Dubbele plaatsnamen

Het valt me op dat de naam van een plaats wordt meerdere keren herhaald op de kaart (en dezelfde plaats wordt meerdere keren genoemd in een Nominatim zoekactie, b.v. als “Village” en als “Residential Area”).

Zie Doornenburg*:
De plaatsnaam is getagd op node 44260943 als name=Doornenburg met place=village. Dezelfde informatie staat op way 60041107 (gebied: landuse=residential en getagd met een AND_c nummer).

Het plaatsje Flieren* (vlakbij) blijkt ook nog getagd boundary=town (wat het echt niet is).

En zo ook andere buurtschappen, dorpen enz in Gemeente Lingewaard*. De website van de gemeente geeft de kernen aan als: Angeren, Bemmel, Doornenburg, Gendt, Haalderen, Huissen, Loo en Ressen. Maar er zijn ook allerlei andere namen die worden afgebeeld op dezelfde wijze, zoals buurtschappen Kommerdijk, Zandvoort, Zandheuvel, De Pas, het gehucht Hulhuizen,… enz.

Ik zou dit graag willen aanpassen hier op de Betuwe zodat er maar één naam wordt getoond voor een plaats, maar weet niet goed wat wel of niet weg kan.

Is het ook mogelijk om iets te doen via tags om de wijze van afbeelding van de namen van gehuchten en buurtschappen minder prominent te maken dan dorpen of kernen?

Het zal al een keer uitgezocht en uitgelegt zijn. Wie kan mij de weg wijzen (of een suggestie doen hoe te handelen)?

Alvast dank.

Edit: * voorbeelden zijn ondertussen aangepast zoals ik al hieronder had aangegeven.

Buurtschappen en dorpen waren in de originele AND data niet te onderscheiden en zijn dus allemaal geïmporteerd als place=village. Om de buurtschappen minder prominent te maken, tag je ze zoals ze sowieso getagged hadden moeten worden, met place=hamlet.

Die dubbele namen komt doordat een plaatsnaam én op de node zit én op landuse=residential van de AND import.

Die node met place=village pas ik aan naar town of hamlet als dat beter klopt, ook de population klopt vaak niet want staat altijd op 1000, 10000 of 50000.

Verder zit de landuse vol met fouten oa veel genoemde buurtschappen zijn dus getagd als village ipv hamlet maar ook dorpen die als place=city zijn getagd. De omtrek van de landuse=residential komt vaak niet overeen met de bebouwde kom maar lijkt zeer slordig te zijn ingetekend. Ik hernoem daarvan meestal de name tag in AND_name, place= in AND_place en boundary=town gooi ik weg als het een dorp of gehucht is of ik hernoem het tot AND_boundary. Zie ook laatste post op http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=14045

@cartinus en @ligfietser, mijn dank.

Gehucht wordt dan place=hamlet.
Wordt een buurtschap place=locality of toch ook place=hamlet (maken we eigenlijk daar onderscheid in, in OSM?).

Als ik topic 14045 begrijp, dan is daar de suggestie om op de AND “residential area” de tag place=* te herbenoemen naar AND_place=, idem boundary= naar AND_boundary=.
Dan zou name=
op zo’n ding óf verwijderd worden óf hertagd als AND_name=* (als we echt niets willen wegdoen).

Een naam op een losse node ergens ongeveer midden in een plaatsje (AND-data) name=* blijft onveranderd.

Correct?

Waarom zijn die AND-boundaries nodig als er ook nog Admin boundary_relations zijn?
(Ik doe verder niets met de boundary_relations: die zijn ook volgens OSM Inspector niet aanwezig in Gemeente Lingewaard – met uitzondering van Ressen die apart is opgenomen als Admin level=11).

Die AND boundaries zijn m.i. overbodig geworden (en bevatten veel fouten, zoals boundary=town of city voor dorpen en zelfs buurtschappen).
Daarom hernoem ik ze door AND_ ervoor te zetten mocht er nog behoefte aan zijn of teruggedraaid worden als ik fout zit. Weggooien kan altijd nog. Die losse nodes voor plaatsen worden op alle kaarten wel gebruikt dus die zou ik handhaven, en verbeteren. Bijv. het inwonertal wat meestal niet klopt maar ook de namen, bijvoorbeeld plaatsen met De(n) … of Het … schrijft AND altijd als De… zonder spatie

Voorbeeld:
De Woerd ipv Dewoerd
hamlet ipv village
http://www.openstreetmap.org/browse/node/44325678

http://www.openstreetmap.org/browse/way/6335644
Zeker géén town en de landuse klopt ook van geen kant.

Dit is maar een van de vele fouten in de AND import

Die boundary relations zijn onmisbaar tbv het zoeken naar adressen op de Garmin, de met mkgmap gegenereerde kaarten localiseren een straat binnen een dergelijke relatie om ze zo aan de woonplaats te matchen en dat werkt uitstekend.

Een beetje off-topic.
Weet iemand één vaste plaats waar de inwonersaantallen van alle plaatsen buurtschappen ed. te vinden zijn.
CBS zal wellicht wel de gemeenteaantallen hebben, maar daar hebben we niet veel aan.

Wie o wie.

Zowel gehucht als buurtschap worden hamlet.

place=locality is voor namen van onbewoonde plaatsen. Om één of andere reden hebben de heren 3dShapes importeurs daar echter de nieuwe tag toponym=… voor bedacht, dus place=locality zul je in Nederland niet veel zien.

