Scripts en mogelijkheden.

Ik weet niks van scripts.

Wat zijn de mogelijkheden?

Dacht wat voor me uit.

Kan je daarmee ook van een bepaalde type way, alleen de voorste en achterste node selecteren?

The sky is the limit.

Een voorbeeld in Python:


#!/bin/python
def getMapView():
    if Main.main and Main.main.map:
        return Main.main.map.mapView
    else:
        return None

mv = getMapView()
if mv and mv.editLayer and mv.editLayer.data:
    selectedWays = mv.editLayer.data.getSelectedWays()

        for way in selectedWays:
            if way.get('junction') == 'roundabout':
                endnodes = way.getNodes()
            else:
                if way.nodesCount:
                    endnodes = [way.getNode(0), way.getNode(way.nodesCount-1)]
                else:
                    endnodes = []
        for node in endnodes:
            print node.get('rcn_ref')

Deze lijnen heb ik grotendeels gesprokkeld uit het script dat ik schreef om de kwaliteitscontrole uit te voeren op het fietsknooppuntennetwerk.

Ken je al een programmeertaal?

Jo

Nee, dat is vast het eerste probleem.

Python is een zeer geschikte taal om het te leren.

Geraak je wijs uit het voorbeeld dat ik gepost heb? Of zou ik er beter wat commentaar bij zetten?

De vraag is natuurlijk vooral: wat zou je graag geautomatiseerd willen doen?

Jo

Ik zou graag zien bij lopen fietsen enzo in de routelijn of tracklijn het verschil tussen wat straat is, verhard materiaal en onverhard.
Nu bij planning ligt de lijn over de kaart en zie je de kleur van de weg niet meer.

Dacht als je de overgangen nodes er uit haalt en daar waypoints van maakt, waypoints is breder dan de lijn kan je het wat meer inzichtlijk maken.
Want een echt attractieve route track moet je toch zelf teken, en dat is net dat ommetje links of rechts om.

Is eigenlijk geboren uit een stuk frustratie, wederom Garmin.

en om het nog moeilijker te maken liever de tweede en een na laatste node van een way.
andrs weet je op een kruispunt niet welke van de vier van ondergrond verandert.

Het liefst zou ik het in de lijnkleur of bestippeling zien van routelijn of track, maar dat is bij deze verschillende apparaten niet mogelijk.

Het gaat dus om de mkgmap scripts als je het over de Garmin hebt?
Daar zijn een aantal mogelijkheden. Makkelijkst is de typ file zo te bewerken dat de (onverharde) wegen breder zijn dan de routelijn.
Je zou bv alle wegen die onverhard zijn aan de zijkant kunnen markeren met blokjes, zoals bijv fietsroutes

Ook is het mogelijk om pois aan te brengen per wegsegment met bepaalde eigenschap, bijv. onverhard.
Dat doe je met de mkgmap tag mkgmap:line2poitype in je points file.
Je kan de pois alleen in het midden, aan het begin of op alle nodes van de wegsegmenten tonen.
Ik heb dat voor de OFM gedaan met “slecht wegdek” (osm tag smoothness=bad en erger)

Points file:

smoothness=* & smoothness ~ '.*(bad|horrible|impassable)' & mkgmap:line2poitype=mid {delete 'name'} [0x2809 resolution 24]

Zie ook http://pinns.co.uk/osm/styleideas.html

De typ file veranderen heb ik gedaan.
zou kunnen voor zicht in mapspource of bascamp, maar vaak moet je toch verder inzoomen, dan wenselijk, mijn ervaring.
breder maken of zijkant in de GPS bij mij 60csx, werkt niet lekker bij uitzoomen, om gebiedsoverzicht te krijgen de typfile lijnen blijven te breed.
dus twee versies met verschillende typ files

Ik dacht dat de 60csx net als de oude Etrex de lila kleurige route onder de wegen liet zien?

daar doelde ik niet op.
waar wel bij het uitzetten van route, en dan het bewerken PC, waarbij je de route aan moet klikken en deze niet transparant meer is, terwijl bij route uitzetten dit in eerste instantie wel zo is.
m.t.b. 60csx
het gebruik van dezelfde typ als op de PC en dan de breedte van de aangepast typ wegen. bij uitzoomen

niet of de routelijn wel of niet onder de wegen ligt
of de tracklijn