Hoe kan ik "fouten" in OSM corrigeren?

Ha Lambertus,

Volgens mij mogen in het noordelijke stuk wel auto’s komen en is het zuidelijke stuk een fietspad. Het zuidelijke stuk van de Kasteelweg ontbreekt nog zie ik. Dat Knooppunt 91 zweeft ook iets te oostelijk rond, want dat hoort aan de kruising Kasteelweg/Vosbergerweg.
Ik kom daar wel eens in de zomer vanuit Vaasen, maar ken het niet allemaal op m’n duimpje. Ben een Dordtenaar.
Lijkt me een uitdaging voor User4.
'k Sta er toch al verbaasd over dat ik vaak een heel verkeerd beeld heb van de wegen bij mij vlak om de hoek. En dan rijd ik daar notabene elke dag.
Groet,
eg

Lambertus,

De Kasteelweg is een dooplopendeweg vanaf de Zwolse weg tot aan het laatste huis. Dan gaat het verder richting kasteel als fietspad.
Aan de Zwolse weg staat een bord Doodlopende weg en (rechthoekig bord) Fietspad. Voor fietsers loopt het overigens niet dood.
'k Heb het stukje Kasteelweg richting kasteel als fietspad getagd.

eg

Ik hoop niet dat dit echt verslavend werkt, want dat zou wel eens heel veel tijd kunnen gaan kosten. :slight_smile:
Aan de andere kant zie ik, zonder serieus moeite te doen, de nodige foutjes. Is ook jammer om die te laten zitten, want m’n navigatieprogramma moet natuurlijk wel goed kunnen werken. :slight_smile:

Twee voorbeelden:
De Molenweg heet in OSM Molenwegto!? FF onderzoeken tot waar die loopt en dan hernoemen.

De grootse fout (op de kaart) is een moloch van een kassencomplex aan de Lijsterbeslaan. Daar staan al lang huizen aan enkele nieuwe straatjes. De Bingfoto loopt hier ook hopeloos achter, dus ik zal er toch aan moeten geloven. D.w.z. leren hoe wegen\een route met de hand moeten worden “opgenomen” (of hoe je dat ook noemt).

Als dat lukt, kan ik ook enkele van de (echt mooie) fietspaden in het bos (Lambertus) doen. Verder gaf Keepright (post van Ligfietser) aan dat van een aantal wegen de tag mbt de max snelheid ontbreekt. Dat zal ik nog proberen aan te vullen.

Nou pas maar op! Maar zo erg is het niet hoor: beetje extra fietsen als het mooi weer is verveelt niet.

Precies!

Twee voorbeelden:
De Molenweg heet in OSM Molenwegto!? FF onderzoeken tot waar die loopt en dan hernoemen.

Oh oh, daarvan heb ik net een boel gedaan op basis van een paar autoritjes en logica, maar daar is vast nog zat aan te verbeteren cq aanvullen :wink:

Hé… dat klinkt toch al als een serieuze “mapper”. De truuk is om je ergens op een bepaald gebied te richten. dan blijft het leuk. Er zijn gewoon overal nog te veel fouten.
Meestal doe ik het vakantiegebied in het buitenland waar ik dan net ben geweest en verder houd ik het eiland van Dordrecht met omgeving bij. Maar ook daar kom ik elke dag weer foutjes tegen als ik met de gps toch rondfiets.
Binnenkort ga ik naar Jordanië en dus heb ik weer wat voorwerk verricht en kan daar kijken of het een beetje klopt daar in Amman.
Van de zomer zal ik wel weer eens op de Oost Veluwe rondfietsen en over jouw fietspaden rijden.
groet,
eg

Mijn fietspaden? Ik zal mijn best doen om je niet te laten verdwalen. :smiley:

Over fietspaden gesproken, van het pad over het oude spoorwegtracé Zwolle - Apeldoorn ontbreekt de markering tussen Heerde en Epe. Nog meer werk. :slight_smile:

OSM is verslavend, maar wel een prettige verslaving. Iedere verslaving geeft verplichtingen en dwangmatige momenten. OSM kun je doen wanneer en hoelang je maar wil. En net wat er gezegd wordt … Er is voldoende te doen.

Zo. Dit is mijn eerste poging om een modificatie op basis van tracklogs te doen. En dan is er een probleem, zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien (2 keer klikken voor maximaal formaat). De weg sluit niet aan op de bestaande wegen in OSM. Wat nu?

De aansluiting op de N309 zou je nog kunnen corrigeren door het laatste stuk van de lijn iets rechter te maken (zo staat het ook op andere kaarten, zonder afbuiging). Maar bovenaan (rotonde) zit het er echt naast. Misschien dat de Oenerweg een stukje is verlegd “naar de rotonde toe”. Moet ik daar een nieuwe opname maken? Er ontbreekt nog een afslag (zag ik later pas), dus het moet sowieso opnieuw worden gedaan\aangevuld…

Uploaded with ImageShack.us

Ha User4,

Wie zegt dat die rotonde op de goede plaats ligt? Een bingfoto is er ook niet van. 'k Zou gewoon de track in wegen omzetten en desnoods de rotonde verplaatsen. Zodra de nieuwe update uit is kun je de route nog eens rijden en dan aanpassingen maken. Zelf check ik m’n routes in de loop van de weken nog een paar keer als ik er toevallig kom. Dan versleutel ik de boel weer en de kaart is weer beter. En iets ernaast is ook bruikbaar.

