Fietsroutes op de gps in ofm

Dit is eigenlijk een verzoek voor ligfietser,

Op een bepaalde gps toont hij de fietsroutes om de een of andere reden achter de wegen. Daarom zie je ze alleen op onverharde wegen (die streepjeslijnen zijn dat je er tussendoor kijkt), of als je de kaart verschuift en hij de wegen nog aan het laden is.

Download ik echter de hiking layer en plaats ik die op de gps, en vink ik in de instellingen aan dat hij beide moet laten zien dan toont hij wel gewoon de wandelroutes zonder problemen…

Daarom voor het geval zoiets verkeerd om getoond wordt op de garmin, wou ik vragen aan ligfietser of hij ook een lossen gmapsupp.img met alleen de fietsroutes, niet de kaart, net als met de hiking layer beschikbaar wou maken. Het zou het probleem zo snel en eenvoudig oplossen, aangezien het met wandelroutes met de hiking layer zo ook eenvoudig werkt.

OFFTOPIC: hoevaak wordt de lambertuskaart eigenlijk geupdate, hij is al weer 2 maanden oud

Jij doelt op de blauwe stippellijnen? En om welke gps gaat dit want ik dacht dat die blauwe stippellijnen op de meeste garmins toch bovenop de wegen te zien waren. :confused:
Ik ben niet van plan een aparte kaart met alleen die fietsroutes te gaan maken voor een bepaald type GPS, dat is teveel gevraagd.
Wat je wel zelf kan doen is de typ file bewerken met de online editor of typviewer. De blauwe stippellijn is lijn type 0x02. Door de blokjes niet in het midden van de weg maar ernaast te plaatsen (evt aan weerszijden)
kan je ze goed zichtbaar maken voor jouw specifieke GPS.

Voorbeeld van typviewer, https://sites.google.com/site/sherco40/

Je hoeft eigenlijk alleen de bitmapbreedte te veranderen, bijv van 3 naar 10 of meer en de blokjes worden aan de zijkant van de weg geplaatst ipv in het midden (onder het wegdek in jouw geval).

Ja daarom was ik ook een beetje verbaast. Aangezien de kaart er voor de rest gewoon helemaal normaal uit ziet…
Als je de fietsroutes wegedenkt wordt alles in de juiste volgorde getoond. Alleen de fietsroutes dus niet… Ik heb zelf geen ervaring met het maken van de kaart, daar ben jezelf de expert op, maar omdat je ook een hiking layer op je site had staan, dacht ik wellicht is een fietslayer net zo makkelijk, maar dat valt helaas blijkbaar tegen. Jij doet het ook maar vrijwillig en ik wil jou dan ook niet op extra werk jagen. Mijn excuus.

Ik ga eens kijken of het lukt in de type file.

Maar welke GPS heb je dan en waarom zie je dat nu pas (ik neem aan dat je de OFM al wel langer in gebruik had)?
Is de firmware aangepast van Garmin? :rage:

Dit is dan ook niet mijn gps maar deze is van mijn moeder. Zij heeft recent een auto gps gekocht, maar je kunt hem natuurlijk ook met zoiets ( http://www.ebay.nl/itm/ME-04B-WPCS-Bicycle-Motorcycle-Mount-Case-for-4-3-Garmin-Nuvi-TomTom-GPS-/330616734060?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cfa4b016c ) op de fiets gebruiken (en een autogps is vaak wat goedkoper). Daarom had ik geprobeert ook op haar gps de openfietsmap te zetten. Dat ging perfect alleen die fietsrotues tonen achter de weg. Het betreft een Nüvi 1340. Ze heeft hem pas net en vandaar dat ik er nu pas achter kom.

P.S. hoe is het nou afgelopen met dat gedoe met die wereldfietsers, die 20 euro vroegen voor een sd kaart met jou kaart, terwijl je http://www.bol.com/nl/p/transcend-micro-sdhc-kaart-met-adapter-8gb/9005000011249407/#product_judgement al voor 6 euro eentje van 8 gb hebt?

EDIT: verkeerde link

Tja al die nüvis zijn ook zo verschillend, de ene toont de fietsroutes wel bovenop de wegen en de andere weer niet, je begrijpt dat ik daar geen rekening mee kan houden.
Probeer maar wat met die typ file, dat zal wel moeten lukken.

Wb de wereldfietsers, je bedoelt de Europafietsers. Daar heb ik niks meer van gehoord. Als tegenreaktie ben ik ism Michael Wannet van de Stichting Recreatief-Fietsen.nl (auteur/uitgever van meerdere fietsroutegidsen oa de Hanzefietsroute) ook OFM op SD kaarten gaan verspreiden. Er is wel behoefte aan want zelfs het kopieren van een gmapsupp naar SD kaart is al voor velen een stap te ver. :wink:

Wb de Lambertuskaart, hij is bezig met een nieuwe site, http://garmin.openstreetmap.nl/index_new.php waarin ook de OFM lite wereldwijd is uitgerold.
De laatste versie is van 24 mei dus dat valt wel mee.

