Wegen versus tracks

In Putten hebben we veel wegen zoals hier te zien is. Een weg loop uit de bebouwde kom het bos in. Geen wijziging in restricties. De auto’s zijn gewoon welkom en ook de naam blijft bestaan.
Het enige wat wijzigt is de surface was asphalt wordt sand/dirt.
Binnen de bebouwde kom is de weg meestal highway=unclassified/residential.

Vraag:
Is het nu beter om dit soort wegen buiten de bebouwde kom “unclassified” te laten behouden, of is het toch beter om hem “Track” te geven.
De wegen waren ooit wel doorgaande wegen in de paard en wagen tijd, maar hebben die functie nu eigenlijk wel verloren.

Bij track kan je meteen op de meeste kaarten zien dat de ondergrond onverhard is en in welke mate (grade1-5). Of en welk voertuig er al dan niet mag komen moeten de routers maar oplossen.

Deze boswegen zoals het voorbeeld bij Putten “tag” ik als track, want je kunt er met een auto/tractor rijden. (Al dan niet toegestaan)
Pas je er niet met een auto op dan maak ik er highway=path van.
Egbert

De functie is min of meer verandert van doorgaand woonwerk verkeer naar toeritisch recreatief verkeer.

Tag ze als track.

Tag ze pas als path als er geen sporen van tweevoerige voertuigen meer aanwezig zijn.
Een verbod voor motorvoertuigen is geen beslissingsregel om het path te taggen.
Want er zijn altijd partijen die ontheffing hebben om daar te rijden. Voor controle, aangelande, onderhoud/bosbouw.

En als ik het dan helemaal helder in beeld heb …

Als de weg geasphalteerd zou blijven, dan blijft het dus ook gewoon “Unclassified” blijven, of het zou van “residential” veranderen in “unclassified”.

Wie kan dat bevestigen?

Zou zeggen Unclassified. Residential (de naam zegt het al) is volgens mij meer een niet doorgaande weg in de woonwijk. Een bos kun je toch moeilijk een woonwijk noemen. :slight_smile:
Over dat Residential loopt trouwens nog een ander draadje.

Hi,

ik denk dat de antwoorden behoorlijk in lijn zijn met de Wiki over path (weliswaar in het Engels): http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dpath
Hugo