Upgrade Keepright!

In princiepe is het al mogelijk om routing voor vaartuigen te doen met Gosmore en de yournavigation website. Het is een kwestie van de voertuigtypes en snelheden op de verschillende waterwegtypes aanmaken in het configuratie bestand. Er zal uiteraard geen rekening gehouden worden met stroming, diepte, wachttijden voor bruggen, sluizen en de vaarweg regelementen. Maar rudimentele routing zou mogelijk moeten zijn.

Ik ook; en heb er dan ook op aangedrongen bij Harald, maar technisch ziet hij het eventjes niet zitten, denk ik. Ik ga het onderwerp nog een keer naar voren brengen.

Dan doe ik het zo: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.288912&lon=5.079068&zoom=18&layers=B000FTF
Mijn uitgangspunt hierbij is als er een kano doorheen kan, teken ik een brug, anders onderbreek ik de waterway. Veel werk? Ja! Maar het is minder belangrijk IMO dan ‘gewone’ crossings, dus ik zou wel prioriteit aan de laatste geven.

Tevens hebben we dan eigenlijk hét argument om er een apart error_type van te maken: “Het relatief grote verschil in belangrijkheid tussen crossings van water- en wegobjecten is een goede reden om waterway junctions een eigen error_type te geven.”

Vandaag pas weer eens geosmed, en zag dat het alweer was ingebouwd. Levert inderdaad meer fouten op dan je wil, maar ik vind het wel nuttig (paar punten gezien die bezocht moeten worden).
Een eigen error-type was wel iets wat ik me erbij voorstelde, praktijk blijkt ook wel dat dat nuttiger is (ivm kunnen uitzetten).
Lijkt erop dat we een tag nodig hebben, ‘duiker’, heb al meer punten gezien waar je het niet kunt hebben over een brug, maar wel van eoa waterdoorgang. Of is daar al iets voor?

Bruggen blijven echter denk ik het belangrijkste (bv. tonnage draagkracht, eventuele openingstijden etc.). Misschien is er iets te doen met type water of breedte?

Waar ik op probeerde te duiden was een koppeling van een weg aan een boundary. Onjuiste closed ways zegt mij niets, of gaat dat weer over wat anders?

Wat ik nog eigenlijk als verzoek had:
fouten die niet hersteld zijn krijgen in het memoveld een tekst. Heel goed. Tis wel dat ik ze per toeval tegenkom. Eoa extra indicatie bij de bliksem zou geweldig zijn (knipperen, vetter, dingetje erbij, maakt niet uit), die zou ik dan als eerste weer bekijken.

Ik heb zojuist weer een mail van hem gehad hierover en we beraden ons op technische afwerking ervan. Ik heb voorgesteld om deze scheiding te maken:

  • highway-highway intersections without junctions
  • waterway-waterway intersections without junctions
  • highway-waterway intersections without junctions

Een ‘duiker’ tag zou inderdaad een oplossing zijn. Ik heb me een bult gezocht naar de vertaling ervan naar het engels, maar denk het gevonden te hebben met ‘culvert’. http://en.wikipedia.org/wiki/Culvert . De osm-wiki kent het woord niet. Vinden anderen het ook zinnig zijn om de culvert=yes tag te introduceren?

In eerste instantie had ik een tellertje in de ballon erbij geadviseerd, maar dat kon alleen gedaan worden door de toevoeging van een extra field in de database en dat schijnt nogal lastig te zijn. Ook implementeren van een (zeker handig) afwijkend icoontje zal zo’n extra field tot gevolg hebben. Ik ben bang dat dit er voorlopig even niet inzit.

Lijkt me prima als je de culvert tag aanmaakt als proposal, of gewoon in gebruik neemt. Ik ben ook wel eens op zoek geweest naar een goede oplossing hiervoor, maar nooit gevonden. Dank!