Het is ook niet zo’n punt ze heeft hem voornamelijk voor de auto, maar ik probeer haar ook een beetje aan de fietskaart te krijgen, en dan helpt zo’n mooie fietskaart wel. Ik ga binnekort eens even naar die typefiles kijken.

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden omdat dat ook echt het enige is wat mis gaat met die kaart op haar nüvi, voor de rest ziet de kaart der perfect uit, adres zoeken op de fietskaart gaat volledig goed zonder problemen (ook gewoon eerst plaats en dan straat) routering werkt goed, echt het enige rare is dat de fietsroutes achter de wegen liggen en alleen te zien zijn door de kaart te verschuiven.

Het rare is dus dat het apperaat het in principe dus wel kan, want die wandelroutes die op in een losse gmapsupp.img op de sd staan die laat hij wel zien als ik ze aanvink op het apparaat.

Ik zie op die site van de europafietsers inderdaad nog steeds geen erkenning voor je werk staan. Toch schenden ze zo volgens mij toch je auteursrecht. Misschien moet je toch maar eens bij het spreekuur van meester Visser in het programma Recht in de Regio langslopen, dat is een interresante zaak dus dan breng je gelijk je openfietsmap en openstreetmap op tv, een goede reclame. http://www.eerstehulpbijrecht.nl/spreekuur

Je zou ook eens kunnen kijken of aanpassen van de firmware helpt. Sommige oude firmwares van de Dakota leverden nl ook problemen op met de rendering, die in latere versies weer waren verdwenen.

Helaas zijn die updates sinds 1 april geen updates gebleken. Ik dacht dat de daily changesets normaal door gingen maar die zijn ook op 1 april gestopt dus de update van 24 mei is in feite gewoon 1 april jammer genoeg.

Ik moet op dit moment allerlei manuele dingen doen om nu een up to date kaart te kunnen maken en daar heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Dat vind ik wel een beetje jammer van deze licentiewisseling, dat ze al gestopt zijn met de changeset releases zonder dat er direct uitzicht is op een ODBL planet.

Geldt dat ook voor de geofabrik extracts? :confused:

Denk 't niet. De laatste edits van net voor het weekend staan alweer op openfietsmap :slight_smile:
OFM is dus wel uptodate.
Eggie

Da’s fijn om te weten Eggie :slight_smile:

Ik heb de afgelopen dagen geleerd dat je wel een eigen planet dump up to date kunt houden maar dan moet je een andere bron voor minutely diffs gaan gebruiken. Ik download nu de laatste complete planet dump en probeer daar de minutely diffs uit die nieuwe bron op los te laten. Als dat lukt dan volgt uiteraard een kaart update.

Zou mooi zijn.

Ik ga eind volgende week naar Frankrijk en had in de omgeving waar ik heen ga, nog wat toegevoegd/aangepast ergens in april.

Ik had dit weekend nog deel van frankrijk gedownload van Lambertus zijn kaartmateriaal van OFM op http://garmin.openstreetmap.nl/index_new.php , maar zag m’n wijzigingen daar al niet instaan.

Of hopen dat ligfietser nog een nieuwere europa-versie heeft.

Voor zover ik nu weet, geen internet in huisje daar, dus zal achteraf aan de hand van gereden routes nog wel weer aanpassingen maken. Want er ontbreekt nog al wat straatmateriaal als ik het vergelijk met de luchfoto’s

Maar ik denk dat mijn vriendin het niet erg vind, dat er geen internet is. Anders ben ik alleen maar aan het fietsen en 's avonds kaart bijwerken…

Donald

Update is mislukt om nog onduidelijke redenen. Verdere info (indien bekend) hier.

Lambertus,
Ik zie ook dat de mapnik typ files niet meer mee worden genomen (ontbreekt in de gmapsupp en de generic_tiles.zip ).
Verder heb je de product ID veranderd (6 ipv 3?) maar de mapnik typ file stond ingesteld op FID 2000 PID 3 dus ook dat gaat niet lukken.
Tenzij je in je mkgmap scripts uitgaat van de txt ipv typ versie, want dan past mkgmap de FID en PID automatisch aan en genereert die een typ file met kloppende FID/PID.

Ik heb de mapnik typ file overigens ooit aangepast zodat de zee ook werd gerenderd, ik weet niet of je de laatste versie hebt.
Zie http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/diverse/mapnik.typ(r2160).zip