OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#26 2012-03-10 16:13:27

Re: Nybörjarfrågor om rättningar mm

I Potlatch (P2) så kan man avsluta/stänga pågående changeset genom att trycka 'c'.

Det finns ganska många shortcuts för P2 som jag använder flitigt:

r - kopiera taggar
j - join, shift-j - unjoin
x - split way
q - gör vinkelrät (bra om man ritar hus)
b - lägg till source tag

Komplett lista hittas på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch_2/Shortcuts

Känner inte till att det går att anpassa P2 med mindre än att man hostar en själv. Den här sidan antyder att det kommer att gå i framtiden: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potl … p_Features

#27 2012-04-24 03:55:36

Hittade den svenska ref-en själv 30 sekunder innan jag kom hit i tråden. Så går det när organisationen är "äldst först" roll
Enda problemet är att jag oftast inte vet småvägarnas numrering eller om de har någon. Hur hittar man sånt?
En tanke till: Jag sätter alltid surface=gravel på mina grusvägar. Används den här informationen?
hittar nästan inga vägar som har taggen surface= satt alls. Är jag ensam om att sätta denna?

Ska kolla igenom de vägar jag kladdat ihop hittils, men det mesta ligger på små (underhålles av vägförening eller privat) eller det vi brukar kalla för skogsväg.

Retar mig på att småvägar ofta helt försvinner i renderingen även om de kan vara vitala förbindelser i glesare områden, det är ju oftast fullt farbara vägar för vilken svensonbil som helst.

Har nu även provat JOSM som i vissa bitar har ett UI som bara folk som älskade de gamla HP-kalkylatorerna kan greppa.
Däremot känner jag att den har bättre kontroll på changeset och bearbetning av noder. I övrigt känns det lite som att skriva webbsidor i en texteditor - inte mycket hjälp med givna standardtaggar som bör med eller är relevanta. Som nybörjare känner jag fortfarande att jag behöver en ledstång för att resultatet ska bli enligt norm.

#28 2012-05-04 14:12:04

Jag brukar kasta med surface ibland men inte alltid. Beror på hur väl jag känner området samt hur mycket detaljer det finns från tidigare. Är det få vägar från förr och man bara vill ösa på med många vägar så brukar jag skippa surface då det tar lite extra tid att skriva in. smile Är det väl kartlagt från förr eller på något ställe som jag känner till så brukar jag bemöda mig med att peta in surface och annat. Vet inte om någon riktigt använder surface men har funnits diskussioner om att sätta annan "casing" på de vägar som har unpaved (gravel, dirt, ground, etc) som surface.

Angående rendering så finns det ju flera alternativ utöver standard OSM Mapnik som t.ex. MapQuest Open, Hike & Bike map etc. Vissa passar bättre för svenska förhållanden medan andra är betydligt sämre. Har funnits diskussioner på svenska mailinglistan om att fixa en egen kartvy för Sverige där man kunde anpassa utseendet.

Använder som sagt själv JOSM då det känns mer strukturerat än Potlatch samt att det går snabbare att fixa saker då man satt sig in i det. Finns givetvis en viss tröskel för användandet.

Finns egentligen inga standardtaggar utan bara sådant som är mer vedertaget än annat. wink Gäller att följa med på wikin, taginfo och mailinglistorna för att få en känsla för det. Sen kan man ju kolla på andra områden hur det är gjort samt hitta på egna om allt annat misslyckas. Gissar man ska ha några 100 changeset bakom sig innan det börjar kännas naturligt. Sen gäller det också att sitta med tuuuuuusn webläsarflikar öppna där man kan söka i wikin etc. big_smile

#29 2012-05-05 16:21:47

Har läst lite i tråden och tänkte bara ge min syn på lite allt möjligt smile.
Nummer ett (lite förvånad att ingen nämnt detta innan smile ) rita/tagga inte för renderaren. Om det är vägar du anser borde synas men som inte renderas för att de inte håller den "klass" som renderaren renderar när man zoomar ut så är det renderaren som gör "fel" (finns inget rätt och fel här det är ju ett tyckande). Då kan man antingen försöka få till en ändring hos de som renderar eller (som antagligen är lättare men ganska tekniskt) rendera en egen karta från datan. (är nog även det som brukar rekomenderas).
Mig veterligen används inte surfacetaggen nånstans. Jag brukar använda den om det är en väg som inte är asfalterad, även gällade gångvägar osv.
Som synes i andra diskussioner har jag börjat kartlägga motionsspår. Funderade på i framtiden kunna göra en app där man kunde se vilka motionsspår som fanns i närheten och även vilka underlag det var (20% ground 50%paved 30% gravel eller likanande) och även om det fanns elljus osv. Nu är det kanske inte det du tänker dig men jag kan även tänka att någon i framtiden kanske gör en bilnavigeringsmjukvara där man kan välja att man inte vill köra på oasfalterade vägar. (för att vara rädd om sin fina Ferrari (nej jag har ingen och skulle jag välja skulle det nog inte bli en ferrari men det funkar bäst att säga så)). Vad jag ville säga är att det kanske är "onödigt" att tagga nu men kan säkert användas nån gång i framtiden så det är ju bra att tagga nu.
Vad gäller att ta bort och ändra "annans" data som du anser felaktig (någon frågade tidigt) så säger jag ändra på bara i västa fall kan du ta bort ändringssetet senare om det du gjort är uppåt väggarna fel. (vanligtvis när folk undrar om de vågar ändra så brukar de vara så försiktiga att de vanligvis har kollat upp att de gjort rätt)
Och för det tredje, Ha kul big_smile

Board footer