Het CBS heeft ook inwonersaantallen per (viercijferig) postcodegebied misschien dat je daar wat mee kunt?
http://statline.cbs.nl/StatWeb/selection/default.aspx?DM=SLNL&PA=81310NED&VW=T

Praktisch alle gemeenten hebben wel een lijstje met deze informatie per woonplaats. Maar heeft natuurlijk wel als nadeel dat je bij elke gemeente-site moet zoeken naar deze info. Het vervelende is dat de CBS indeling niet 1 op 1 overeen komt met de woonplaatsen.
Op de wikipedia is het denk ik meestal ook wel beschikbaar, maar ik weet niet of dat erg uptodate gehouden wordt. (Heb hier zelf ook wel aan meegewerkt, maar het is een tijdje geleden dat ik daar iets aan heb gedaan)

Denk dat je meer hebt aan de kerncijfers wijken en buurten. Een buutschap wordt vaak als een wijk of buurt van een gemeente neergezet.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/selection/?DM=SLNL&PA=70904NED&VW=T

Even de juiste dingen aanklikken en de juiste regio.

Ook de statistieken kloppen niet geheel.

Volg ik de link van thug_n_g en kijk ik in gemeente Duiven, dan toch al wat vraagtekens. Men heeft het er over 6921, 6923 en 6924.

Ik woon zelf in Duiven-Zuid, alles ten zuiden de spoorlijn heeft postcode 6922. Maar dat kom ik in statistiek niet tegen, terwijl dat groter is dan Loo (6924) en Groessen (6923) bij elkaar.

Toch wel grappig: De topic starter heeft het over de buurtschappen om Doornenburg.

Ik was vorige week wat fouten van keepright.ipax.at aan het bekijken en eventueel corrigeren. Ik blijf dan in mijn woon/leefgebied hangen die ik zelf ook ken, dan wel er met de fiets ook wel eens kom.

Zo ook bij Doornenburg, waar ik mijn twijfels had over “Sterrenschans” en “de Pas”. Ik zat ook al wat her en der te klikken en te vergelijken, ivm benaming village (voor een paar huizen), maar omdat ik dat overal zag, dacht ik van: Laat ik het maar zoals het is, want anders kan ik vermoedelijk half Nederland corrigeren.

Donald

Ik denk dat ik Wikipedia voorlopig ga gebruiken voor de niveau’s in Lingewaard: lijstje bij “Plaatsen in de gemeente Lingewaard” (al geeft het geen informatie over aantal inwoners). Ter plaatse is er toch weinig te zien.

Voel je vooral vrij om het gebied te verzorgen. :slight_smile:
Ik moet eerst een aantal fietsroutes bij Druten e.o. goed zien te krijgen.

Voor de dorpen bij mij de buurt heb ik wikipedia gebruikt voor de inwoneraantallen.
De cijfers stammen uit 2007, maar zoveel verandert er niet in een paar jaar tijd.

Met OSM Inspector was het gemakkelijk om de ronde getallen te zien die ingevoerd zijn bij het aanmaken van de plaatsen.

De buurtschappen heb ik niet ingevuld, die inwoneraantallen zitten al verwerkt in de dorpskernen.

Denk dat je dan iets verkeerd doet. Je moet aantal inwoners aanklikken, regios selecteren wijk aanduiding en periode.

dan kom ik uit op:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70904NED&D1=0,9&D2=3953-3964&D3=l&VW=T

Met als resultaten voor 2010:
Duiven Gemeente 25 595
Wijk 00 Wijk 25 595
Duiven Kern Buurt 4 845
Duiven randbebouwing Buurt 17 210
Loo Buurt 1 000
Groessen Buurt 1 135
Verspreide huizen Loo Buurt 180
Verspreide huizen Loowaard Buurt 5
Verspreide huizen Groessen Buurt 610
Verspreide huizen Duiven Buurt 505
Verspreide huizen in het noorden Buurt 105
Verspreide huizen De Jezuïetenwaard Buurt 0

Volgens het CBS bestaat duiven uit 1 wijk en een aantal buurten (desgewenst kun je ook de nummers mee geven)
De buurten hebben inwoners.

ben daar verder niet bekend

Maar die cijfers uit wikipedia komen rechstreeks uit de statline kerncijfers wijken en buurten van het cbs. je moet even leren om met statline te werken, maar het geeft je wel recente accurate gegevens. Bijvoorbeeld de gemeente laarbeek:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70904NED&D1=0,2-3,9&D2=15117-15136&D3=l&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T
Daar zie je dat men de dorpen van laarbeek als wijken inplant en de buurten in de dorpen als buurt, Zo krijg je dus de grote van Lieshout, AARle-rixtel, BEEK en donk en mariahout (4 340, 5 040, 9 730 en 1 935 inwoners)

Je kunt er dan zelf voor kiezen om de buurt: Verspreide Huizen van de grote van de wijk af te trekken, omdat dat eigenlijk niet bij het dorp hoort.

EDIT: ben overigens wel nog bijzonder benieuwd naar die 15 mensen die op het bavariaterein wonen… Volgens de CBS gegevens zijn het 5 mannen en 10 vrouwen, die 5 huishoudens voeren. Gokje 5 koppels allen 1 dochter en ze houden van bier?