polygons weglaten van hamlets

Ja, de naam staat er twee keer, en beide zijn AND-importdata (evt later aangevuld).
way #6340685
node #47838208
Zie ook deze discussie, #3.

Bij mij in de buurt ben ik begonnen de AND data aan te passen (local_knowledge en met Wikipedia gecontroleerd) naar wat het werkelijk is (b.v. van =town naar = hamlet) en dan ook boundary= herbenoemen naar AND_boundary. Voor het geval dat het later teruggedraaid moet worden is de aanduiding dan correct. Ik heb landuse=residential niet veranderd (het verschijnt dus nog steeds op de kaart, maar zonder extra naam).

Het had andersom gekund (de node herbenoemen en de omtrek laten voor wat het is) maar ligfietser zei dat de nodes door sommigen werden gebruikt.

Hoe dan ook, het lijkt me niet nodig om dezelfde gegevens twee keer op de kaart te laten verschijnen (in de Mapnik rendering).

Bedankt voor je toelichting/uitleg. Dat van het platteland trek ik dus in …

Het blijkt dus dat Groningers ( en vast ook de Friezen ) een andere benadering hebben van hun leefomgeving. Misschien heb je de commotie nog meegekregen toen ze hier een gehucht op wilden heffen … zoek eens op Ganzedijk.

Ik heb nog een leuke site gevonden die wellicht de Groningse trots treffend weergeeft, direct voor de gemeente Zuidhorn waar mijn voorbeeld Balmahuizen onder valt: http://borden.plaatsengids.nl/pgemZuidhorn.html Je ziet dat gehuchten hier zelfs nieuwe fraaie nieuwe naamborden krijgen van fors formaat! De lokale saamhorigheid gaat nog verder: de streek Vierhuizen hier is simpelweg een informele naam door de bewoners zelf bedacht maar in korte tijd zo ingeburgerd dat de naam zelfs op het haltebord van de busmaatschappij prijkt.

Mocht een onverlaat ( de ANWB met zijn nieuwe paddestoelen … ) een gehucht overslaan dan zijn ze hier niet te beroerd dat zelf te corrigeren: http://borden.plaatsengids.nl/p004/tstortwegw8392.jpg

Place=hamlet lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend, ik ging er vanuit dat dat in het hele land al gedaan was net als hier. Dat is dus kennelijk een misvatting van me. Landuse=residential wordt dan vergelijkbaar met landuse=grass e.d. Voor boundery=town zit ik helemaal op de Ligfietser-lijn.
Blijft voor mij nog even de vraag: wat met de tweede naam bij landuse? Is dat nuttig of niet? Zeker als er ook al een node staat met de juiste naam.

[offtopic]
http://www.youtube.com/watch?v=YpJcXQ-9ecM

luister even op het eind:-)

Het liedje wordt gepresenteerd volgens de laatste didactische inzichten:-)
[/offtopic]

…aan Ganzedijk durf ik natuurlijk door alle commotie niet aan te komen. Dat wordt bewaakt als (door) een tijger.
Had ik toch de residential van Eese in de Kop van Over… weggehaald. :frowning: Heb het gisteren (met dank aan deze discussie) maar weer snel teruggezet.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.836168&lon=6.116158&zoom=18&layers=M

Uit pragmatische overwegingen zou ik het weghalen. (want het verschijnt toch vanwege de naam op de node). Ik geef toe dat het zuiverder zou zijn om het te handhaven op de polygon (als die qua omtrek accuraat te maken is), maar als de nodes nodig zijn voor bepaalde toepassingen moeten we ze niet weghalen. Twee keer laten verschijnen op de kaart lijkt me ongewenst.

Om te voorkomen dat je de naam twee keer op de kaart krijgt, misschien de naam van de polygon halen en als AND_name=Eese opnemen? Of Way #6339696 terugzetten en aanpassen naar AND_boundary=hamlet en AND_name=Eese.

Ik laat zelf die AND-gegevens verder voor wat ze zijn. Dan blijft de geschiedenis intact.

…maar heeft de polygon niet nog een andere functie. Als in de OFM met de muis in mapsource over de residential strijk zie ik de naam Eese verschijnen. Als je de naam weghaalt heb je die service niet meer. Bovendien zie ik in de OFMkaart in Mapsource de naam maar één keer, behalve dan met bovenstaande muis-truuk. In OSM zelf zie ik de naam dan wel 2x, maar dat is niet de kaart zoals je die in de gps ziet.
De node zelf is nu als hamlet getagd.

[totaal ot]

Joa, we bint’n roar volkje mit’n aigen trots dai hoast liek zo greut is as bie Fraisen.
Ganzediek het twai miljoun kost … hoezen binnn’ teunboar moakt. Elkenain is bliede … en nog aals zunder waark leuf ik.
Darum zell’n ze der wel 'n Lidl kreg’n hebb’n.

