Nieuwe fietspaden

Ik heb het vandaag ter plekke bekeken. Vanwege de nieuwe, schitterende, Hoenkoopse Buurtweg.
En inderdaad er komt nog een fietspad aan: Fietspad F273.01 traject Oost-Vlisterdijk.

http://ro-online.robeheer.nl/svhw/10F00C30-87DD-471E-8614-681460D08FFC/t_NL.IMRO.0623.PB1050LG002-VG01.pdf

… voorziet in een zo snel mogelijk realisatie van het fietspad.
… kan in de 2e helft van 2010 met het aanbrengen van de voorbelasting worden gestart en eind 2011/begin 2012 de fietsverbinding F273.1 gerealiseerd zijn.

Op dit moment ligt alleen de ‘voorbelasting’ er. De aanleg van het fietspad is nog niet gestart. Althans niet aan de zuidzijde.

Hoenkoopse Buurtweg

Ik heb geen idee wat het wel is, maar [surface = concrete] klopt niet.
In mijn lekentermen: het is ‘Let de Stigterpad V3.0’.
Aan de randen kun je losse brokken ‘beton’ vinden. En die brokken kun je met je blote handen verpulveren tot… ‘zand’…?

Ik was al verbaasd. Het staat haaks op wat Staatsbosbeheer e.d. als beleidsvoornemens hebben geformuleerd: een betonpad dwars door een natuurgebied? Daarover, onder andere, hebben ze bij het Let de Stigterpad jáááren ruzie gemaakt.

Maar het lijkt zoveel op beton dat ik wel heel nieuwsgierig ben naar het antwoord op mijn vraag wat het dan wel is…

Over de snelheid van het wegdek hebben we geen oordeel. We hebben ongeveer een half uur over die 2 km. gedaan :slight_smile:
Genieten! Komt in aanmerking voor de ‘Scenic Tag’. Oeps, alweer OT.

Het vreemde is dat sommige stukken echt op glad beton lijken - en die waren vanmorgen nog deels bevroren en glad - en andere stukken zijn ruwer qua oppervlak. Het zou best kunnen dat het bij het aanbrengen een halfdroog mengsel is van zand en cement dat vervolgens uithardt. Afhankelijk van externe factoren zoals vocht/regen, temperatuur, etc. kunnen dan verschillen in resultaat ontstaan. Het ziet er ook niet echt uit als machinaal gestort (vloeibaar) beton, eerder los gestort en dan glad gestreken en aangedrukt of zo. Voor een nieuw fietspad hier en daar best hobbelig (tag toevoegen…?? – geintje). Zolang niet duidelijk is wat het wel is en er geen erkende OSM tag voor bestaat, lijkt mij surface=paved voorlopig de enig juiste tag :slight_smile:
PS. Ik heb jullie vanmorgen niet gezien daar… (10:22)

Er wordt bij ons in de buurt de laatste tijd veel geexperimenteerd met allerlei speciale mengsels van grind/grof/fijn zand en al-of-niet cement dat wordt aangestampt met een wals en daarna een mooi hard oppervlak vormt. Door de mix onstaat er een heel dichte laag. Verkrijgbaar in de modekleuren grijs en fietspadrood. Veel schelpenpaden hier in de buurt zijn er mee opgeknapt, zowel wandel als fietspaden.
Het is wel gek spul: bij droge omstandigheden keihard en lage rolweerstand, bij nat weer vormen er gleuven en is het net lijm: je band plakt er aan vast. Het heeft ook een groot nadeel t.o.v. schelpen/grind: door de samenstelling ‘vloeit’ het niet. Dus beschadigingen als gleuven en putjes van paardenhoeven zijn blijvend.

Bijvoorbeeld: http://www.kks.nl/hst/k08r08z/kks.nsf/Main/Producten%20Nederlands%20KFP-mix%200-8?OpenDocument

Maar als je verder zoekt blijkt er ook door andere wegenbouwers druk gewerkt te worden aan de ontwikkeling van goedkope milieuvriendelijke verhardingen voor fietspaden.

En het heeft nog een groot nadeel: je (race)fiets wordt er dan echt ontzettend smerig van. Een grijze laag die er moeilijker af te krijgen is dan ‘gewone’ modder.

