Licentie-verandering

@ de OSM’ers die na 1 april aanstaande een fatsoenlijk routeerbare fietskaart in Nederland willen hebben:

zo te zien wordt er door een aantal OSM’ers heel hard gewerkt om de ODbL fouten uit de fietspaden te halen (+ hopelijk ook de nodige kwaliteitsverbetering obv de nieuwe Bing kaarten door te voeren :slight_smile: ). Was het aantal nodes/ways die in het geheel nog niet voldeden aan ODbL (de rode, gecreëerd door users die niet hebben geaccepteerd) op 4/1 nog 6.100, dat is inmiddels met maar liefst 2.000 afgenomen tot 4.100. In bijgaand bestand staat een overzicht van alle fietspaden in Nederland naar de stand van vandaag. Via JOSM kun je met de license change plugin zien welke van die fietspaden niet ODbL proof zijn.

http://www.mediafire.com/?rvjqfjhg8mkicq2

Zelf volg ik de talk-nl mailing list alleen vanuit het archief.
Helaas is het niet te voorkomen dat door de verschillende kanalen dezelfde items nog een keer aan de orde komen.

Doordat je zo ongelooflijk veel werk verzet heb, kom je in elk gebied nodes tegen die je gezet heb.
Vandaar zul je wel bestookt worden met mailtjes.

De enorme berg werk die nu verzet wordt zeker gewaardeerd.

Zelf heb ik ook een paar mailtjes verstuurd naar mensen die een bijdrage bij mij in de buurt gedaan hebben.
Ze staan in de lijst dat ze nog niet beslist hebben en hebben de laatste jaren geen edits meer gedaan.

De reden hiervoor was dat een aantal wandelroutes die ik vorig jaar ingevoerd heb gaan ook over wegen/paden die door de licentiewijziging evt. gaan verdwijnen.
Het is ook een stuk de onzekerheid dat je niet weet wat er mee gaat gebeuren.
Nu is het nog relatief eenvoudig met de josm plugin deze paden terug te vinden en te vervangen.

Fijn. Alle hulp is zeker welkom.

Inderdaad: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Remapping is erg verhelderend. Dank.

En daar wringt het. Wij hebben geen idee waarom mensen de CT’s hebben afgewezen. Ik begrijp de frustratie van mensen zoals Stefan die overspoeld worden met verzoeken om maar de CT’s te accepteren terwijl dat lastig of (juridisch) onmogelijk voor ze is (of, gelukkig in zijn geval, dat er hard aan gewerkt wordt).

Dan twee vragen:
Zou je kunnen aangeven hoe men zal omgaan met relaties als er:

(a) Een CT-afwijzende mapper aan gewerkt heeft (m.n. hoe kunnen we het alsnog ontdoen van die ‘besmetting’) om het veilig te stellen. Alles nog een keer nalopen is erg onpraktisch met vele van die relaties.

(b) Een weg of pad die door een afwijzer is gemaakt, deel uitmaakt van een relatie (fiets-, wandel-, paard-, busroute) en wordt verwijderd. Wordt alleen dat stukje uit de relatie gehaald en blijft de rest staan? (Dan kunnen we t.z.t. het opnieuw in OSM zetten.)

Let wel: ik heb het over “undecided” niet de “declined”. Declined = CT afgewezen; Undecided = CT nog geaccepteerd, nog afgewezen hebben. Laatsgenoemde groep moet dus nog een beslissing maken. Dit zijn veelal users die in het verleden aan OpenStreetMap hebben bijgedragen en ergens een keer zijn gestopt.

Voor relaties geldt hetzelfde als met ways en nodes. Indien deze aangemaakt is door iemand die declined of undecided zijn, wordt deze naar alle waarschijnlijkheid verwijdert. Indien de user een relatie heeft aangepast, wordt de aanpassing ongedaan gemaakt.
Ik realiseer me nu dat er (voor zover ik weet) nog geen visualisatie tools zijn om de relaties te checken op “besmetting”. Ik zal eens een balletje opwerpen binnen de LWG hierover.

In dat geval wordt inderdaad de weg uit de relatie gehaald. De relatie zelf blijft bestaan.

Eigenlijk bedoelde ik dat ook.

Feit is dat “afwijzers” alsnog van zin kunnen veranderen. Maar inderdaad, het is beter om ze met rust te laten.

Van de mensen die nog geen beslissing hebben genomen, weten we dus niets (ook niet of ze (recentelijk) zijn aangeschreven door iemand). Misschien handig om evt. antwoorden ergens (hier?) te melden.

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Asking_users_to_accept_the_ODbL (en dan wat naar beneden scrollen).

Van de indecided heb ik van Edistar een antwoord terug.
Dus geen mailtjes meer naar Edistar

It’s done! Good luck with future mapping! Unfortunately I’ve moved away from the Netherlands so I cannot contribute any further.
Best wishes,
Edistar

Eggie

Ook user landloper is inmiddels benaderd en heeft ingestemd. Weer een rode vlek op de Utrechtse heuvelrug minder.
Van de heer Welvaart echter niets meer vernomen.

