OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2007-05-11 22:12:17

Per
Member
From: Värmland Sweden
Registered: 2006-06-14

Hur skall jag markera väg=tag i "urskogen"

Ett ämne som återkommer.

Skulle jag markera enligt vad som beskrivits i Wiki så finns det få vägavsnitt här som når standard Primary. På detta sätt skulle hela nordvärmland med undantag av små tarmar vara väglöst land när man ser på översiktskartorna.
Å andra sidan finns 900 vägar som ena biten är asfalterad med mittlinje och fortsätter som grusväg (samma bredd)  med samma syfte och fungerar som den faktiska genomfartslederna mellan större sammhällen.
Skulle jag markera dessa på samma sätt som skogsvägar med M skyltar. ?

Jag saknar nivån mellan secondary och unclassified
Det är breda grusvägar som i kvalilte och sträckning är i klass med 200 vägar

Så vad tycker ni, skall grusvägar som fungerar som större viktiga transportleder markeras som secondary ?

#2 2007-05-13 18:17:21

Re: Hur skall jag markera väg=tag i "urskogen"

av din beskrivning, skulle jag kallat dem för "secondary"

#3 2007-06-16 12:24:09

Jag har också funderat på detta och har på prov taggat vissa större grusvägar som tertiary. Dessa ritas något kraftigare än unclassified och med en gul ton. Se http://www.informationfreeway.org/?lat= … rs=0000F0B. En e.v. regel kan i såfall vara att grusvägar som tillhör det allmänna vägnätet (blåa skyltar) taggas med tertiary och resterande som unclassified.

#4 2007-06-16 22:04:28

Per
Member
From: Värmland Sweden
Registered: 2006-06-14

Det där såg väldigt bra ut, det känns som om det är det vi skall använda. Särskilt som vägar byter standard mitt på.
Jag skall prova med en gång.

Synd att inte färgen behölls när man zomade ut.
Alla vägar jag tänker på är allmänna vägar. Vägar av samma standard söderut är oftast asfalterade. Numera har dessvärre underhållet försämrats en hel del. på 70 talet var dessa släta som salsgolv och breda så det kunda haft mittlinje.

Här håller jag till http://www.informationfreeway.org/?lat= … rs=0000F0B

#5 2012-04-24 03:07:13

Upplever själv stor vånda och frustration över klassificeringen av våra svenska mindre vägar. Söker egentligen efter någon tillämpbar norm eller guideline som inte leder till att hela skiten försvinner i renderingen (som indikerats tidigare i tråden).

Brukar använda taggen surface=gravel på grusvägar, men vet inte om detta är information som plockas upp någonstans.
De förvalda vägtyperna i potlatch2 verkar inte passa speciellt väl på den svenska ladsbygden heller.

Har någon en sån guideline eller är det dags att forma en? Det finns ju goda förslag i tråden.

#6 2012-04-24 04:29:49

Jag är låångt efter märker jag. Fann denna ref:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Map_Features
Sorry

Board footer