Licentie-verandering

Is het nu werkelijk zo dat (zoals de OSM-inspector aangeeft) alle in de inspector roodgestreepte wegen, die nog zijn gemapt door collega mappers die nog niet akkoord zijn gegaan met de Nieuwe Licentie, worden gewist binnen drie maanden.

De inspector geeft aan “deze wegen hebben de hoogste prioriteit” en zouden dan opnieuw moeten worden overgetekend. Beetje “editen” zou geen zin hebben.
Gaan we werkelijk hele einden met veel moeite gemapte wegen missen of wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=4.65388&lat=51.80483&zoom=17&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

Groet en de beste wensen,

Eggie

'k wil niet drammen en een voor mijn tijd gevoerde discussie overdoen, maar…
Hier nog een “tool” om te kijken welke wegen mogelijk gaan verdwijnen komend jaar. De groene wegen zijn gemapt volgens de nieuwe licentie. De rode wegen door een non-agreer. De gele wegen zijn bewerkt door verschillende mappers, waarvan ook een non-agreer.
Op de kaart van Tayland zal zo’n 30% van de wegen verdwijnen. Niet erg motiverend. Op het Eiland van Dordrecht…(ja mijn eiland) heb ik al veel overgetekend. Wat ik eigenlijk zeker zou willen weten… doe ik dit niet voor niets? Wie helpt me uit de (kwade) droom.

eggie

Even voldoende inzoomen voor het effect.
http://osm.informatik.uni-leipzig.de/map/?zoom=15&lat=51.8076&lon=4.62509&layers=B0

Ik ga er zelf van uit dat men het menens is, en dat per 1 april (geen grap) er wat data uit OSM kan verdwijnen. Ik kijk zelf ondertussen wel in JOSM of Potlatch naar de status van een object voordat ik ermee aan de slag ga. Hier in de omgeving valt het mee, maar als men inderdaad handelt naar de “inzichten”* van Fred. Ramm (OSMI) kunnen er dingen verdwijnen of teruggezet worden naar een eerdere versie. De discussie gaat ondertussen wel verder op de talk, legal-talk en osmf lijsten. Of de soep zo heet wordt gegeten, weet ik niet. Maar ik heb persoonlijk weinig zin om nu tijd in zaken te stoppen die misschien later verdwijnen. Wat dat betreft, liever eerder dan later een beslissing van … (ja, van wie eigenlijk?)

*Edit: Realiseer me dat het wellicht niet duidelijk is dat ik bedoel niets negatiefs richting Frederick Ramm met “inzichten”. Het is alleen zo dat niemand nog weet wat er precies gaat gebeuren; het is dus Ramm’s best guess.

Ik heb eens wat door mijn omgeving lopen scrollen. En ja er zijn wel kleine weggetjes die geel of rood zijn.
Als ik de werkwijze die eventueel gebruikt gaat worden inschat, zal aan de hand van de historie gewerkt gaan worden.
Dit betekend dat als we er voor kunnen zorgen dat de historie clean is, er gaan wegen verwijderd worden.
Ik heb experimenteel gezien dat door verwijdering en opnieuw intekenen de historie verdwijnt omdat de ‘nieuwe’ weg een andere wayID krijgt.
Ik wil naturlijk geen fraude plegen, maar het is wel een manier om de resultaten van observaties van een ander op de juiste manier in de database te krijgen.
Ingevulde walkingpapers van een ander overnemen in OSM mag toch ook? :wink:

Hoe werkt dat dan precies en hoe recent is de ODBL coverage? Ik zie b.v. op de Woudweg bij Vlaardingen een stuk oranje dat op 14 juni 2011 bewerkt is door @polderrunner. De aansluitende delen van de Woudweg zijn groen en ook bewerkt op 14 juni 2011 door dezelfde @polderrunner: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.94593&lon=4.35082&zoom=16&layers=M
Ik kom elders ook wegen tegen die op de ODBL-kaart er dubbel op staan, maar met verschillende kleuren. Wel recent gewijzigd daar - is dat de oorzaak?

