GPX van knooppunten routes

Beste fiets route mappers,

enige tijd geleden heb ik een lans gebroken om een makkelijke mogelijkheid te hebben om van de knooppunten kaart een gpx serie te kunnen maken. Die blijkt er te zijn: ( http://cycling.lonvia.de/?zoom=13&lat=52.25915&lon=4.71336 ). Rechts onder op de route button klikken en alle routes di op het scherm staan komen als een lijst op.

Onze afspraken om de identificatie van de route in notes te zetten zorgt er nu voor dat er alleen een relatie nummer te zien is. Om te weten welke het is moet je de relatie openen en bekijken.

Mijn vraag is: wat gebeurd er als we ook de naam gebruiken voor de relatie (dus bijvoorbeeld 03-94) gebruiken.

Hugo

Dan krijg je dit te zien: 03-
Zie http://cycling.lonvia.de/?zoom=15&lat=52.18881&lon=5.15354

Ik denk dat het een kwestie is van de renderer aanpassen dus misschien dat een verzoek indienen bij de heer of mevrouw Lonvia helpt?

@ligfietser,

Bedankt. Je hebt kennelijk geen zorgen dat dat een negatieve invloed heeft op de routerende cyclemap. Dat was mijn eerste zorg.
In de route tabel staan wel keurig netjes de namen dan de knooppunten die verbonden worden en dat was wat ik gaar zou willen. Dat de blokjes te klein zijn is dan meer een esthetisch punt dan een bruikbaarheidspunt. Een e-mailtje aan de mevrouw van Lonvia is dus op z’n plaats.
Bedankt zover.

@all,

Wat dan vrij snel werkt is de knooppunt routes uitvoeren als GPX en met GPSbabel aan elkaar knopen voor Mapsource. dan kun je ze naar je Garmin opladen.

Hugo

Allemaal,

Ik heb contact gehad met Sarah Hoffman over de kaart. Het is nu aangepast. Als de naam tag leeg blijft, komt in het route scherm het relatienummer en de twee knooppunten. Ik vind dat heel handig.

Hugo

Geweldig. Dank je wel. Dat helpt inderdaad (hoef ik niet steeds apart te noteren).

@ligfietser,

ik heb de door jou gewijzigde knooppuntenroutes weer “normaal” gemaakt, zo dat ze er hetzelfde uitzien als alle andere routes. Bedankt in ieder geval voor het voorbeeld, Hugo

Is prima, ik heb die route overigens niet gemaakt, zag die toevallig op de kaart staan. Ik heb wel andere routes van name=FRN Utrecht 01-02 o.i.d. voorzien omdat dit makkelijker herkenbaar was bij het editten (anders staat er alleen relation 1234567 ofzo). Ik snap trouwens nog steeds niet waarom 01-02 ooit in een note tag zijn beland en niet in de name of ref tag. Als je ze gewoon in de ref tag stopt kan je ze tenminste in potlatch herkennen als route bicycle 01-02.

@Hugo_H, de gpx-tracks van alle fietsknooppuntenroutes in nederland kun je gewoon downloaden van gpstracks.nl, of begrijp ik je verkeerd?

@BikePC,

Ik heb even op gpstracks gekeken en ik kan daar alleen gereden routes vinden van anderen. Ik zie niet hoe je je eigen knooppuntroute kunt maken. Zo als ik de knooppunt route begrijp is dat je de knooppunten selecteert en die langs fietst. Met het proces wat ik beschrijf kun je dat niet op een papiertje doen maar in je gps zetten. Met als bij komend voordeel dat je de route hebt en niet naar de bordjes hoeft te zoeken. Er klagen vaak mensen over dat de bordjes niet eenduidig zijn of alleen maar voor 1 richting werken.

Verder vind ik het wel prettig om niet zo’n volle advertentie pagina te hebben die allerlei Google suggesties aan mij doet.

Hoop dat dit wat duidelijker is, Hugo

Je zou natuurlijk ook op de fietsrouteplanner van de Fietsersbond kunnen kijken voor het downloaden van knooppuntroutes,
http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/fietsroutes-recreatieveplanner/index.html

Of is dit vloeken in de kerk :stuck_out_tongue:

@Hugo_H, J. Kelder heeft alle fietsknooppunten-routes in nederland gemaakt en als gpx-tracks op zijn site staan: http://members.home.nl/jkelder/
Op gpstracks.nl: in de menubalk Fietsroutes / Nederland / Knooppuntenroutes / etc. ze staan daar per provincie.

Met alle respect voor Jan Kelder maar deze routes zijn niet gecontroleerd en als ik naar Utrecht kijk zitten er nog steeds oude fouten in de routes, die al lang zijn aangepast op OSM en op die van de FB. Ook nieuwere knooppunten hier in de buurt ontbreken in het bestand van Jan.

Veluwe wel, Riverenland ook, maar niet die van Stadsregio Arnhem-Nijmegen, dacht ik (en dat zijn er wel veel).

Ze zijn ook van kaarten overgenomen en niet gecontroleerd in het veld.

Edit: Ah. ligfietser wijst daar ook op.

Dat is dus vergelijkbaar met wat met Lonvia is te bereiken. Er zijn echter aanzienlijke beperkingen wat betreft gebruik.

