Nauwkeurigste topografische kaart van de aarde vrijgegeven

Op een site las ik dat er recent de “nauwkeurigste topo kaart van de aarde” is vrijgegeven door NASA en Japan. zie : http://www.allesoversterrenkunde.nl/nieuws/4881-Nauwkeurigste-topografische-kaart-van-de-aarde-vrijgegeven-door-NASA-en-Japan.html
Zou er dan toch nog een tijd komen voor de mappers om alles vanachter de PC te actualiseren ?

Gr.
Kees

Nee, want dit gaat om een nieuwe versie van de ASTER-data, een hoogtekaart.

Het kan wel interessant zijn om nieuwe hoogtelijnen te genereren op basis van de nieuwe ASTER GDEM, versie 1 daarvan is overigens al tijden beschikbaar, dit gaat over versie 2. De huidige hoogtelijnen zijn denk ik gebasseerd op de SRTM hoogtekaart, en op de stijle plekken zie je de beperkte resolutie daarvan goed. Bijvoorbeeld bij de Veluwezoom lopen de hoogtelijnen nog ver door tot in de vlakke uiterwaarden.

Ik kan geen plaatje uploaden hier om het te laten zien maar bij de ASTER GDEM zou dat effect een stuk minder sterk worden. Het nadeel is dat de ASTER GDEM het niet goed doet (lees onbruikbaar) bij de lage gebieden rond de polders in Nederland.

Misschien is het ook weleens de moeite waard om te gaan lobbyen bij het Kadaster. De zouden op basis van hun AHN product misschien wel versimpelde hoogtelijnen willen doneren.