Nee, Polderrunner is agreed met de odbl, maar Cetest zit daartussen. Kijk in de osm inspector maar naar de geschiedenis. (rechtsboven) Het is ook een geel stukje en niet rood. Dat betekent dat Emiel (Goudappel-koffeng)) en Polderrunner waarschijnlijk voor de kat z’n viool hebben ge-edit, want bij de licentiewijziging zullen de edits van Cetest teniet worden gedaan. Hoe het weggetje er dan uit zal gaan zien. Als een weg door CeTest als eerste is gemapt zal die zowiezo verdwijnen. (rood) Of je nu er aan edit of niet. De weg zal gewist moeten worden en opnieuw moeten worden gemapt. Met de bingachtergrond een makkie. Wel is het zaak om te kijken welke fietsroutes er overheen lopen. (en busroutes evt.)
Cetest heb ik een mailtje gestuurd, want die heeft wel heel veel in Zuid-Holland gemapt en op zich goed werk geleverd.
Waarom mensen niet instemmen met de nieuwe licentie is natuurlijk hun zaak. Het heeft wel grote gevolgen.
Er zijn zat mensen die een paar jaar mappen en vervolgens wat anders gaan doen. Postzegels? Er zullen zelfs mensen zijn die zijn overleden. Er is ook een catagorie “nog niet besloten”), maar in dat laatste geval gaat dat er niet meer van komen.

Rood heeft dus prioriteit, geel kan een minder kwaad. Hoe het dadelijk echt gaat ben ik nog niet uit. 'k hoop wel dat er wat meer duidelijkheid over komt, want is is zo eind maart. (Bij begin april word ik helemaal niet meer serieus genomen :slight_smile:

2007-09-20T07:36:09Z 2008-03-31T19:21:17Z 2008-07-01T20:20:21Z 2011-04-20T10:54:17Z 2011-06-14T19:12:35Z
Changeset# 474280 435931 361590 7915045 8440749
User AND cetest polderrunner Emiel1 polderrunner
License Status (Last updated: 18-Dec-2011 14:48)
Status agreed disagreed agreed agreed agreed

Dit kreeg ik nog even doorgemaild over de ingangsdatum.
6. From OSMF Board Meeting

Dermot reports:

Board would like to set 1st April 2012 for cutting over to ODbL latest.

LWG feels that with current status this is a practical goal for the community to work towards and resolves to meet this target (phase 5 in our implementation plan http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Database_License/Implementation_Plan#PHASE_5_aka_Done_-License_Cut-over_from_CC-BY-SA_to_ODbL.28date_to_be_decided.2C_depends_on_the_technical_work.29

Richard will draft sub-phases to get us there. The LWG is of the opinion that the immediate step, in addition to a second mass mailing to older contributors who have neither accepted nor declined the new terms, is to formally encourage local remapping where there are ways and nodes touched by folks who have not accepted the new terms. LWG will discuss on legal-talk before a formal announcement.

Op die kaart met groene en gele wegen kom ik in mijn omgeving (Gouda dus) ook lichtblauwe wegen tegen? Wat houdt dat in? Het meeste is in Gouda wel groen gelukkig.
Ik zie ook dat die kaart zoals de meeste 'bewerkte’Osm-kaarten op een site nog achterloopt. Hij laat zowel de oude als nieuw verlegde burgemeester Jamessingel zien (die nieuwe heeft nog geen kleurtje, maar dat wordt toch wel groen uiteindelijk :wink:

[bloos] Hoe kan ik ook al weer zien of ik mijnstem gaf voor licentiewijziging? [/bloos]

Het aantal fietspaden dat gaat verdwijnen uit de Nederlandse kaart bedraagt op dit moment maar liefst 6.116 (ways + nodes). Vooral de regio’s Rotterdam en Utrecht zullen zwaar worden getroffen. Voor wie dit aantal zelf wil volgen: ff het Nederlandse kaartje bij Geofabrik downloaden, met OSMfilter selecteren op cycleways en inladen in JOSM. Een aardige kaart is trouwens ook nog deze http://cleanmap.poole.ch/. Naast een cleanmap wordt ook een badmap (zonder fietspaden) weergegeven. Op odbl.de zie je wie wel en niet heeft geaccepteerd.

Het omzettingsproces naar ODbL is net een bevalling… :roll_eyes:

ps Nilodo, je accepteerde 9 maanden geleden: http://www.openstreetmap.org/user/nilodo

Ha Johanmyst,

Volgens bij wordt na het herstel van de odbl ellende de kleur eerst blauw en daarna via turcois langzaam groen. Ander kleuren blijven rood en daar moet ik dan nog even naar kijken, maar daar is het nu te laat voor. Ben zelf bij oudekerk aan het herstellen geweest op dat nieuwe bedrijventerreintje.