'k Heb de Oenerweg iets naar het zuiden opgeschoven naar het midden van de weg. (Volgens Bing) Maar dat was echt maar een klein stukje.

eggie

Oké dan, dat zal ik proberen. Ben benieuwd.

Ik dacht dat het verstandig was om eerst maar eens een kort, ontbrekend stukje weg te doen. Ook hier klop de meting niet met OSM (en Bing). Op de onderstaande afbeelding zijn de grijze streepjes de gereden route. De rode streep is de weg zoals ik die heb ingevoerd, omdat het begin nou eenmaal op de kruising is en het einde vlak “boven” de parkeerplaats. Oftewel, wat ik heb getekend moet ongeveer kloppen.

Waar zit nou toch de fout? Bing, telefoon, navigatieprogramma (GpsMid) of nog iets anders… Hoe moet je in vredesnaam grote wijzigingen aanbrengen (ik weet nog wel wat hier in de buurt) als de data zo onnauwkeurig is? Dan wordt de kans vrij groot dat je er een potje van maakt.

Overigens maakt Google er in dit specifieke geval een groter potje van dan OSM (na mijn wijziging). Dat is in ieder geval positief. :smiley:

Uploaded with ImageShack.us

Ha User4,

Jouw tracks kloppen wel degelijk. Beetje vertrouwen erin! Het midden van de weg die op het kruispunt komt ligt ietsje noordelijker. ( Brinkhoven) het verlengde gedeelte klopt dan aardig met je tracks. De aansluiting op de parkeerplaats moet ook gewoon volgens je track en dus met een bochtje naar rechts. Die Bingfoto klopt niet meer. Er was geen aansluiting denk ik. Je ziet hoe lastig het is terwijl je notabene in Heerde woont. Bij mij om de hoek weet ik het niet eens precies, terwijl ik er elke dag langs loop. vertrouw dus je tracks in dit geval. Dus volgens mij: Google fout (streetview goed nieuwer, Bing fout foto uit 2007.) Tracks hier het meest betrouwbaar…dus nog even sleutelen aan deze weg met bochtje. Leuke uitdaging!!!
Heet dit stukje weg ook Schoolstraat?

Succes,
Eggie

Ik heb nog een “opname” gemaakt, in dit geval van een stuk weg dat is verlegd (inclusief een “aanloopje” van een oude weg). En dan zit ik er er met Bing en OSM met die oude weg weer een stukje naast. M.a.w., de nieuwe situatie is niet 100% accuraat in te tekenen. Wat te doen?

  • Het is niet perfect, dus laat maar zitten.
  • Wachten op nieuwe foto’s van Bing.
  • Zo goed en zo kwaad als het gaat intekenen, en als iemand dat ooit wil verbeteren: graag.

Ik ben geneigd voor de laatste optie te gaan. De kaart klopt op dit moment helemaal niet (op de punten die ik heb geconstateerd), dus een imperfecte verbetering is altijd nog beter dan de bestaande situatie. Bovendien, als ik het niet doe, wie gaat het dan doen en wanneer?

Misschien hoeft het ook niet perfect te zijn. De kaarten van bijvoorbeeld Google en Map24 komen ook niet altijd exact overeen met hun eigen foto’s. En zij zijn toch de professionals…

Klinkt dat redelijk?

Dan moet je dit even op de wiki lezen :wink:

Mee eens, heel redelijk. Ga gerust je gang.

De Gerard van Velde Passage staat er op. Beter laat dan nooit. :slight_smile:

Ik heb inmiddels al aardig wat kleine correcties aangebracht, maar er is nog veel te doen.

Ha User4,

Proficiat met de Gerard van Velde Passage! :slight_smile: Dat Heerde wordt nog wat.

Wellicht is het ook wel leuk om via Keepright foutjes uit Heerde en omgeving te halen.

Bv het fietspad langs de Jumbo zit niet goed vast aan de parkeerplaats. Probeer maar eens.
zie:
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=18&lat=52.38922&lon=6.03981&layers=B00T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204&show_ign=1&show_tmpign=1

Succes verder,
Eggie

Nou wil alleen de naam niet op de kaart verschijnen (alleen maar als je bewerkt). Kan de tekst te lang zijn voor een klein stukje “weg”?

Ha User4,

Op de gps zal de naam wel verschijnen bij inzoomen. Je hebt er twee stukjes van gemaakt. Het weggetje is gesplitst. Oplossing: Als je er één stuk van maakt zie je waarschijnlijk wel de naam. Dan is het voor dit zoomniveau lang genoeg.Het noordelijke stukje heeft geen naam, het zuidelijke wel.

Eggie

Om maar weer mijn eigen draad op te pakken, indien ik in Assen vanaf de kruizing Europeweg-Groningerstraat-Peelo richting de snelweg ga, dan neemt mijn navigatie onderweg een afrit en direct daarna de oprit. De weg waarop dat gebeurt heet Peelo. Ik heb de link bijgevoegd.

http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=53.20176&lon=6.56795&zoom=16&layers=B000FTFTTT&v=motorcar&adj=shortest&markers=%2153.20598%2C6.56271%2153.19793%2C6.56339

Ik zie niet wat daar misgaat.

Erik