Drie weken terug heb ik meFrans en Christiaan Welvaart aangeschreven, maar van beide geen reactie.
Ik kom veel routes tegen die door Cetest zijn aangemaakt. De meeste wegen waar deze routes overlopen zijn inmiddels opnieuw getekend. De relaties met de routes is ook weer aan de wegen gekoppeld. Blijft nog over dat de initiator van deze routes Cetest is. Volgens mij betekend dit dat deze routes alsnog per 1 april zullen verdwijnen.
Heeft iemand hier al een oplossing voor?

Ter verduidelijking, Henk:
Volgens de JOSM plugin is er “harmless data loss/minor issue” op Node 267767702 (barrier=cattle_grid).
De mapki Deep Diff laat alle drie de versies naast elkaar zien.

  1. Node is gemaakt door iemand die de CT’s heeft geaccepteerd. Hij heeft het getagd highway=cattlegrid.

  2. Dit is veranderd in “highway=cattle_grid” in Ver 2 door iemand die de CT’s afgewezen heeft.

  3. Iemand die de CT’s accepteert, heeft in versie 3 de highway tag verwijderd en de tag “barrier=cattle_grid” toegevoegd.

Is het correct dat er op 2 april (of welke datum dat feitelijk wordt) er aan dit node niets verandert?

Reden: Ver 3 mapper heeft de (aangepaste) tag van de afwijzer verwijderd. Er is dus niets meer van die afwijzende mapper aanwezig.
(Zo ja: de JOSM plugin is in dit geval niet accuraat; er is zeker geen dataverlies.)
(Zo nee: hoe werkt dat dan wel?)

Dank alvast.

Even voor de goede orde.
Inmiddels een mailtje gestuurd naar de volgende mappers die nog-geen-beslissing-hebben-genomen. (maar ook geen antwoord hebben terugestuurd)

Remcop
beaker
cvervoort
user2017
wouters
dannyvh
charley45
teun
joan2

Stefan de Koninks edits blijf ik even van af, want ik heb begrepen dat dat vanzelf goed komt :slight_smile:

'k Geef even de voorkeur aan de doorgaande fietspaden en wegen. De verschillende wijkjes komen wel weer.
'k Heb rond Eindhoven en Best veel odbl damage gerepareerd. let op! Daar zijn zoveel nieuwe wegen aangelegd dat je de Bingfoto’s van 2011 zelfs niet kunt vertrouwen. Je moet de situatie ter plaatse kennen.

Andere user:teun ?

user:beaker is akkoord.

Er zijn ook “teunen” die hun naam als Teun schrijven… met een hoofdletter :slight_smile:
http://www.openstreetmap.org/user/Teun

Maar die “Teunen” zijn undecided

Je merkt het, ik ben een Windows gebruiker (hoofdletters zijn niet relevant). :slight_smile:

User beaker welliswaar akkoord, maar user Beaker (veel edits in Tilburg) met hoofdletter nog niet. Misschien 2 x een account aangevraagd.
Die wgen zijn ook nog steeds “tainted” in de inspector.

Het klopt dat er in dit geval niets verandert.
De plugin kijkt (voor zover ik weet) enkel of er in de historie iemand is geweest die declined of undecided is. Er wordt verder niet gekeken naar de feitelijke veranderingen die in het verleden hebben plaatsgevonden.

Henk

Hoi,

Is dat grote wissen al aan de gang of heeft iemand hier de boel door de war gegooid?

Ik dacht dat ik het op Tholen al aardig voor elkaar had, maar er is geen touw meer aan vast te knopen en ik ben maar begonnen de niet bestaande fietsroutes die overal dwarsdoorheen lopen opnieuw te taggen op de goede plaats met de juiste wegsoort. En niet zoals bij Strijenham (Daar lopen de autowegen nu over de dijken en het strandje bij Gorishoek!) en Oud- en Nieuw Vossemeer via minor roads.
Hier is ook weer een heel fietspad verdwenen op de OFM van deze week. ten zuiden van het viaduct. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.58397&lon=4.19579&zoom=16&layers=M
In OSM is het er opeens weer, maar ook de niet bestaan de route die boven op het zuidelijke brugdeel uitkomt?
Ook overal fietspaden zonder aansluitingen en ik weet zeker dat dat in het verleden anders was.

Voorheen kon je kijken wie hier had gemapt in Potlatch 2, maar die mogelijkheid is al een aantal weken verdwenen. Je kon dan iemand een mailtje sturen.
Hoe kun je nu kijken wie er “fout” heeft gemapt.

Eggie

Als ik in Potlatch 2 (Advanced mode) op het node/way nummer klik, links boven, krijg ik een popup met de historie (Version | Date | Changes | User en “Contact Mapper”). Het duurt soms lang voordat de gegevens verschijnen.

Als ik kijk in dit topic (OSM server onderhoud / licentie upgrade, http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=16029 ) op de link die Toffehoff daar geeft naar de blog, is het volgens mij nog steeds niet aan de gang dat grote wissen. (Helaas is mijn engels niet meer zo goed, dat ik niet zeker weet of ik het wel juist heb)

Ha Johan,

Nee niets aan de hand … gister werd nog gemeld dat het “grote wissen” nog niet begonnen is, maar het “grote testen” wel. Dat wissen wordt dan eerst uitgetest in Ierland. Als dàt goed gaat start het wissen overal.
er zijn ook nog een aantal non-agreers overgehaald om weer mee te doen.
http://blog.osmfoundation.org/
“Complete” Updates van de kaarten zijn dus nog steeds mogelijk.

Groet,
Eggie