Onverharde fietspaden

Dit onderwerp was off-topic in het andere draadje. Daarom begin ik met bovenstaande quote in dit nieuwe draadje. Ligfietser kwam eerder in dir draadje met de volgende suggestie: “Kortom, gewoon als gravel taggen dan komt het wel goed. Trouwens schelpenpaden, bestaan die nog als verharding?”

Zelf gebruik ik altijd Potlatch 2 en die geeft de volgende keuzemogelijkheden voor oppervlak:

unpaved
paved
asphalt
concrete
paving stone
cobblestone
sand
gravel
dirt
grass
unset

Gravel, zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravel

In Potlatch 2 kan ik niet shell invullen als oppervlak. Aangezien gravel en shell in de praktijk vrijwel gelijkwaardig zijn, afgezien van de kleur, leek gravel me een goede oplossing. Indien dit wordt beschouwd als taggen voor de renderer is unset één van de oplossingen om oppervlak aan te geven. Dan tag ik niet voor de renderer, maar het pad komt als verhard op de kaart te staan.

Wat is wijsheid in deze kwestie?

Ik ging er vanuit dat de meeste schelpenpaden al vervangen waren door een soort aangestampt grind (althans hier). Vandaar ook het voorstel om ze als gravel te taggen, maar aangezien er nog wel echte schelpenpaden zijn zal ik ze toevoegen als categorie.

In Potlatch heb je een knop ‘advanced’. Als je hier op klikt zie je de echte tags die ingevoerd worden in OSM en kan je dus surface=shells invullen. Die keuzemogelijkheden zijn beperkt tot de meest gebruikte om de gebruiker een handje te helpen, maar dit is geen dwingende regel. Soms zijn de presets van potlatch verwarrend omdat ze andere termen hanteren zoals bijv cyclepath ipv cycleway.

“shells” is gewoon een goede tag en gebruik ik persoonlijk ook. Voor halfverharde paden gebruik ik ook wel “compacted”. Tags zoals dirt of mud gebruik ik niet.

Potlach is maar een beperkte editor. De tags in het programma zijn de meest gebruikte, maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Met de optie unset haal je de tag volgens mij juist weg.

Met de tag smoothness kan je aangeven hoe de begaanbaarheid is.

Quote van Eggie even verhuisd naar dit topic.
Mijn lijstje even getest en dan blijkt de parameter ‘stone’ in mijn styles niet zo’n goede keus, want je hebt ook paving_stones.

itoworld.com is een handige site waar je snel een overzicht kan bekijken welke tags waar in gebruik zijn en welke mappers actief:

Gisteren heb ik voor eerst in mijn leven over een dergelijk fietspad gefietst. Echt hele kleine steentjes die een harde laag vormden, dus echt een gravel pad.

In Groningen en Friesland zijn nog schelpenpaden, maar de schelpen zijn niet meer als zodanig te herkennen. Noordfiets beschouwt ze als verharde paden en eigenlijk heeft hij wel wat gelijk. De schelpen/modderlaag is vrij stevig en alleen de kuilen die er in voorkomen, doen je eraan herinneren dat het niet echt verhard is.

Ik heb het miezerig kleine knopje gevonden en het is een kleine moeite om gravel te vervangen door shells. Bedankt voor de tip.

Eerlijk gezegd vind ik de huidige indeling wel heel erg grof: verhard en onverhard. De Nederlandse vertaling in je typ file is halfverhard.

Het lijkt me beter om drie categoriën fietspaden te hanteren:

  1. verhard: asphalt en concrete
  2. halfverhard: gravel, shells.
  3. onverhard: earth, clay, sand, etc.

Nu zijn fietspaden een typisch Nederlands begrip. Wellicht zijn er andere mogelijkheden om ze weer te geven.

