130 in Nederland

Met de nieuwe standaardsnelheid in Nederland kom ik een aantal probleempjes tegen wat betreft tagging van de maxspeed.

  1. Er zijn wegen waar alleen 130 gereden mag worden tussen 19-6hr, Maxspeed:night=130 is dan wat overdreven, Maxspeed=signal kan niet want de snelheid wordt niet weergegeven met elektronische borden maar met borden met onderbordje. Maxspeed=variable zou gebruikt kunnen worden, maar hoe tag ik dan de juiste snelheden op een bepaalde tijd op de weg?

  2. Er zijn wegen waar alleen 130 gereden mag worden tussen 19-6hr, mits de spitsstrook gesloten is. Hier gebruik ik dan Maxspeed=signal?

  3. Het bord dat aangeeft dat je op een snelweg komt staat altijd aan het begin van de oprit zonder de desbetreffende snelheidsbeperking erbij die op de hoofdweg geldt. Als er dan een snelheidbeperking geldt op die weg mag er feitelijk 130 gereden worden op de oprit tot aan het eerste bordje op de hoofdrijbaan. Moet ik dit dan ook zo aangeven, of moet je dan de snelheid taggen die op de hoofdrijbaan geldig is?

Ik hoop dat iemand kan helpen :confused:

Onvoorspelbare, tijdelijke dingen worden doorgaans niet getagd. Snelheidsbeperkingen a.d.h.v. matrixborden boven de weg dus ook niet. Dat betekent dat je alleen de situaties zonder die matrixborden, dus bij gesloten spitsstrook, kunt taggen met de officieel erkende tags. Dat neemt niet weg dat een aantekening in de tagging dat er bij tijd en wijle een verlaagde maximumsnelheid geldt, wellicht niet verkeerd is.

Er is eerder een korte discussie geweest over dit onderwerp: http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2012-September/014069.html

Voor een voorbeeld van hoe het kan: kijk naar de tagging van A12 tussen Den Haag en Gouda. Pas op: er zijn verschillende manieren om de tijdsafhankelijke snelheden te taggen. Het leukste aan standaards is nog altijd de ruime keus.

Op die oprit die je beschrijft, mag je 130 tot het eerste bord waar iets anders op staat. Raar maar waar.