[/ot]

Het is al weer een beetje geschiedenis… voor wie het weer vergeten is: De slag om Ganzedijk in Zembla

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=9581&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=54c6d52c6d

Maar waar is nu die Lidl Mattheus? :confused:
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.20844&lon=7.12167&zoom=17&layers=M

De lokale mappers zijn daar niet erg actief. Het pad naar de molen De Hoop staat er ook niet op, evenmin als het bankje aan het water. Dat is mijn ‘vaste’ rustplek.

Ik wilde het hier bij laten, maar zal een poging doen het jou uit te leggen:-):

"Op 11 februari 2008 kwamen plannen in de openbaarheid om de 57 woningen van Ganzedijk te slopen en het gehucht op te heffen aangezien het een “spookdorp” zou zijn geworden. Een architectenbureau, dat in opdracht van de gemeente Reiderland, de provincie Groningen en de regionale woningbouwcorporatie Acantus onderzoek deed naar de toekomst van het dorp, concludeerde dat het dorp ten dode was opgeschreven en dat sloop van de in slechte staat verkerende woningwetwoningen onontkoombaar was. De bewoners van Ganzedijk verzetten zich tegen deze - in hun ogen - voorbarige conclusie. Het provinciebestuur zette het plan voorlopig in de ijskast. De bewoners mochten zelf plannen voor de toekomst van het dorp ontwikkelen, die betrokken werden bij de besluitvorming. Naar aanleiding van deze affaire zegde de PvdA-fractie van Reiderland het vertrouwen in de eigen wethouder Ruud Hietbrink op, die vervolgens zijn ontslag aanbood.

Op 29 oktober 2008 presenteerden de bewoners hun alternatieve plan, Energiek Ganzediek (Niks hoezen plat), opgesteld door het actiecomité Ganzedijk blijft. De bewoners wilden dat het dorp zelf in zijn energie kon voorzien. Ook streefden zij naar de vestiging van een hotel en een winkel."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ganzedijk

In het najaar van 2008 komt “Voorheen de Bende mit Pazzipanten” met een show in het theater waarin met grote regelmaat vewijzingen zijn naar Ganzedijk. En die show was een doorslaand succes. Die winkel is er nog niet gekomen en als die er wel komt, zal het een prijsbreker zijn. Noordfiets heeft de reden ervoor al aangegeven.

Ganzedijk ligt redelijk dicht bij de Blauwestad:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwestad_(project)

Dit was een prestigieus project dat tot dusver volledig is mislukt Dezelfde “Bende” neemt ook dit project op de hak door een lied van 30 jaar geleden aan te passen naar huidige omstandigheden:

De oude variant: http://www.youtube.com/watch?v=BD8SQnYHNFY

de nieuwe variant: http://www.youtube.com/watch?v=GK-BZ-xk8bY&feature=related

En dit allemaal onder het mom: geen mooier vermaak dan leedvermaak.

P.S. Ook in Blauwestad is geen winkel te bekennen, volgens de “Bende”. De dichtsbijzijnde winkel is in Winschoten en dat is niet eens een Spar.

Mattheus… je kunt nu je boterhammetjes weer verorberen op “je bankje”, want ik heb het er net samen met het pad opgezet. :slight_smile:
Die bingfoto is daar aardig veschoven met de infrastructuur van OSM. Dat scheelt echt heel veel.
De node van de molen heb ik maar een stukje in de goede richting opgeschoven.
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.204765&lon=7.117335&zoom=18&layers=M

Groet,
Eggie

Laten we wel een beetje on topic blijven:

http://www.youtube.com/watch?v=JkuJqcOeHwk&feature=related

De vertaling begint op 5m15

Als we nu dan echt on topic blijven valt me op dat de ‘Bende’ zelf niet echt om Leermens is gekomen. Als je Zuidwolde en Noordwolde noemt, moet je Lutjewolde niet vergeten. Als je Oudeschip noemt, waarom noem je dat Nooitgedacht, Polen, en Tweehuizen niet, om een voorbeeld te geven. Of Schaapbulten. Nee, het is duidelijk dat ze niet echt om Leermens zijn gekomen:-)

Dat de infrastructuur daar is verschoven, heb ik gemerkt toen ik het fietspad daar had gemapt vorig jaar. Jij heb de werkelijke situatie goed weergegeven, afgezien van de verschoven infrastructuur. Morgen maak ik weer een update van de kaart zodat ik weer helemaal bij de tijd ben.