Weet er alles van, fiets iedere week over zo’n pad, en het plakt gewoon idd enorm aan je fiets. Het gaat er in een gewone regenbui of met de tuinslang niet eens af. En wat ik helaas door ervaring gevonden heb: het gaat gigantisch in het profiel van je band zitten zodat je kilometers na het verlaten van het pad nog door iedere bocht glibbert.

Verharding Let de Stigterpad: http://www.stabilizer-benelux.com/
(heb daar geen belangen)

Navraag bij Stabilizer-Benelux leert dat hun materiaal, mits volgens de voorschriften aangelegd, na het uitharden een zeer stevig tot hard oppervlak oplevert dat onder natte omstandigheden geen bindmiddel of ander residu loslaat. Ook het inrijden van sporen zou niet of zeer, zeer minimaal kunnen voorkomen. Zij herkenden zich geheel niet in het kunnen ontstaan van een moeilijk afwasbare vervuiling op de fiets. Op het Let de Stigterpad komt dit volgens hen ook niet voor - het pad ligt er al ruim 4 jaar zonder klachten. Wat hierboven ook al aangehaald werd, zijn diverse firma’s bezig met de ontwikkeling van milieuvriendelijk (en goedkoop) verhardingsmateriaal voor wandel- fietspaden, etc., waarvan sommige nog niet uitontwikkeld zijn. Als er serieuze klachten zijn over het materiaal of afwerking en onderhoud van een voet- of fietspad dan wordt aangeraden contact op te nemen met de wegbeheerder of projectontwikkelaar. Waarvan akte. Het materiaal op het nieuwe fietspad Hoenkoop is niet geleverd door Stabilizer-Benelux. Project is van Staatsbosbeheer.

Nieuwe fietspaden in het stukje Bentwoud bij Benthuizen. Tevens de sportvelden van sv DSO en BSC’68 ingetekend. Het Bentwoud is nog in ontwikkeling en de landuse moet t.z.t. nog aangepast worden. http://www.openstreetmap.org/?lat=52.07154&lon=4.54057&zoom=17&layers=M

Fietspad langs de Pieterbuurstermaar.
Aan de hand van informatie van een lokale bewoner waar ik vandaag op bezoek was, wat toeristische informatie en Bing heb ik het fietspad vanaf de kerk in Pieterburen (Domies Toen) in zuidelijke richting langs de Pieterbuurstermaar naar de Oudedijksterweg ingetekend. Te zien aan Bing denk ik dat het redelijk goed ligt, maar ik heb geen informatie over het oppervlak en de kwaliteit. Op wat foto’s te zien, bestaat een deel in elk geval uit betonplaten. Het zou fijn zijn als iemand die bekend is in die buurt (@noordfiets?) de details wil aanvullen. Zelf ben ik daar (met de fiets) pas van de zomer weer. http://www.openstreetmap.org/?lat=53.39419&lon=6.44943&zoom=16&layers=M

“Het pad is derhalve gedimensioneerd als wandelpad. Nadien is het – op verzoek van inwoners van Pieterburen – toegestaan om het pad te gebruiken als fietspad, hoewel het daarvoor strikt genomen niet is bedoeld.” zie:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=pieterbuurstermaar&source=web&cd=8&sqi=2&ved=0CFcQFjAH&url=http%3A%2F%2Fbesluitvorming.demarne.nl%2FVergaderingen%2FGemeenteraad%2F2011%2F22-november%2F20%3A00%2FKredietaanvraag-Pieterbuurstermaar.-De-raad-wordt-gevraagd-kennis-te-nemen-van-de-stand-van-zaken-van-het-project-Ecologisch-herstel-en-natuurvriendelijke-inrichting-Pieterbuurstermaar-en-een-uitvoeringskrediet-beschikbaar-te-stellen…%2F08.1-Kredietaanvraag-Pieterbuurstermaar-Raadsvoorstel.1.pdf&ei=guAWT9GeDoPs-gayp4msBA&usg=AFQjCNHl6zTZD4-L-04tQqfunvqZmpjJOA

Volgens de tekening begint het pad bij de zeehondecreche. Op de routeplanner van de Fietsersbond begint het pad vanaf de prkeerplaats van de zeehondencreche.