Quote
Deze track, route en waypoint files die u heeft gedownload van GPStracks.nl, zijn vrij te gebruiken voor eigen gebruik.

Het is niet toegestaan om deze files verder te verspreiden of commercieel te verhandelen zonder uitdrukkelijke toestemming
van GPStracks of de beheerder van GPStracks “Ronald Merema”.
Bovendien is voor de fietsroutenetwerken toestemming nodig van de maker van deze netwerken, t.w. Jan Kelder ( jkelder@home.nl ).

Het wegennet is aan verandering onderhevig, controleer daarom voor het gebruik van de route of deze nog steeds zonder problemen
is te volgen, en maak eventueel aanpassingen aan de route of track.
Het gebruik van alle routes op GPStracks is geheel voor eigen risico.
Unquote

De kaart is OSM. Ik kan niet zien waar de routes vandaan komen (de correcties die ik zelf de laatste tijd heb doorgevoerd zijn (nog) niet zichtbaar. Als de routes van OSM afkomen is deze beperking in strijd met de OSM licentie.

Hugo

Toch zijn er leden van het OFM Benelux team, die meer vertrouwen in mijn data hebben en niet hebben geschroomd het ‘knooppuntennetwerk’ van de Krimpenerwaard, dat bestaat uit zes themaroutes, met de door mij zelf bedachte nummering van de knooppunten over te nemen in OFM. :slight_smile:
En Utrecht is qua overzicht niet erg duidelijk en er missen idd nummers, die er deels ook niet zijn, zoals bij Leusden.

Dat is mooi te horen Jan, ik had ooit nog voor de OFM er was nog wat wijzigingen aan jouw doorgestuurd maar nu het allemaal op OSM zelf bijgehouden kan worden ben ik daar mee gestopt.
In hoeverre neem je die wijzigingen over in jouw bestanden? Of is het niet makkelijker gewoon alles vanuit OSM te gaan beheren, dan komen de verbeteringen er vanzelf in. Nu heb ik een beetje het gevoel dat er op drie verschillende plaatsen hetzelfde werk wordt gedaan (jouw bestand, OSM, Fietsersbond).

Alle veranderingen, die ik doorkrijg, worden gelijk door mij verwerkt.
De provinciale bestanden worden door Ronald Merema van GPStracks ongeveer eenmaal in de twee jaar vervangen.
Het landelijke bestand vanaf m’n webruimte is recenter.
De wijzigingen rondom Amersfoort/Utrecht, die je me destijds hebt toegestuurd, stammen nog van oktober 2008.
In 2007 ben ik begonnen met het opzetten van de digitale provinciale bestanden van de fietsroutenetwerken, gebruik maken van MapSource. Met de tracktool ‘Tracks samenvoegen’ van MapSource is dan na enige oefening heel gemakkelijk een samengestelde route te maken.
In BaseCamp gaat dat jammer genoeg iets omslachtiger. Mails naar het BaseCampteam van Garmin vinden geen luisterend oor. :frowning:
Het voordeel van MapSource is, dat je alle voor Garmin uitgebrachte kaarten als ondergrond van het netwerk kunt gebruiken, ook de OFM kaart.
De bestanden heb ik aangemaakt met Topo NL, de meeste recente kaart op dat moment (2007), als ondergrond. Ook nu met Groningen is dat nog steeds het geval.
De fietsroutenetwerken van de Fietsersbond en andere routeplanners zijn allemaal van een latere datum dan mijn bestanden. Natuurlijk hebben die wel een inhaalslag gemaakt, omdat mijn beperking ligt in het beschikbaar zijn van een nieuw fietsroutenetwerk. Zo heb ik van Groningen al wel het Westerkwartier een tijdje gereed. Dit heb ik afgelopen zomer zelf opgemeten, omdat de panelen nog niet waren geplaatst.
Ook het wandelnetwerk Ommen heb ik dit voorjaar zelf opgenomen en aangevuld op wandelnetwerk Twente/Vechtdal. Dus ik werk niet alleen vanaf de kaart en vanachter de PC.
Het is voor mij erg logisch, dat ik, nu ruim 90% klaar is, het werk van de GPS fietsroutenetwerken voor Nederland ook ga afmaken.

Interessant zijn ook de eigen kaarten (niet routerend), die ik van de wandel- en fietsroutenetwerken heb gemaakt met JaVaWa’s tool IMGfromGPX. Dan kun je m’n netwerken (transparant) samen met een andere willekeurige kaart in de GPS bekijken.

De Garmin transparante kaarten met de netwerken zijn zeker interessant.

Is er een (eenvoudige) manier om een gpx file van een compleet wandelnetwerk files te genereren (mbv de netwerk relatie)?
Als dat er is voor netwerken, dan heb ik er blijkbaar overheen gekeken.

Van het maasgaarden wandelnetwerk (Horst aan de Maas) heb ik ooit een gpx file gemaakt met allemaal losse segmenten en de knooppunten was waypoints.
Dit wandelnetwerk is op de openstreetmap ingevoerd.
Van andere netwerken heb ik nooit de moeite genomen om een goede gpx file te maken met allemaal losse segmenten.
Het liefst zou ik updates alleen in openstreetmap doen en vanuit openstreetmap een gpx file maken als iemand de informatie op zijn gps wil gebruiken.