Helaas begin ik een hekel te krijgen aan mensen die uitsluitend op Bing foto’s of computer programma’s afgaan bij het mappen. Gisteren heb ik een route gefietst en kwam een nieuw fietspad tegen. De N48 wordt veiliger gemaakt door viaducten aan te leggen. Dit fietspad staat nog niet op de Bing foto’s en dus moest ik gokken. Toen ik de kaart vanochtend had vernieuwd, zag ik dat het pad er niet helemaal goed in lag. Dus heb ik dat aangepast. Maar toen ik de route die ik gisteren kritisch bekeek, zag ik twee keer knooppunt 74. Eén keer op de oorspronkelijke plek en één keer anderhalve kilometer verder op. Zelf heb ik vele knooppunten in Groningen gefotografeerd en ik weet dat er slechts enkele knooppunten zijn die twee keer voorkomen. Dat is vooral bedoeld voor de verkeersveiligheid en er zit hooguit 100 meter tussen die twee indentieke knooppunten. Ik heb het officiële bestand van de provincie Groningen toegemaild gekregen. In dat bestand staan de knooppunten er één keer in. Anderhalve kilometer tussen twee identieke knooppunten is onmogelijk. Die mapper zal wel het Pythonscript gebruiken dat de knooppunten overal neerkwakt zodat de kaart niet langer een weergave van de werkelijkheid is. Dezelfde mapper had een fietspad (waar ik regelmatig langskom) veranderd in een voetpad.

Toen ik mijn nieuwe kaart vanochtend bekeek, zag ik dat de molen naast een gebouw stond. Dat gebouw is de molen, dus staan ze gebroederlijk naast elkaar:-)

Ik heb het gebouw verwijderd en de molen op die plek gezet, maar ik besef me nu dat ik de molen ook op het gebouw had kunnen zetten.

Je molen staat weer als gebouw op z’n plaats. Kon het niet laten :slight_smile: Tenminste op de “Bingplaats.” Masar die klopt niet met de 3dshapes. Je zou eigenlijk eens moeten kijken wat daar nu de fout in gaat voordat ze weer boos worden in Ganzedijk. Bing of AND en/of 3dshapes? Dat verschil is wel heel erg groot. Jij en Noordfiets komen daar wel eens meer.

Beetje offtopic… ik weet het… en ook zag ik nog wat odbl schade dat ik heb weggewerkt bij de BLauwe Stad. (Dat is dus al weg hier) Maar ook hier enorme verschuivingen tussen Bing en 3dshapes/and. Hier komen and en 3dshapes het meest overeen.
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=7.08591&lat=53.18818&zoom=16&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

Noordfiets komt uit die omstreken als ik me dat goed herinner, maar ik kom er niet vaak. Ik ga liever iets verder naar Duitsland om door de Landwirtsschaftspolder richting Ditzum te fietsen.

Ik ben er wel geboren maar iets zuidelijker, in Winschoten. Ik richt me meer op Westerwolde, of parkeer in Weener en ga dan via Leer koffie drinken in Ditzum, afgesloten met een avondmaaltijd aan de haven in Weener ( moet Mattheus ook wel kennen).
Vanuit de stad leg ik de grens meestal bij Scheemda, of verder richting Nieuweschans/Bunde.
Als puber blijf de actieradius beperkt tot Beerta/Finsterwolde/Midwolda/Scheemda. Daar woonden mijn vrienden. De enkele keer dat je in Nieuw Statenzijl ging kijken reed je over Drieborg. Dus ik ben er nog nooit geweest … ook al woonde ik er <10 km vandaan.

Persoonlijk beschouw ik Bing trouwens als onbetrouwbaar: er is niets bekend over correctie en projectie.

Mijn geboortegemeente is Bedum. Het wierdengebied zegt me veel meer dan het poldergebied. Door de Openfietsmap heb ik Duitsland ontdekt. Het gebied tussen Nieuweschans en Ditzum vind ik wel schitterend. Het landweggetje van Nendorp naar Ditzumerverlaat door het Hatzumerfehn (een vogelgebied) is fantastisch. Ik fietste één keer per jaar de ANWB Oldambtroute en mijn vaste rustplek was het bankje in Ganzedijk. Als ik nu in die buurt fiets, combineer ik dit vaak met een deel door Duitsland. In Weener ben ik nog niet geweest op de fiets, maar binnenkort ga ik dat wel doen. Ik heb een route gemaakt vanuit Bunde, via Weener naar de Meyer werf in Papenburg.

Als een gebied onbekend is, is Bing zo goed als onbruikbaar. Bing is een prima hulpmiddel als je een bekend pad mapt waarvan het oppervlak bekend is.

Het wordt volkomen off-topic, maar dat is nu mijn interesse in het gebied: de teloorgang van de echte naam Reiderland, en daarmee de historische samenhang van het gebied. De Oldambtroute loopt eigenlijk door het Reiderland en niet door het Oldambt. Het is fascinerend te zien hoe onder invloed van de Stad/Provincie de vroegere annexatie nog steeds wordt bekrachtigd door het gebied nu ineens als Oldambt te bestempelen.
Ook in de geschiedenisboekjes is er weinig aandacht voor. De beroemde slag bij Heiligerlee wordt als triomf geroemd, maar het totale fiasco enige tijd later bij Jemgum is spoorloos.
Toch merk je als je er fietst hoe innig verbonden beide zijden van de grens zijn, en hoe onnatuurlijk politieke grenzen zijn …

Vergeet niet de spoorbrug bij Weener over te steken! Ongelooflijk hoe oud en roestig …