mio cyclo 300 west europa

ik wil graag weten of het mogelijk is om met de voorgeinstalleerde kaart te fietsen in duitsland.
als ik de surprise me button gebruik beland ik op de autoweg, omdat duitsland niet met fietspaden op mijn mio staat.
ik weet ook niet of ik kaarten kan bijzetten, of dat er een andere mogelijkheid is om daar mooi te fietsen.

Dag Astridenleon,

De data van openstreetmap mogen door iedereen gebruikt worden. Ook door Mio, Kennelijk heeft Mio er een kaart van gemaakt. Bij de westeuropokaart zou je toch zeggen dat Duitsland daar ook bij hoort.
Hoe de kaart routeert bepaalt de kaartenmaker. Dat heeft eigenlijk niets met de data te maken. B.v. de maker van Openfietsmap die op garmintoestellen draait heeft er voor gezorgd dat de snelwegen verboden terrein zijn voor fietsers. Verder zetten de vrijwiligers de wegen die verboden zijn voor fietsers op slot. De kaartenmaker houdt daar weer rekening mee.

De kaart is dus niet geleverd door openstreetmap. Alleen de data wordt gebruikt. Die is vrij toegankelijk voor elke kaartenmaker. Je zou in principe dus zelfs je eigen fietskaart kunnen maken.
Je zou aan de leverancier moeten vragen (helpdesk mio?) waarom je het Duitse deel niet hebt met de fietspaden. Heb je niet de autokaart aan staan. (Teleatlas) Die zit er ook op?

Of de openfietsmap www.openfietsmap.nl op de mio draait is me niet bekend. Ben bang van niet. Wie weet heeft iemand hier al ervaring mee.
Ben hiernaar zelf eigenlijk wel nieuwsgierig.
Eggie

Ik heb zelf geen ervaring met die Mio maar wat ik heb begrepen is dat die niet routeert op de OSM kaarten alleen op de Teleatlas kaart? Volgens de test in de Vogelvrije Fietser moet je zelfs betalen voor een OSM update bij Mio. De openfietsmap zal zeker niet draaien op die Mio tenzij er een slimme hacker weet hoe je Garmin kaarten op zo’n apparaat weet te krijgen.

Het tijdschrift ‘Fiets’ heeft in het julinummer een testrapport van de Mio Cyclo305: twee van de vijf sterren… Ik zeg verder niets en bovendien is het niet toegestaan om zomaar te gaan citeren uit het testrapport.

ik heb voor de fietsroutes OSM west europa op het apparaat voorgeinstalleerd staan, en als je met de auto wilt, gaat ie over naar teleatlas.
nu kan ik via mioshare(software wat erbij zat) zelf een route maken en op het apparaat zetten, maar daar zitten geen Duitse fietspaden bij.
als ik dus de surprise me functie gebruik in Duitsland beland ik op de grote weg. (Ik fietste op de vluchtstrook… iiieeks)
ik heb meteen contact opgenomen met mio, en die hebben nu een update gedaan op het apparaat dat ik ook gps routes die ik via een andere website heb gemaakt in het apparaat kan zetten.
alleen als ik dus de surprise me wil gebruiken zal ik er dus een kaart van duitse fietspaden bij moeten kunnen zetten, maar ik sanp alleen nog niet zo goed hoe dat gaat.
daarover heb ik ook al naar mio geschreven, maar nog geen antwoord gehad
voor de rest vind ik het apparaat heel erg gemakkelijk in het gebruik, voor een beginner zoals ik zeker. ik heb m voor een leuk prijsje gekocht, en kan dus zo bekend worden met de gps wereld.
als je meer wilt weten vraag maar raak.

Ik denk dat het copyright technisch geen probleem is als je in eigen woorden in het kort de ±en en --en opsomt. :wink:

In het blad van de Fietsersbond (juli/augustus nummer) staat een test door Testkees van de Mio Cyclo 300.

Zijn conclusie is dat de Mio veel gebruiksgemak heeft vergelijken met een Garmin Dakota 20, maar dat Garmin toch superieur is. Tracks laden is bij Garmin gemakkelijker. En bij de Mio moet je voor een update van de OSM-kaart betalen.
De ‘Surprise Me’ functie vindt hij overbodig, want je kunt dan net zo goed op de bonnefooi een rondje gaan rijden. Tja…
En: ‘Deze kaart (van OSM dus) biedt minder verfijning en informatie dan de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond…’. Die bewering is voor een flink gedeelte waar, maar het is wel zwart-wit gesteld. Voorbeelden: de Fietsersbond blijft beperkt tot de landsgrenzen (OSM niet), en in bijv. OpenFietsMap voor de Garmin kun je tegenwoordig ook op gebouwnaam navigeren. Maar goed, de FB-routeplanner is voorlopig nog de beste fietsrouteplanner die er is. Met name de informatie over veerponten in routes mis ik altijd in OSM-produkten.

Navigeren met de Mio in het buitenland heeft hij niet getest.

Dit is wat ik ook van de routeplanner manager van de Fietsersbond hoorde: hun routering is superieur door fulltime ontwikkeling en doordat ze over een legioen pensionarissen beschikken die volgens een vaste set regels fietsgerelateerde zaken mappen met een eenvoudigere editor dan OSM, dit alles ondersteund met een hele reeks fantastisch genereuze subsidies van provincies.