Eggie

Ook een leuke uitspraak accepted meer dan een jaar ago. Dunglish? steenkolenengels?

Op het kaartje van eggie zie je trouwens niet fietspaden en dergelijke staan.

Belangrijke vraag, als een weg aangemaakt is door iemand, en daarna door iemand anders veranderd, wordt hij dan alsnog verwijderd als persoon 1 de licentie niet accepteerde? (Misschien was hij al gesteld, maar begreep ik het antwoord niet goed)

Bij Helmond is trouwens weinig aan de hand. heb echt moeten zoeken. 'k Zie hier rode wegen in een wijkje in Son en Breugel. Fietspaden worden bij deze “tool” wel weergegeven.
http://osm.informatik.uni-leipzig.de/map/?zoom=16&lat=51.53052&lon=5.48316&layers=B0T

De OSM inspector is duidelijker als je het schuifje aan de bovenkant naar rechts schuift.
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=5.48802&lat=51.53181&zoom=16&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created
Hier het zelfde stukje in de oSM inspector. Deze werkt makkelijker omdat je als je op de rode weg klikt direct naar de editor kunt gaan.

Volgens mij is het zo dat als de maker van de weg een “Niet -instemmer” is zal de weg worden verwijderd. Ongeacht of er daarna ge-edit is door “Wel-instemmers”.
Als je dus wegen mooier neerlegt met b.v. Bing doe het het geheel voor Jan met de korte achternaam. De weg zal verdwijnen.
Als een "non-agreer"edit in een bestaand stuk weg zal een aantal edits worden teruggedraaid. Dus minder rampzalig.

Groet,
Eggie

en hier http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=5.41772&lat=51.54151&zoom=17&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

een fietspad bij Boskant langs de N619. Denk dat jij het als geen ander kent. Dat zal gewist moeten worden en opnieuw worden getekend.

Handige remap procedure:

  • Laad een gebied in JOSM waarin wegen of nodes hermapt moeten worden.
  • Start een nieuwe layer in JOSM
  • Zoek in OSM Inspector een weg/node op die geremapt moet worden en laad deze in deze tweede laag.
  • Verwijder deze de weg/node.
  • Teken de weg/node opnieuw in layer 2 aan de hand van layer 1. :slight_smile:
  • Save Layer 2.
  • Klaar is Kees/Jan/Piet/enz.

Nog even iets anders.
http://osm.mapki.com/history/way.php?id=4882701
Hier zie je een object dat GEEN user bij versie 1 in haar historie heeft staan.
Ik neem dan toch aan dat dit een CT valide object is? Hij gaat dus niet weg?

Vreemd, geen user. Volgens mij gaat die als er niets gebeurd ook weg…

Een andere “handige” manier in Potlatch2. Inspector open>check status>klik op bewerken

Klik op de weg>Maak een parallelweg>wis de “besmette” weg>(evt iets verschuiven) >zet de nieuwe tags incl. fiets en/of busroutes op de nieuwe weg. (relaties even noteren op kladblaadje) Verbind de doorgaande- en zijwegen en klaar is Kees,Jan, Piet, Eggie, enz,…

Volgens mij zijn er in de pre-historie van OSM niet altijd de auteurs van de wegen bij gehouden. Kan wijzen dat het een echt originele hele oude weg is ;). Hugo

Is het mogelijk een transparante Garmin kaart te maken van alle wegen die dreigen te verdwijnen? Als die wegen dan middels stippellijntjes getoond worden kunnen we deze kaart altijd actief houden in onze GPS bovenop de andere (OSM) kaart. Zo kun je aan het bovenop liggend stippellijntje altijd zien of de weg al is ingetekend of niet en later gewoon weer in OSM toevoegen.

Het is dan uiteraard wel noodzakelijk exact te weten welke wegen gaan verdwijnen maar of dat af te leiden is uit de geofabrik download bestanden weet ik niet.

'k Heb me vanmorgen even “kwaad” gemaakt op Rotterdam. De rode lijntjes in de osm inspector zullen wel verdwijnen de komende dagen. Zo is er weer een doorgaande route door R’dam voor de fiets inc.l Maastunnel. Dan kijk in van de week weer wat er dan nog rood is.