Volgens mij wordt surface=wood (vooral) gebruikt voor houten bruggen in fiets- en wandelpaden en voor houten trappen. Dat zou ik niet direct onverhard noemen. surface=woodchips is m.i. wel onverhard, maar dat heb ik geloof ik nog nooit gezien voor een fietspad, alleen voor wandelpaden.

Goeie link zeg. Kende ik nog niet. Erg handig om onvolkomenheden op te sporen. Vooral handig dat je dan meteen naar JOSM kunt gaan en de boel aanpassen. Zo wordt mappen nog eenvoudiger.

Helaas komt dat soort paden hier ook steeds meer voor. Bijvoorbeeld het fietspad aan de oostelijke zijde van de a28 langs Sassenhein. En de tijdelijke paden in de Peizermaden.
Ik zeg helaas want … bij mooi droog weer hebben ze een geweldig lage rolweerstand maar bij nat weer is het net lijm!
Ook blijken ze erg kwetsbaar voor paardenhoeven, want de kuilen vlakken zichzelf niet uit zoals bij een gewoon schelpen- of grindpad. Het pad ‘vloeit’ niet onder de belasting van fietsen en brommers.

Ik gebruik eigenlijk de oeroude definitie: onverhard>zand/klei, verhard>voorzien van steenslag/grind/schelpen/puin, bestraat>klinkers, kinderkoppen, asfal, beton. Daar danken we de ogenschijnlijk dubbele term ‘straatweg’ aan: een verharde weg die later bestraat is. Wellicht dat dit in onbruik is geraakt …

Volledig OT: ik zie dat Ligfietser de status ‘SUPER Senior Member’ heeft bereikt … is dat hetzelfde als ‘hoogbejaard’ :wink: ?

Bedankt voor de uitleg. De namen Friese Straatweg en Groninger Straatweg zijn me nu helemaal duidelijk.

Helaas worden fietsen steeds meer gemaakt voor een bepaald doel. Met een stadsfiets waarop Vredestein Moiree banden (maat 37-622) zijn gemonteerd, kom je niet ver op sommige verharde wegen, vooral als die slecht onderhouden zijn. Op bestrate wegen, en dan m.n. asfalt wegen, bevallen ze prima.

Ook het gebied maakt veel uit. In de provincie Groningen zijn veel nieuwe fietspaden van beton en zijn er slechts enkele goed befietsbare schelpenpaden (waar je nog weinig schelpen kunt herkennen). Kom je in de buurt van de bossen in Ommen tref je fietspaden aan waar niet veel aan is/wordt gedaan. 's Zomers kun je er prima fietsen, maar in de herfst na enkele regenbuien, moet je door de plassen zien te komen en zijn de paden soms onbegaanbaar.

Ook krijg ik de indruk dat de OSM wordt misbruikt voor sommige doeleinden. Garmin GPS apparatuur wordt gebruikt voor het fietsen, maar ook om te geocachen. Fietsen en geocachen kun je combineren. Op de Dwingelose Heide heb ik meerdere malen een bordje Opdracht gezien. Eén van de opdrachten was aan een bospad dat alleen door mountainbikers kan worden gebruikt en onbegaanbaar is voor toerfietsers. Dat bospad was gemapt als een verhard fietspad.

Dan zijn we in het zuiden duidelijker. Daar heet zodra je over de Belgische grens komt elke weg zo’n beetje “Steenweg”. De onverharde Steenweg ben ik nog niet tegengekomen. :slight_smile:
Wie weet hoe ik aan losse spijkertjes kan komen voor m’n Schwalbe Marathon Winterbanden? Via internetwinkelen?

Je kunt er mee terug gaan naar de winkel waar je die banden hebt gekocht. Er kan een produktiefout in zitten. Toen ik mijn nieuwe fiets ophaalde, was de voorband niet in orde. Ook een Schwalbe band. Een draad in de band was gebroken werd me verteld.

@ Mattheus:
Die drie categoriën ga ik uitproberen in de nieuwe light versie (die van gisteren is mislukt door een weeffoutje in de style files).