Als we hem gewoon in gebruik nemen, werkt dat dan ook goed in renderers? Je zou hem dan moeten behandelen als tunnel denk ik:
culvert=yes
layer=-1

We kunnen ook tunnel=culvert gebruiken. Voor ‘bridge’ bestaan wel andere values naast ‘yes’, zou dat dan met tunnel ook meteen werken?

culvert=yes komt al 2 keer voor in Europa.

tunnel=culvert zou ik niet aanraden. Hij komt wel 1 keer voor in Europa, of is dat die van jou al? Tunnel/bridge zijn ondertussen redelijk vastgesteld op ‘ja’ of ‘nee’ waarden, en dat is dan ook het enige dat de renderers op dit moment bekijken. Dan zou je het wat mij betreft eerder moeten zien als tunnel=yes;culvert=yes.

Nee, die ene tunnel=culvert is niet van mij :slight_smile: Ik heb hem met osmxapi gezocht en gevonden: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.56384&lon=-1.98541&zoom=17

Op tagwatch staan ook nog 32 waterway=culvert tags; die liggen allemaal in NL. Die is dan al een beetje ingeburgerd lijkt het, maar gerenderd wordt het dus niet: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.05921&lon=5.06687&zoom=17 . En dit voorbeeld is dan ook nog eens een closed way.

Ik ben niet zo’n wiki-editor dus als iemand er een proposal van wil maken…

Wel even een opmerking:
Als ik kijk op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:bridge zie ik dat bridge=aqueduct ook kan.
Dan zou het analoog juist wel logisch zijn om tunnel=culvert te nemen.

Zie hier trouwens een voorbeeld van een scheepvaarttunnel:

bridge=aqueduct heb ik nog niet goed zien renderen, ik gebruik dan bridge=yes, gaat het ooit goed gerendered worden, hoeft alleen de yes door aqueduct vervangen te worden (maar dat zijn er maar een handvol in nl).

tunnel=yes zou zelfde kunnen gebeuren, wordt het in ieder m.i. voorlopig zo gerendered dat het het meest lijkt op de werkelijkheid (al mag je daarvoor je tagging niet op aanpassen, komt nu wel m.i. werkbaar uit).

ligfietsers punt dat het er veel zijn, tja, daar los je met de tagging ook niets aan op, hoogstens dan maar hopen dat het een losse categorie wordt die is uit te zetten.

Vooralsnog ga ik als ik tegenkom de waterways maar knippen en tunneltjes maken.

Een eerste poging voor het uitsplitsen van de “intersections without junction” error is in de lucht!

Goeie poging lijkt me!
(het vinkje om alles uit de groep aan/uit te zetten zie ik alleen nog niet werken)

Klopt en is gemeld… Wat ook nog niet werkt is de check van highway crosses natural=water. Dat laatste komt er komend weekend waarschijnlijk bij.

Een checkbox voor de smiley’s was nog een open punt, genoemd in post 58 van deze thread. Vandaag kreeg ik het bericht dat het is geïmplementeerd!

Ik heb ook nog zachtjes gewezen op het feit dat de top-nodes van de twee error groepen “intersections without junctions” en “overlapping ways” geen functie hebben. Ik stelde voor er een tristate functie aan te geven, dus checked, maar grijs wanneer er meer dan 1, maar niet alle checkboxen, eronder zijn aangevinkt.

De tristate functie zit er nu ook op!

Ik probeer dit tool eens te gebruiken, er is mijn omgeving genoeg te doen…

Als ik op bliksempje ga staan geeft het tool mij twee mogelijkheden om te editen, JOSM of Potlatch. Ik gebruik
zelf eigenlijk JOSM maar als ik op link klik gebeurd er niets… Wat moet ik installeren om
ervoor te zorgen dat de JOSM editor gestart wordt. Ik gebruik een ubuntu distributie en ik heb JOSM al
zo dat als ik vanuit een terminal ‘josm’ tick dat die dan de editor start. Maar waarschijnlijk werk zoiets nog niet
vanuit de firefox browser. Heb geen idee hoe ik zoiets moet doen. Ik zag dat de link eigenlijk alleen een http adres bevat met
wat geometrie…

Installeer de remotecontrol plugin in JOSM, en zorg dat JOSM al gestart is. Dan kun je die link in KeepRight gebruiken.

Plugin geinstalleerd en mijn eerst smile gemaakt. Bedankt voor de tip

Weet iemand hoeveel fouten er op dit moment in Nederland zijn?