Ik heb de informatie gebruikt van de fietsroute: Linthorst-Homan-polder: http://www.recreatie-routes.nl/RouteDetails.aspx?id=18 Daar maak ik toch echt uit op dat het pad begint bij de kerk en loopt langs de camping en begraafplaats en dan in oostelijke richting naar de maar. Dat het voet/fietspad ook doorloopt langs de maar naar de zeehondencreche is natuurlijk mogelijk. Ik hoop dat een mapper uit de buurt de situatie ter plaatse eens wil bekijken. Intussen zal ik het pad taggen als voetpad met bicycle=yes - aan de loop verander ik nu niets.

Over een paar weken kijk ik ter plekke of de loop klopt:-)

Hallo,

Ik heb OSM nog maar recent ontdekt. Ik fiets al zeker 10 jaar met een GPS, en ik wou dat ik dit eerder had ontdekt! Bij mij in de kop van Noord-Holland kom ik echter allerlei fietspaden tegen die hier al jaren liggen maar nog niet als FP in OSM staan. Hoe kan ik deze informatie in OSM (laten) verwerken zonder dat ik me moet gaan verdiepen in allerhande programma’s en zonder alle ontbrekende stukjes uit te moeten filteren? Is er een mogelijkheid om complete tracks (ritten van 100km, soms langer) te uploaden waarna door een vergelijking van de track en OSM de onderlinge verschillen duidelijk worden?

Groet,
Ronald

Helaas moet je voor OSM wel een beetje verdiepen in hoe het werkt. Je hebt niet perse een extra programma nodig. Maar je kan inderdaad je tracks uploaden en met vergelijking van de tracks extra wegen/fietspaden aanleggen. Ik ben zelf ook ooit begonnen en heb het ook gedaan. Maar het is niet zo erg als je iets fout doet. Er zitten hier een paar experts die ook voor je na kunnen kijken of het goed gedaan is

(zo heb ik ooit een stukje weg verlegd, maar toen routeerde het niet meer, toen heeft een ander het even aangepast).

Ronald, dit weet ik niet zeker, maar je op openstreetmap.org ook even een account aanmaken (op dit moment 13:25 ligt .org eruit). Dan meld je daar aan en dan heb je op de kaart een aantal extra opties, zoals bewerken en ook iets van trace (track uploaden). Als je dat laatste als eerste doet kan je daarna je track op de te bewerken kaart zien, als je met POTLATCH edit. Maar zoals ik al zei je moet voor het plaatsen van wegen/fietspaden wel iets van OSM/Potlatch weten.

Beste Ronald

Helaas gaat het niet zo eenvoudig als jij hoopt. Je vraag is op zich heel begrijpelijk maar als je wat ervaring opdoet in het toevoegen van fietspaden in OSM zul je ook begrijpen dat het niet zo eenvoudig kan. Het is mij al diverse keren opgevallen dat Noord Holland (of in ieder geval het noordelijke deel ervan) vrij slecht in OSM is ingetekend. Er ontbreken erg veel (ook mooie) fietspaden. Als je een account aanmaakt bij OSM en het edit programma JOSM installeert ben ik bereid je wel een keer te laten zien hoe je fietspaden in kunt teken. Echt heel ingewikkeld is het niet maar het begin is zeker niet erg eenvoudig. Als je Skype gebruikt kan ik je een keer laten zien hoe ik het doe. Je mag ook een keer bij me langs komen maar ik woon in het midden van het land dus das ms wat te ver uit de buurt.

Voor mij komt het er meestal op neer dat ik met de GPS een track opneem en in JOSM importeer zodat ik em zi icm OSM. Daarna een lijntje over de track inteken. Vaak helpen de luchtfotos van BING ook om de goede locatie van de fietspaden in te tekenen. Voor fietspaden geef ik meestal aan dat het een fietspad is (highway=cycleway logisch natuurlijk) en of het een 1 richtings fietspad is (oneway= yes of no) en verder geef ik meestal aan wat de ondergrond is (bv surface=asphalt) . Als de naastgelegen weg verboden is voor fietsers dan nog een bicyle =no toevoegen op die weg.

Dit is zo ongeveer de manier van editten die ik toepas. Als je dat gedaan hebt een een paar weken/dagen later een Openfietsmap (light) kaart installeert op je GPS dan kun je zomaar eens fietsen over een fietspad dat je zelf hebt ingetekend. Best leuk om te doen.