  1. verhard: asfalt, beton, klinkers etc. Op OFM een rode lijn.
  2. halfverhard: gravel, shells, compacted, cobblestone Rood-witte lijn, onverhard vermijden: nee
  3. onverhard: earth, clay, sand, etc. Rood-witte lijn, onverhard vermijden: ja

@Cartinus: wood heb ik eruit gehaald, is inderdaad niet van toepassing

@Noordfiets: Volgende stap is ‘OSM addict’ dus die status staat los van de leeftijd :stuck_out_tongue:

Dat lijkt me een prima idee.

Kun je de kleur van de onverharde paden veranderen in b.v. rood-grijs? Dan is het meteen op de kaart duidelijk wat voor soort pad het is. Wat mij betreft hoeven die paden niet vermeden te worden. Het zijn per slot van rekening fietspaden. Wel vind ik het van belang om op voorhand te weten wat voor soort pad het is.

Rood grijs zoals in path met bicycle=yes? Maar dan iets dikker?
Zou in principe wel kunnen maar de routerende lijntjes zijn bijna ‘op’ .
Ik zou 0x0b evt nog kunnen gebruiken en highway=construction vervangen (hoeft niet routerend).
Maar dan moet je wel jouw typ file weer aanpassen :wink:

Heb je ergens een voorbeeld van dergelijke paden met cycleway en surface=sand?

Edit:
Deze voldoet aan die criteria: http://www.openstreetmap.org/browse/way/37033485
highway=cycleway surface=unpaved

Weet niet of dat terecht is, waarschijnlijk een soort ‘schelpenfietspad’ maar zulke foutjes kunnen nu snel worden opgespoord.
De testkaart werkt (wordt vermeden met onverhard ingeschakeld) dus ik ga dat invoeren in de volgende versie.

Voorbeeldje in TYP viewer

[_line]
Type=0x0b
UseOrientation=N
Xpm=“32 4 2 1”
“! c #FF0000
“# c #B4B4B4
“################################”
“!!!###!!!###!!!###!!!###”
“!!!###!!!###!!!###!!!###”
“################################”
;12345678901234567890123456789012
String1=0x04,unpaved bikepath
String2=0x03,fietspad (onverhard)
String3=0x02,Unbefestigter Radweg
ExtendedLabels=Y
FontStyle=SmallFont
CustomColor=No
[end]

Ik pas mijn typ file nu wekelijks aan:-)

De lijnen mogen van mij even dik zijn. Zelf zou ik het zo doen:

verhard: blauw
halfverhard: blauw-wit (ik denk over blauw-groen)
onverhard: blauw-rood

Edit:

verhard: 0000ff, hoogte 3
halfverhard: 0000ff+00ff00, hoogte 4, 4 volle blokjes zwart, 4 volle blokjes wit
onverhard: 0000ff+ff6500, idem

Rood betekent bij mij: verboden of ongewenst in de hoedanigheid van toerfietser.

Onverharde paden zijn vaak goed befietsbaar in de zomer, behalve als het veel regent. Er is ook een bepaalde categorie fietsers die het schitterend vindt om over dit soort paden te fietsen, bv. mountainbikers.

Nee, ik heb gekeken bij de fietspaden ten zuiden en zuidoosten van Ommen. Daar zijn de fietspaden door het bos niet getagd. Ook heeft er iemand fietspaden aangelegd als track, grade 1. Ik weet voor 90% zeker dat dit geen grade 1 kan zijn. Er zijn slechts enkele verharde paden. Waarschijnlijk bedoelt de mapper track, grade 4 of 5. Zelfs op de Onroute Fietskaart tref je daar geen paden aan:-). Wel weet ik dat bij de paden een bordje fietspad (G13, onverplicht fietspad) staat, maar verhard zijn die paden niet.