Het gebrek aan opties in het buitenland was hij ook van bewust en zocht daarom mogelijkheden om OSM data van over de grens te mengen met de FB data in NL. Nu stelt onze licentie dat hij dan ook zijn FB data moet delen met OSM maar dat weigert de FB omdat dit hun unieke positie zou ondermijnen. Oftwel, de FB wil alles hebben en niks delen: wel de subsidies, wel de gratis inzet van ouderen in dataacquisitie, wel het gebruik van OSM data maar geen enkele data feedback voor OSM.

Ik heb me wel eens laten ontvallen geen energie meer te steken in de discussie of de FB data aan OSM beschikbaar zou moeten/kunnen stellen en of OSM en de FB iets voor elkaar kunnen betekenen. Nou vooruit dan toch nog een keer. Ik denk dat Lambertus het hierboven prima verwoord heeft. Vanuit de verschillende reacties uit de FB trek ik de conclusie dat men liefst zo min mogelijk met OSM te maken wil hebben behalve als er wat gratis te halen valt. Vooral het gebrek aan toekomstvisie of het vermogen die te kunnen geven is me een doorn in het oog. Alsof er buiten de FB niets gebeurt op geodata gebied. Hoe zien ze de planner over een aantal jaar in relatie tot : technologische ontwikkelingen, Android apps, online routeplanners (worldwide), integratie met andere data etc. etc. ?

Ok … ik ga gewoon maar verder met mappen voor OSM (ben al pratisch gestopt voor de FB om dat te doen). Die FB planner is nu landelijk dekkend maar wat er verder mee gaat gebeuren is afhankelijk van geld heb ik net vernomen uit de nieuwsbrief:

"De planner is landelijk dekkend. Het is zowel de medewerkers van het fietsrouteplanner team als vrijwilligers eigen dat we nog veel ideeën en wensen hebben t.a.v. de planner. Van belang is dat we eerst financiering vinden, alvorens we verder kunnen ontwikkelen. Zoals we ook op 9 juni benoemd hebben, zijn we momenteel in een zeer vergevorderd stadium met een potentiële sponsor. Zodra de handtekening is gezet informeren we jullie over zowel de sponsor als de plannen. Het gaat om een sponsor, dus niet om verkoop van de planner aan een commerciële partij. De Fietsersbond blijft eigenaar van de planner. "

Tja en als er dus geen geld komt dan zal de met veel pijn en moeite verzamelde data dus alleen gebruikt worden voor de huidige planner. De ontwikkelingen binnen OSM gaan zo vreselijk hard dat ik bijna wekelijks een nieuwe app voorbij zie komen die met OSM data werkt. En dan te bedenken dat ik al in vele navigatie apps kan rijden over mijn zelf ingetekende fietspaden. Dat stimuleert net iets meer om te gaan mappen voor OSM :wink:

Inderdaad, heel jammer want makkelijk te gebruiken is de FB-planner wel. Die interface met OSM data zou heel fijn zijn. Ik merk dat de onderliggende gegevens van de planner niet overal up-to-date zijn en soms is de routering (knooppunten netwerken) vreemd. Is dat te wijten aan de onderliggende gegevens? Ik zie me niet ook nog een hobby erbij nemen als vrijwilliger; een keer alles invoeren in OSM is al genoeg. Mijn animo om lid te worden van de fietsersbond wordt er ook niet door groter. Jammer, echt een gemiste kans is dit. Dan maar het alternatief (Goudappel Coffeng) helpen uitbouwen?

Ik doe inmiddels hetzelfde: nog een beetje mappen voor de FB, maar meer voor OSM. Voor de FB mappen is pragmatisch, want ik gebruik die nog het meest, maar dan moeten belangrijke routes wel goed ingetekend blijven… Heb bijv. nog onlangs de Rekervlotbrug over het Noordhollands Kanaal op ontoegankelijk gezet - op beide platforms. Dubbel werk, maar het is even niet anders…

Het spijtige vind ik ook inderdaad het schijnbare gebrek aan voming van een lange-termijn visie. De FB hoort de belangen van de fietser te behartigen, en nu de OSM-wereld uitbreidt, valt daar voor fietsers steeds meer belangen te behartigen.
Bijvoorbeeld zou de FB zich de rol kunnen aanmeten van het doen van verstandige uitspraken over hoe fiets-gerelateerde infrastructuur te mappen in OSM. Regelmatig zie ik hier discussies op dat vlak voorbijkomen. Een gezaghebbende club ontbreekt in deze, en de FB zou bij uitstek een partij zijn die dit op zich zou kunnen nemen. Juist in NL zou op dat vlak een kenniscentrum kunnen ontstaan, en de FB kan de continuiteit en kennis hiervoor bieden.
Daarnaast zou de FB best een eigen routeplanner kunnen runnen, en misschien streven naar een eenvoudige, nederlandstalige OSM-editor speciaal voor fietsers. Er is genoeg te doen.

Het is begrijpelijk dat de FB zo’n 6 jaar geleden een eigen routeplanner opstartte - OSM stelde toen nog niet zoveel voor.
Maar je ziet dat zo’n eigen product corrumperend werkt t.a.v. de belangenbehartiging. Het OSM-universum wordt genegeerd en als concurrentie/bedreiging ervaren. Het behoud van een ‘unieke positie’ in routeplanner-land is op langere termijn niet in het belang van de fietser in het algemeen.
Het is alsof ze een eigen merk fietsen zouden gaan verkopen: dan ben je ook niet meer onafhankelijk in je informatie over fietsen in het algemeen. Als vereniging moet je een bredere blik hebben.

Het is lijkt mij overigens aan het bestuur van de FB om die visie te vormen. Van een website-beheerder kun je hooguit verwachten dat hij input hiervoor levert richting het bestuur.