Overigens wil ik je ook wel een keer laten zien hoe het gaat. Ik woon in Amsterdam, dus dat is alweer wat dichterbij. Of eventueel is een sessie met Skype en teamviewer mogelijk.
Ik werk nog steeds met Potlatch, maar daar kun je ook uitstekend fietspaden mee intekenen.

In het begin is het even wennen, maar echt moeilijk is het nou ook weer niet.

Ik las in de reactie van ronald, dat hij graag eenvoudig wil beginnen waar volgens mij helemaal niets mis mee is.

Ronald er zijn inderdaad programmas die veel functionaliteit bieden om osm te bewerken, en ik zal zeker neit ontkennen dat een programma als JOSM verschrikkelijk handig kan zijn.

Uit je reactie maakte ik echter op dat je liever eenvoudig begint, en ik denk toch dat je dan het beste met potlach 2 kan beginnen.

Potlach 2 is niet echt een programma maar een flash ding in je browser, net als je filmpje op youtube.

Natuurlijk kun je ook beginnen met een van de gratis aangeboden snelklaartsoom cursussen tot proffessional, maar als je daar geen behoefte aan hebt, hier is een simpele manier om te beginnen.

Op de openstreetmap site, zoom je in naar het gebied om te bewerken. Om niet teveel in te hoeven laden adviseer ik je een flink stuk in te zoomen dus bijvoorbeeld de paar straten rond je huis.

Klik op het pijlstje naast bewerk en kies voor potlach 2. Eventueel moet je nog even een account aanmaken, maar dan kun je gelijk bewerken.

In je browser zal potlach 2 laden.

Klik eens wat wegen aan je zult zien dat ze geselecteerd worden.

Klik zodra je een weg hebt aangeklikt eens linksonder op advanced. Je zult zien dat er aan zo’n weg allerlei zogenaamde tags hangen bestaande uit keys en values. Hierin staat alle informatie ingegeven over de weg.

In osm noemen we overigens elke lijn een weg of een way, dus de omtrek van een huis ook een weg.

Klik verschillende objecten aan en klik telkens op advanced om meer te weten te komen.

Ontdek dat deze lijnen (ways of wegen) uit punten bestaan, de zogenaamde nodes. Een weg is niets anders dan een verbinding tussen punten.

Als je genoeg vertrouwen hebt kun je proberen je eerste fietspad in te tekenen. Doe dit door te klikken op de kaart.

Wil je dat je pad begint uit een ander pad, houdt shift ingedrukt en klik op een punt op dat pad, om een node in dit pad te maken, en doe vervolgens weer shift-klik om een weg te beginnen en klik nu door de ruimte hoe je wil dat het pad loopt. Wil je uit een bestaande node beginnen dan hoef je maar 1 keer te shiftklikken.

Dubbelklik om hem af te maken.

Je hebt nu je eerste weg getekend. Je zie het is nog maar een dun lijntje, want niemand weet iets van deze weg. klik wederom op advanced, en klik links op add (niet add to, dat is als je wat meer gevordend bent en iets van relaties weet) type bij key (waar nu new tag onder is verschenen) highway, en bij value cycleway. Je kunt eventueel opslaan, en hebt dan je eerste fietspad op de kaart getekend!!!

Zo kun je beginnen en steeds meer leren.

Wil je alles in een keer leren, stel ik voor dat je een skype afspraak maakt met vriendelijke leraren, maar dit is de stapje voor stapje methode.

Alle tags zijn overigens te vinden op wiki.osm.org

Hopelijk kun je hier mee beginnen het een beetje te leren en leuk te gaan vinden.

Les2: Je gps tracks, hier staat hoe je ze upload: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Upload

In potlach 2 kun je rechtsboven op gps-gegevens klikken, het kan dan even duren, maar dan worden de gps gegevens als kleine blauwe lijntjes zichtbaar. Je kunt daar dan je fietspad overheen tekenen dooor goed te klikken

Aan allen: hartelijk dank voor de suggesties. Ik wil inderdaad eenvoudig beginnen. Ik weet nog niet of ik vaak kaarten zal editen, en als dat sporadisch gebeurt moet je je steeds weer opnieuw verdiepen in de software. Dus het zal wel Potlach 2 worden. Nu nog even een geschikt moment vinden. Maar ik vind het een mooi product, OSM, dus ik ga zeker ook mijn steentje bijdragen.

Bedankt dus,
Groet,
Ronald