P.S. Dit fietspad tussen Nederland en Duitsland was getagd als unpaved:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.44527&lon=6.87813&zoom=16

Ik heb de tag veranderd in earth.

Nu pas denk ik eraan, maar in Twente zijn heel veel fietspaden die uit kale grond bestaan. In Springendal bijvoorbeeld. Daar lopen/liepen diverse fietsroutes langs, zoals de Grafschafter nr 16 en de ANWB Springendalroute. Deze paden stonden gemapt als track en routeren dus niet. Ik heb de tracks veranderd in highway=cycleway, surface=earth.

Ik heb een testkaartje gedraaid met de 3 categoriën fietspaden, lijkt nu goed te gaan. Zie nu wel wat veel van die ‘schelpenfietspaden’ die getagd zijn als ‘categorie 3’ (highway=cycleway surface=unpaved) die eigenlijk in categorie 2 thuishoren (want surface=gravel). Het is dus zinvol ze een apart kleurtje te geven want zo kom je ze sneller op het spoor. Ben de light versie nu aan het draaien dus die zal over enkele uren wel online staan als alles goed gaat.

Ik als ligfietser vind het overigens wel belangrijk dat je fietspaden van categorie 3 (dus echt zandpaden die afhankelijk van weersinvloeden wel of niet berijdbaar zijn) kan vermijden middels de onverharde weg knop.

De tagging klopt in vele gevallen niet. Surface=unset wordt als verhard weergegeven, terwijl er vele schelpenpaden en onverharde paden tussen zitten. Ook zijn vele onverharde fietspaden gemapt als track. In Twente en in de buurt van Hoogeveen, heb ik reeds enkele tracks veranderd in highway=cycleway, surface=earth waarvan ik het 100% zeker weet. Via deze tracks gaat/ging een fietsroute en er staat een bord Fietspad (niet verplicht) bij.

Zelf denk ik dat deze driedeling een schot in de roos is. Vele tracks kunnen promoveren naar de status van onverhard fietspad. Het is wellicht zinvol om enkele {versimpelde} afspraken te maken als we de soort verharding niet zeker weten:

  1. verhard=paved
  2. halfverhard= gravel, shells
  3. onverhard= unpaved, earth

We taggen dan niet voor de renderer, maar naar de werkelijkheid:-)

Je begeeft je op glad ijs als je de termen track en fietspad door elkaar gaat gebruiken. :wink:

Meestal ligt er een track (=zandpad) met een fietspad ernaast. Vaak is het zandpad niet ingetekend maar alleen het fietspad, soms andersom of getagd als highway=track en cycleway=track, maar beter is het twee aparte lijntjes met unieke eigenschappen:
http://maps.google.nl/maps?q=appel&hl=nl&ll=52.190271,5.566536&spn=0.000483,0.00327&sll=52.237419,5.626631&sspn=0.03427,0.104628&vpsrc=6&gl=nl&hnear=Appel,+Nijkerk,+Gelderland&t=m&layer=c&cbll=52.190271,5.566536&panoid=ti9n9eh8eHkgjjhueUenSw&cbp=11,260.67,0,6.94&z=19
http://www.openstreetmap.org/browse/way/60981279
http://www.openstreetmap.org/browse/way/115684013

Surface=unset is geen bestaande osm tag maar een preset van Potlatch wat neerkomt dat surface niet is ingevuld. Kijk maar achter de knop ‘advanced’.

“Ik als ligfietser vind het overigens wel belangrijk dat je fietspaden van categorie 3 (dus echt zandpaden die afhankelijk van weersinvloeden wel of niet berijdbaar zijn) kan vermijden middels de onverharde weg knop.”

Dat kan ik als E-bike HighSpeed fietser ook helemaal mee instemmen. Dat moet er echt inblijven. Als ik echt binnendoor wil gaan zet ik die instelling wel uit.

Tracks met een fietsstrook ernaast tag ik meestal als een dubbele weg elk met hun eigen eigenschappen.