redelijk veel Dijkster- en Oude Dijksterpaden.

Dijksterpad al paar keer gehad. Maar het plein en de creche ga ik altijd met een boog omheen :wink:

Wat ik me afvraag: loopt dat fietspad nu wel of niet door tot aan het hoogholtje? Volgens de plantekening zou dat zo moeten zijn.

Van die boer staat in het plan nog nadrukkelijk dat ie er ook een bord ‘slipgevaar’ heeft bijgekregen om geen vallende fietsers achter zich aan te krijgen …

Het fietspad begint achter de creche en loopt door tot aan de Oude Dijksterweg. Ik krijg de indruk dat er voorheen een voetpad liep, want ik zag een picknick tafel staan dat er behoorlijk oud uitzag. Dit voetpad is verhard (beton) en loopt langs het hoogholtje.

Ik heb daar geen bordje “Modder” gezien. Waarschijnlijk verbouwt deze boer geen bieten. De wegen die de boeren gebruiken om bieten te vervoeren, zijn behoorlijk smerig en soms glad, heb ik gemerkt

Volgend jaar maar eens alternatief naar NPZ dan …

Het is wel uitkijken:-)

Gisteren fietste ik op alternatieve wijze naar de weg die langs de dijk loopt. Deze weg is van Rijkswaterstaat of het Waterschap en is dus een privéweg. Ik fietste van Warffum naar de Noordpolderweg. Daar ging ik linksaf en kort daarna rechtsaf. Bij de ingang van de weg staat een bord: doodlopende weg na 2200 meter. Op de OSM staat deze weg aangegeven als een doorgaande weg voor fietsers en wandelaars. Na 2200 meter staat een bord: verboden toegang (behalve voor aanwonenden). Het is dus een verharde boerenree. Ik fietste door en de boer die op de tractor zat, groette me vriendelijk. Om op die privéweg te komen, is er een hekje voor fietsers en wandelaars en vanaf die kant staat er geen bord met verboden toegang.

Formeel had ik een bekeuring kunnen krijgen, maar in dat eenzame gebied is er geen politie om daar op te letten:)

Soms willen ze zelfs tol heffen geloof ik :wink: : https://maps.google.nl/?ll=53.404697,6.418118&spn=0.023231,0.044975&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.404441,6.418069&panoid=UbsezPhh1s7RXXlFHj0nLg&cbp=12,188.82,0,9.97

Ik heb eigenlijk nooit problemen met fietsen/wandelen over die toegangswegen. Of bij het wandelen over maaipaden.
Ik vraag me wel eens af of die wegen niet beter op service ipv unclassified kunnen staan.

Problemen heb ik ook nooit, behalve één keer in Duitsland. De beheerder had de weg afgesloten omdat er jongvee graasde.

Of dit een service weg is, weet ik niet. Dat bord staat er waarschijnlijk omdat de eigenaar van de grond niet wil dat mensen op zijn grond hun auto gaan draaien. Van de andere kant staat er geen verbodsbord. Ik heb de volgende tags meegegeven: Highway= unclassified, access=no, bicycle=yes, foot=yes

Daar ben ik al een paar keer langsgekomen en dat tolheffen valt wel mee:) Het waterschap of Rijkswaterstaat kan de weg in geval van nood afsluiten.

Ik bedoelde het meer als overpeinzing. de status van die wegen blijft voor mij altijd wat onduidelijk. Er staan er ook op die niet meer zijn dan een betonpad ( erfpad ) en als unclassified op OSM staan en dus ook zo gerendered worden. Als je dan het kaartbeeld ziet lijkt het alsof het ‘normale’ wegen zijn. Maar ze zitten er echt niet te wachten op bermtoeristen …