Beginnersvraagje

Ik gebruik potlatch
Bij het editen ligt bijvoorbeeld de de bing achtergrond en ingetekende rotondes niet mooi op elkaar.
Als ik het (vrijliggende) fietspad ga intekenen zal dit soms de weg raken of zelfs oversteken, hetgeen me niet fraai lijkt.
Hoe ga ik hier mee om?
Met de spatiebalk kan ik weliswaar de Bing achtergrond centeren op de ingetekende wegen maar dan ontstaat een mispassing elders op de kaart.
Wie helpt?

De meeste wegen zijn afkomstig van de AND import. Deze blijken idd nogal verschoven te liggen tov de Bing fotos maar ook de landuses en je gps tracks. Ik verschuif dus liever de wegen een beetje ahv de luchtfotos, die ik betrouwbaarder vind qua ligging.

Als je een track hebt gemaakt met je GPS kun je ook de track uploaden en aan de hand hiervan de wegen intekenen.
Met een goede GPS (met goede nauwkeurigheid van de GPS lokatie) heb je de meest accurate plaats van de liggen van de weg/fietspad/voetpad of andere POI’s.

gr Wim

Mijn ervaring is dat de bing achtergrond, de landuse en de gps track redelijk goed overeenkomen.
Meestal zijn de wegen van AND iets verschoven t.o.v. de rest en zet ik ze meestal in de witte lijnen van de landuse.

Een enige uitzondering die ik ken is het natuurgebied Leudal.
Daar liggen mijn gps tracks altijd iets boven (noordelijker) dan de landuse data.

Hoi Frans,

Ik zag je wijzigingen en heb een paar kleine wijzigingetjes gemaakt. Zo was er een fietspad dat een gewone weg gelijkvloers kruist zonder dat ze elkaar “raken”. Bij een gelijkvloerse kruising moeten de wegen met elkaar in het midden verbonden zijn met een punt, zodat navigiatiesoftware weet dat iemand daar af kan slaan.

Wegen beter of zeker ‘netter’ neerlegen aan de hand van Bing achtergrond? Altijd doen.

Bedankt voor de positieve respons iedereen! Vermoedelijk leer ik het wel een keer.

Groetjes,
Frans

De AND en landuse data zijn erg gedateerd en de positie van de elementen kan vele meters afwijken van de correcte locatie. Je kan gerust deze data verschuiven aan de hand van de recente luchtfoto’s.